Paddy 1 Postad 11 Mars , 2014 Blir inte klok på detta och ju mer jag läser desto mindre förstår jag. Fick ett erbjudande jag inte kunde motstå att köpa en instrumentuppsättning och autopilot som pratar SeaTalk/SeaTalk ng. Har inget nät i båten ännu men ser ingen framtid i att låsa in mig ännu mer i SeaTalk-världen så jag vill bygga vidare med NMEA 2000 som min plotter och GPS använder. Efter vad jag förstår är SeaTalk ng och NMEA 2000 samma sak och kablarna innehåller samma ledare (förutom en extra ledare i SeaTalk ng som gör den bakåtkompatibel med SeaTalk1). Det ska bara vara kontakterna som skiljer. Vad hindrar i så fall att klipper stamkabeln och skarvar ihop den med NMEA-stammen (se bild)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 11 Mars , 2014 Du kan koppla samman de två stamkablarna som du säger, men jag hade nog försökt hålla mig till en typ av stamnät och använt adapterkablar till utrustning som behöver det. Men elektriskt och kommunikationsmässigt är det samma nätverk vi pratar om. Fördelen som jag ser det med NMEA 2000 standardkablage är just att det är standard, men samtidigt har Raymarine lite trevligare/mindre kontaktdon och en del praktiska adaptrar. Och har man SeaTalk-1 så slipper man dra en extra kabel för det nätet. Men som sagt, jag hade nog hållit mig till en typ av stamnät och inte blandat dom. Om inte annat för att slippa tänka på var respektive stamnät går varje gång någon utrustning byts ut. Du kan läsa vad RayMarine svarade på en liknande fråga här: http://raymarine.ning.com/forum/topics/combining-nmea2000-and-seatalk-ng-backbones?xg_source=activity Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paddy 1 Postad 11 Mars , 2014 Tack för dina synpunkter! :-) Jag måste erkänna att jag inte har koll på vad en "avstickarkabel" till en NMEA 2000-stam kostar. Den kanske ligger på ungefär samma som en NMEA 2000 => SeaTalk ng-adapter (c.a 350:-) vilket jag antar fyller samma funktion bortsett från att adaptern kanske inte finns i olika längder som en vanlig avstickarkabel. I så fall kvittar det vilken stam jag drar bortsett från att SeaTalk ng-produkterna verkar dyrare än motsvarande till NMEA 2000. Jag har också hittat diskussionen du länkar till och den innehåller f.ö. ännu en sak som gör mig förvirrad - vad tusan är DeviceNet? I sista inlägget skriver dom också en sak som gör mig orolig, nämligen att kursdatorn SPX-10 inte skulle kunna ta emot data från en NMEA 2000-plotter och därmed inte kunna styra båten mot en waypoint. Någon som kan stilla min oro på dessa två punkter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 11 Mars , 2014 Jag valde att bygga ett NMEA 2000 stamnät. Färdiga dropkablar, t.ex Garmins, ligger på c:a 200 kronor, lite beroende på längd. Vet inte hur det är med Raymarines kablar och om lösa kontakter säljs, men jag valde att köpa lös kabel och montera kontakter efteråt, dvs dom hål jag borrade genom skott mm behövde bara vara lika grova som kabeln, inte 15 mm eller vad det nu är som kontaktdonet kräver. DeviceNet är någon märklig (eller snarare proprietär) beteckning på själva nätverket i sig. Det baserar sig i botten på CAN vilket används i dagens bilar, men själva nätverket i sig har döpts till DeviceNet och i vår värld är det NMEA-2000 nätet som avses. Håller med om den kryptiska texten om X-seriens course computers. Men läser man texten antyds att den pratar SeaTalk-1 vilket kan omvandlas till NMEA-0183 som i sin tur kan bli NMEA 2000: "by using an E85001 PC/SeaTalk/NMEA 0183 Interface Module, a SeaTalk to SeaTalkng Converter, and a NMEA 2000 to NMEA 0183 Adapter". Men man får nog läsa manualen för att vara helt säker på vad den kräver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 6 Juli , 2016 Skrämmer liv i denna tråd i jakt på svar. Har idag en Raymarine C70 med seatalk. Den får info från EVC (Volvo Penta 2007). Nu är jag inne på att byta till en A95. Idag har jag en plattkabel som går in bak som heter Seatalk. Någon som har koll på vad jag behöver egentligen? Räcker det att koppla in direkt från mätaren som har EVC information för att få motordata i Plottern? Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser