Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Triumph

byte av sköld

Rekommendera Poster

jag håller på med motorbyte och renovering av drev och sköld.

Båten är en Ockelbo dc21.Är det ide att plasta kanterna i håletså att inte kondens eller läckvatten sugs in i marinplyfan. Kanterna i hålet ser idag fina ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut! Läckage in i akterspegeln är det vanligaste problemet.

Jag skulle kanske t o m använda ett par lager (4?) Epoxy som fäster bra.

Vet inte om övriga forumet har åsikter om just epoxyn är bra. Men du måste göra något åt kanterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet har suttit där sedan -79. Materialet i underkant ser verkligen jättefint ut men håller en lite för hög fuktighet för att plasta i nuläget. Hålet ovan vattenlinje är helt torr.

Vill helst undvika plastning då jag är rädd för att bygga in fukta. Monterar jag sköld med orginalpackningar och " förstärker " med Sikaflex 291 så borde detta räcka är min uppfattning.

Jag kanske biter mig själv i tummen om jag plastar. Båten är ju gammal men i jättefint skick i övrigt. Med tanke på hur lite akterspegel påverkats på dryga 30 år, så får jag detta bara tätt så borde det hålla i 30 nya år.

Hör gärna mer synpunkter på mitt resonemang.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall själv montera en 280 sköld i helgen, kommer bara att använda sikaflex och den nya sköldpackningen.

Läcker det in vatten så är det problem innan, inte efter monteringen. Skölden tätar, men finns det sprickor under eller på sidan i plasten så är det väl självklart att det kommer läcka in.

Lycka till, mvh Patrick Flink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...