Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
gissla

Mercruiser 3.0 vs 4.3

Rekommendera Poster

Hej, nästa projekt med båten blir att byta ut R4:an mot en v6, ett hopp från 135 till 190hk.

Tror ni denna uppgradering kommer göra stor skillnad med +55hk men +100kg?

Eller ska man försöka satsa på den väldigt mycket dyrare med insprut på 220hk?

Montering osv är redan ordnat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror nog lite på vad du skall ha båten till. Är det maxfart du är ute efter? Hur lång och tung är båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toppfart är alltid roligt men kommer även bli mycket vattensport.

Är en amerikansk bowrider på 18ft tror den väger in på ca 1200/1300kg med 3.0 motorn.

/Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som har förslag? Alla svar uppskattas! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En V6 är mer råstark än din 4a och med vattensport så ligger du ju ändå inte o kör några 30knop, du vill snabbt upp i plan o sen kunna ligga stabilt trots att du har något på släp.

Med det du ska ha den till så kan du lika gärna ha förgasarmotorn enklare att mecka om det är något dvs du behöver ingen dator.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du tittar på vridkurvan för de varvtalen som du kliver ur plan så tror jag inte de skiljer nämnvärt mellan förgasare och insprut, vilket isåfall antagligen inte gör insprutet så värst nödvändigt.

Förgasare är enklare som sagt än insprut där mer saken kan fela.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra svar! Vad tror ni om bensinförbrukningen, förgasare kontra sprut?

Får ju en hyffsat fräsch fögge v6 för runt 40tus medans en mpi nästan bara finns i nytt å då kostar dubbla.

Det är bara dom där +100kilona och endast 55hk som hör mig lite fundersam om det blir märkbart ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får ju en hyffsat fräsch fögge v6 för runt 40tus medans en mpi nästan bara finns i nytt å då kostar dubbla.

Det är bara dom där +100kilona och endast 55hk som hör mig lite fundersam om det blir märkbart ;)

Jag har ingen praktiskt vetskap om detta men om jag förstått saken rätt så kommer insprutet dra marginellt mindre i marsch och när du puttrar på tomgång. Det jag kan garantera dig är att det rent ekonomiskt aldrig kommer betala sig om skillnaden är så stor i pris.

Räkna inte 100 kg och 55 utan räkna den procentuella förhöjningen i vikt gentemot effekt så får du en annan kalkyl. Det bygger dock på att båten är gjord för den tyngden men 18 fot i mina ögon ska väl fixa en v6:a. Fanns båten orginal med v6?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen praktiskt vetskap om detta men om jag förstått saken rätt så kommer insprutet dra marginellt mindre i marsch och när du puttrar på tomgång. Det jag kan garantera dig är att det rent ekonomiskt aldrig kommer betala sig om skillnaden är så stor i pris.

Räkna inte 100 kg och 55 utan räkna den procentuella förhöjningen i vikt gentemot effekt så får du en annan kalkyl. Det bygger dock på att båten är gjord för den tyngden men 18 fot i mina ögon ska väl fixa en v6:a. Fanns båten orginal med v6?

Tack för ditt svar! Jodå båten finns med v6 och är godkänd för upp till 220hk enligt försäkringen. Frågan är om man kan räkna hem ett motorbyte till en sprillans motor den dagen man säljer, någon bit iallafall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar! Jodå båten finns med v6 och är godkänd för upp till 220hk enligt försäkringen. Frågan är om man kan räkna hem ett motorbyte till en sprillans motor den dagen man säljer, någon bit iallafall?

Blir svårt att räkna hem det med tanke på hur båtmarknaden ser ut. Kika bara på blocket ta hela Sverige skriv bowrider och maxpris 150k du får upp väldigt många, flera med fina motorer och då har ändå inte säsongen startat. Så om du ändå funderar på att innom en hyfsad snar framtid byta upp er någon storlek så överväg att göra det nu istället för motorbytet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...