Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Gammelmotorn

Liiite för tung motor, vågar man?

Rekommendera Poster

Har en gammal trotjänare, en 18 hk Mercury från -86 som är pålitlig och bra. Båten däremot läcker trots upprepade lagningar. Så nu vill vi ha en  ny båt, en vanlig öppen båt, typ "roddbåt" och vi har hittat en Terhi 440 som är precis vad vi vill ha. (Hittar inga vettiga båtar utan motor begagnat....)

MEN denna båt tar max 37 kg motor och vår Mercury väger 41-43 kg (har letat på modellspecifikationer på nätet, vet ej exakt vilken vi har). Vågar man hänga på den eller kan akterspegeln ta stryk? Troligen är motorn för stor för den nuvarande båten också men det har funkat bra i många år. 

Någon som annars kan tipsa om en öppen båtmodell, ca 4,5 m, som passar ovanstående motor? Motorstyrkan är inte så petigt - vi kör inte på max och motorn har knappast alla sina 18 hk kvar. Den puttrar på men är förstås inte i nyskick.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är knappast nån fara för konstruktionen. Däremot kanske försäkringsbolaget har synpunkter den dag båten gått på grund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal trotjänare som varit med sedan -86 kan nog hänga bak på din nya båt också. Det handlar ju inte om ngn högfartsbåt,  Några kilo hit eller dit lär inte spela någon roll, viktfördelningen kan vara större beroende på vem det är som sitter på aktertoften och kör. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som grabb hade jag en flipper 42, en sådan där orage som brandkåren kanske fortfarande har, med en 20 hk Mercury. Det funkade bra och jag susade iväg i 28 knop.

Jag tycker du ska försöka hitta en båt som är mera planande än Terhi 440, men gärna v-bottnad. Min Flipper var väldigt obekväm i vågor, men det gjorde ju inte så mycket när man var 15 år.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bra erfarenhet av Terhi 440, det är en roddbåt som är trevlig att ro och att sakta köra med en liten motor-max 30kg. 18 HK och över 40kg är för tungt och kommer inte ge denna båt några bra egenskaper, det blir för tungt i aktern med över 40kg motor och en vuxen person där bak. 18 Hk skall ha en liten motorbåt t ex Terhi 445 eller någon av Crescent eller Ryds modeller som bär den vikten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Kan tillägga att användningsområdet är transport till och från sommarstuga på ö i Mälaren, så båten är alltid rejält lastad och vi prioriterar stabilitet framför fart. Måste t.ex. kunna köra säkert även i lite sjögång. Planande båt är alltså inte så viktigt, men det är bra förstås om den går att köra ibland av bara en person utan att resa sig för mkt. Och då vill man inte ha för mkt vikt där bak...

Har tittat på Crescent men tror att vi har kort rigg (ska ut och mäta..) och Crescent Flexi (t.ex.) behöver lång rigg. Ryds är tyvärr lite onödigt dyr kan jag tycka, för vad man får.... Större Terhi är en möjlighet också, men kostar 15 000 mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök upp en Flipper 450 den skall ha kort rigg och är mycket bärig även om någon som väger över 100 sätter sig på sidan så blir han inte våt i baken.Den är planande med 15hk tvåtaktare och dessutom billig,katamaran skrov! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...