Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
titanic2

Utter 520 ht tar in vatten. Vad beror det på ?

Rekommendera Poster

Hej ! Jag har en Utter 520 ht - 91. Den tar in en massa vatten i mellanskrovet som jag tömmer när jag tar bort den aktre "pluggen" inne i båten. Vattnet pumpar man sedan ut med pumpen inne i båten. Varifrån kan vattnet komma ? Det enda som jag kan tänka mig när jag går runt båten och tittar är att det finns ett hål under motorn (30 cm ner) där man sprutat in ngn selikon eller ngt? Ett ynka litet hål finns i hålet så att säga. Jag känner dock inte till konstruktionen, det skall väl inte vara vattenbarlast som skall tömmas varje år på denna modell? Har ni råd, kommentarer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om kapellet är gammalt och lite otätt eller att gummilistoerna till rutorna är trasiga kan det ju komma in en del vatten den vägen. Har du kollat att du inte har några hål inne i båten där det vattnet kan rinna ner i mellanskrovet.

Annars brukar ju alltid genomföringar i motorbrunnen vara riskfaktorer.

/Jingo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har inga skador på skrovet efter tex stödrullarna på trailern eller att gelcoaten nötts bort tex i fören .. Om gelcoaten sakna så suger plasten i sig vatten (kapilärverkan) som sedan kommer in i båten. Kompisen hade en HT båt som fåt entryckskada ifrån en stödrulle på trailernn och där sipprade det in vatten låååångsamt men det blev mycket på en vecka ... han fyllde nog båten med vatten en varm sommardag sedan sökte han av skrovet efter vattenläckage (båten på trailer) då fann han hålet ... dock syntes bara några droppar :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten har kanske någon gång gått hårt in en brygga, så att det blivit spricka under relingslisten? När vågorna slår upp underifrån listen så trycks vattnet in i sprickan ock letar sig in mellan skroven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att  det är som du skriver, båtskrov är väldigt tunna ofta är sidorullarna feljusterade så att dom får bära hela båtens tyngd, viket inget skrov håller för idag.

Spendera en stund vid en populär ramp så kan ni få höra det karakteristiska knastrandet när båten går i eller upp, det är då laminatet bräcks, med läckage som följd.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...