Q8Bosse 0 Postad 10 Mars , 2014 Är det någon som skulle kunna hjälpa mig? Jag har för mig att för ca 1 år sedan såg jag att någon sålde en hylsa gjord för oljepluggen på pentas drev bl.a. 290DP. Nu hittar jag inte denna någon stans. Någon som har något tips? Det var alltså någon sa hade svetsat i ett plattjärn i en hylsa då pluggens skalle är av spårvariant. Tror även att det var något företag som sålde dom men är väldigt osäker. Vore tacksam för tips. //Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 11 Mars , 2014 På verktygsfirmor finns hylsor till spärrskaft med spårskalle eller så köper man en slagmejsel så är problemet löst. Slagmejsel funderar så att när man håller den i skruven och slår till med en gummiklubba så vrider den skruven samtidigt som den pressas emot skruvskallen, vilket gör att man får bra fäste. Se Biltemas nummer 71506 en komplett sats för 129 kr. Funkar perfekt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle74 0 Postad 12 Mars , 2014 Det var med en artikel (tips från en läsare) i Praktiskt Båtägande nr 13 2013 som beskrev hur den kan tillverkas på egen hand. Inte extremt detaljerad dock. "Svarva ur en hylsa så 1 mm återstår... och passa in en plåt i rätt tjocklek i centrum" typ något i den stilen. Försätter ju dock att man har tillgång till en metallsvarv vilket inte många har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 12 Mars , 2014 Jag skulle föredra att använda en slägghammare till slagmejseln, lossar det med en gummiklubba skulle det nog inte varit något problem att lossa med en vanlig mejsel. Vill man göra en "hylsa" tar man en vanlig hylsa som passar ganska bra utanpå skallen slipar ett spår i hylsan väljer en plåt i lämplig kvalite och tjocklek som sticks in i spåret och svetsas på utsidan. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 13 Mars , 2014 Men vad i??? Slagmejsel och slägghammare? Hur drar ni er oljepluggar egentligen? Det sitter en stackars gummipackning under som helst inte ska bli flis. Jag nöjer mig med en stor rejäl plattmejsel med fyrkantigt skaft. Då kan man hjälpa till lite måttligt med en skiftnyckel för att dra åt eller lossa. Pluggen ska sitta fast ordentligt, men inte dras för kung och fosterland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 13 Mars , 2014 Efter ett s-tans problem varje år med denna plugg med ett flatspår i så gängade jag upp hålet till M10 och satte i en rostfri bult med en stor rund skalle och insex-hål. Borrade sen ett hål för magnetpinnen i bulten -har aldrig varit något problem att lossa eller dra fast pluggen sen. //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 13 Mars , 2014 Nu svarade jag allmänt om slagmejsel då någon skrev att den skulle drivas av gummiklubba. Felet deflesta gör när dom ska lossa något som sitter hårt är att dom "segdrar" isället för att ge ett snabbt kraftigt/snärtigt startmoment. Ja jag vet att gummiringen under TS plugg kan vara mycket osammarbetsvillig. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser