Arclight 0 Postad 10 Mars , 2014 Jaha, snart är det ju dax att doppa ner skutan i vattnet och innan dess så behöver jag ju serva motorn lite, jag har redan köpt olja och bränslefilter, impeller, drevolja, renoveringssats till förgasaren, tändstift, mm och har nu endast motoroljan kvar.. men jag är lite osäker här. motorn är en färskvattenkyld Mercruiser 5.0L V8 från 98. Ska jag ha helsyntes eller mineral? har googlat runt lite men hittar inget konkret svar, vissa säger att helsyntes alltid är att föredra, men om det är en lite äldre motor så är det bättre med mineral, och vad räknas en motor från 98 att vara gammal ell ny? Nu har jag inga problem att lägga 2-3 hundra extra på att köpa ex Mercruiser Quicksilver Synthetic blend eller annat känt märke, men man behöver ju inte sprida pengar i onödan då dessa kommer att behövas för att fylla tanken under sommaren med, och jag har ett presentkort på Biltema som precis skulle täcka upp att köpa tillräckligt av denna http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Motorolja-mineral-Classic-20W50-36928/ (om det nu är så att det är bättre med mineral) Så mina frågor är då. Ska jag köra på mineral eller helsyntes Om jag kör på mineral, funkar biltemaoljan eller bör jag ist köpa doftgranar för mitt presentkort och lägga pengar på en "märkes" olja, och även om jag ska köra på helsyntes, funkar det med någon biltema variant på den med och vilken isf? Och för de som alltid säger att biltema är skit så kom gärna med en saklig förklaring till varför isf då jag köpt massor med saker från biltema som fungerar ypperligt, men dom har som många andra både bra och dåliga saker:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gissla 1 Postad 10 Mars , 2014 Det viktigaste är att du köper rätt viskositet (kolla instruktionsboken), sen är det alltid många som säger sig veta mer än andra ang syntet. Jag snålar aldrig in på olja och kör därför alltid helsyntet, speciellt i båtmotorer som får jobba en del! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arclight 0 Postad 10 Mars , 2014 Så kort o gott. jag ska ha helsyntes.. Det är ju nämligen så här med att jag köpte båten förra året och detta blir då min första service på den, jag har ju ingen aning om vad som hällts i tidigare och det skulle lika gärna kunna vara spillolja, även om jag inte tror att så är fallet, men då jag inte vet vad som bytts eller när (mer än att jag får utgå och lita på vad förra ägaren sa, men eftersom han sålde båten med info om att det var en motor från 02 och det senare efter egna efterforskningar visade sig vara en från 98 så är man ju lite skeptisk) så vill jag iaf detta året "nollställa" och byta allt, då vet jag iaf när det senast gjordes och med vad för grejjer, och då känns det ju ganska bra att slänga i helsyntes som kanske tvättar bort lite gammal ev "skitolja" Motorn har annars gått bra och inga problem, mer än att bensinen rinner tillbaka i tanken efter att stå över natten (ny backventil har införskaffats) så förhoppningsvis så ska detta problem vara ett minne blott:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arclight 0 Postad 10 Mars , 2014 Då blir det denna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gissla 1 Postad 10 Mars , 2014 Blir nog kalas. Det där med garantin är nog att den uppfyller garantikraven om man har har garanti kvar på snurran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 10 Mars , 2014 Kör mineral och köp hellre "riktig" olja istället för Biltema. Att köpa en märkesolja kostar inte mer om man köper den på rätt ställe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser