Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
KLirren81

Motorbyte; Värdet på en MerC 5.0 MPI?

Rekommendera Poster

Hej!

Går i tankarna på att byta motor, i en båt jag just köpt. Gjort lite av en Grisen i säcken köp (Regal 2250 -04), och tänkte ha det som en ursäkt för att byta motor (jag är även ett prylfreak).

Jag tänkte byta ut den nuvarande Mercrusier MPI Alpha motorn på 5,0 till en 5,7 på 300hk.. Den nuvarande ska väl vara på en 260hk..?

Och tänkte nu fråga er, vad kan värdet vara på den gamla motorn, om man utgår från att den är i ett fint skick? Har skickat runt lite på Blocket, men inte fått nå riktigt värdes uppgift. Utgår även att jag kan behålla befintligt Alpha Gen2 drev, bör vara i rätt utväxvl 1.47

Tänkte ta hem en motor från staterna, och hoppas gå 10tkr "plus", som ska användas för bytet/installation av nya motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behåll motorn och byt drev till ett bravo3 med duopropp då får du mer fart o bättre lågfartsegenskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Andrahandsvärdet på 305 verkar va lite sisdär då alla som väl är inne och byter motor byter till en 350 om de kan. Enda anledningen att köra en 305 är just för att den skulle vara betydligt mycket billigare.

Jag snabbgooglade bara din båt men jag vet inte om jag håller med om att det skulle bli bättre av att hänga på ett betydligt tyngre drev på den båten och hoppas på bättre gång. Jag tycker snarare det är till fördel att behålla det lättare drevet och byte till 350 precis som du tänkt dig.

Jag känner till en 305 som legat ute ganska länge för 35 utan att bli såld, kanske lite äldre än din dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack HanneZ82 för lite "input" i frågan. Lutar mot att det blir en helt ny motor, får jag en bra peng för den gamla motorn, kanske det går till ett nytt drev då :-)

 

/D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att va extra tydlig tycker jag alltså det är bättre att behålla gamla drevet. Mängden arbete och pengar det kostar gentemot vad det ger är oviktad. Om båten går fortare med bravo är jag tveksam till, jag skulle tippa på motsatsen.

Angående motorn så se till att ha den urlyft och provkörningsbar i april/maj så får du som bäst för den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade lite på detta finns de som testat 2 helt identiska båtar den ena med alpha och den andra med Bravo3. Duopropp båten hade högre fart i samtliga register, kom lättare upp i plan och fick lägre soppaförbrukning. Men visst det skiljer lite i vikt. 55kg tyngre är Bravo drevet och det kräver lite meck då det är en annan sköld med annat hål i aktern, man måste montera vattenpump på motorn sitter inte i drevet som på alpha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag håller med i din analys !

(Lite förvånade att dom andra ...som bara , tycker !? )

 

Tänk... HP, förlust, effektivitet ... En B3 förser mer grepp i vattnet !

 

-varför byter några till 4/5 blads proppar ?

 

bara för att bättra på verkningsgraden! ( minska slipen = förlusten )

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen när blev "googla lite" att analysera? wink

Jag väntar fortf. på länkarna med provkörningarna....cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går inte att länka från ipadden sitter nu på jobbet vid en pc och hittar då naturligvis inte samma sida. En sida med lite bra info ramlade jag över http://destinsharks.com/reviews/105. Står lite bra saker där, har även sett att få anser att det är värt pengen att byta drev skulle själv aldrig lägga de pengarna. Men värt att ha i tankarna är ändå att Alpha drevet inte riktigt är avsett för motorer med över 300hk där har man i regel bravo drev, sen finns det många som inte har problem med alpha och har en bra bit över 300hk men det beror väl också lite på hur man sköter gasreglaget om grejerna rasar eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja där står det om högre topphastiget också. Så är det just det man är ute efter så skall man inte byta.

Man ska även komma ihåg att det sitter en del big blocks orginalmonterade med alphadrev så att köra ett upphottad smallblock ska nog inte vara några större problem, speciellt inte på en mindre båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog prova en 4 bladig stålproppeller först. Ha själv satt på två turbo 2+2 är hel nöjd.

Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratar du duo prop nu??

Idag sitter det en 4blads propp, vet ej graderna dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej vanlig 4bladig . Jag hade 3 bladiga förut skillnaden är som natt och dag tycker jag.

Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag menade vanliga 4 bladiga  Jag skrev att jag bytte båda har dubbel montage . Har 2 305 or med förgasare .

Mvh Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att återkomma till huvudämnet..

Värmdö Motorteknik kan ta min motor i inbyte, inbytes värdet var helt OK (preliminär bedömning av dem själva då), så det kanske tar sig, så att säga :-)

 

 

/D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...