Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Mauritx

Bilder på B31 som jag kollade igår, behöver synpunkter!

Rekommendera Poster

Bilderna finns på min picasa albun: 

https://picasaweb.google.com/107545485586622597480/9Mars2014Mina synpunkter:

1.- Babystaget, fäste där man sätter fast den är bortaget, var i väg säger han

2.- det kommer in vatten i förpik där man sover, det vad fukt och lite blöt, han säger kondens, han täcker bara ruffen med presening, resten är utan någon.

3.- det kom in vatten där man sätter fast vantarna/masten mot skrovet, järnplåten går igenom däck och bultas mot skrovet inne i ruffen, Han säger normal på båtmodelen eftersom det brukas röras pga stora krafter. På bilden kan ni se att på en sida hade han någon sort gegga på, jag fottade innefrån och plåten/fästerna så ok ut.

4.- en spricka i akter??   han säger att det ska vara så, så ingenting innifrån genom luckan.

5.- det  ser ut som en liten veck bakon kölen, han säger att det ska vara så att han har alldrig grundstöta båten någon hårt eller så, kölen framkanten ser bra ut, bultarna med.

6.-en av bultarna som håller kölen var inte täck av plast som det andra, han säger att det ska vara så eftersom den är tänkt att användas för att lifta båten.

7.- Jag är 1,78 men det gick inte att stå i ruffen, därför jag säger att det är en MKI.

 

Vad tycker ni? hur mycket ska man bjuda på?  

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

1. Menar du fortsättningen på babystaget i ruffen eller över huvudtaget? B31:an är ett halvfabrikat som du säkert vet och då kan det finnas olika mastlösningar, en del har tre sidovant. Men jag har nog inte sett någon helt utan babystag.

2. Förpiksluckan ser inte direkt ny ut, kanske den som läcker?

3. Det är mer eller mindre normalt om man inte skrapar och tätar om eftersom. Var röstjärnen plastade i dragriktningen? Alltså plastade i samma vinkel som vanten kommer ner ifrån masten? Kanske svårt att veta om inte masten är på..

5. Det var inte så snyggt plastat mellan köl och skrov, vet inte vad det har för betydelse.

6. Det stämmer, finns en lyftöggla för att koppla på bulten, vajern går genom ventilen på rufftaket. Centrumlyft.

7. Det är en MkI

Tycker inte det såg så jättefräsh ut, vad ligger priset på? Det är rätt stor skillnad på MKI och MKII. Jag har själv en MKII, köpte den för 120kkr för tre år sedan, trots en del jobb så är jag mycket nöjd. Läs mer på sytaiga.wordpress.se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han brukar lämna liten öppen förpicksluckan över vinter så han till mig!!! Kanske det har letat sig snö/vatten. han så bestämt att det brukar inte komma någon vatten.

Ja kölen såg inte så fin inplastad mot skrovet.  OM det inte kommer in vatten ska inte spela nån roll tror jag.

OK detta med skruven stämmer, lyfta genom en vajen.  

Ja det är MKI, han tror det är en MKII vet inte varför.

 

Nej det ser inte så jättefräsh ut men inte så illa heller,  det skulle behöva mycket jobb för att få den i finskick.  Men segelklar är den.  

Han vill ha en bud därför frågade jag dig, jag bjuden inte mer än 50KSEK i alla fall. 

MVH

 

 

 

 

 

 

Jag tror jag kan få den på runt 50KSEK... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gärna vill du ha båten? Är du beredd att fixa en del?

 

Jag får lite taskiga vibbar när jag läser. En gubbe som haft sin båt i 23 år (eller minns jag fel från tidigare tråd) och inte vet vad han har (mk1 mk2?), tycker det är normalt med läckage här och var och plockar bort en del av riggens stagning för att den är i vägen..? Hur har en sådan gubbe t ex servat motorn?

 

Räkna med att om du köper båten lär det dyka upp en hel del mindre glada överraskningar... tror jag i alla fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite funderingar om ditt ev båtköp....

Djupgående på B31 är 1,70, Strömsholms kanal tillåter 1,35 och "efter dispens" 1,50 (troligen vid högvatten). Dvs du kan inte ta dig sjövägen till Mälaren.

Distansen Smedjebacken - Söderbärke är 6 M. Sen är det en bro i vägen. Du kommer nog att tröttna ganska fort på att segla fram o tillbaka de 6 M. Sedan ska du försöka sälja båten igen. Hur många tror du kommer att åka till Smedjebacken för att titta på en B31?

Det är alltid trevligt med en hyfsat bekväm båt om du ska bo i den. Men en B31 känns lite väl stor segelbåt för en så liten sjö som Barken.

Jag är själv inbiten seglare så det känns lite trist att avråda dig från ditt tänkta båtköp. Men vill du ha en bobåt i Barken så skulle jag nog rekommendera en snipa eller liknande. Du kommer att ha lättare att komma in till land i gästhamnar o holmar i Barken. Du kommer förbi bron i söderbärke och får en större sjö att åka båt i. Och sist men inte minst - du kan fortsätta i kanalen ner till Mälaren.

Lite kommentarer om ägarens tidigare mail till dig och bilderna från besiktningen (jag har satt en # framför mina kommentarer):

 Hej här är svaret som jag fick när jag frågade om skick på båten, DEn verkar vara i rätt så bra skick.  Vad tycker ni?  MVH

 

- MK 2

# MK1 - varför ljuger han om det? Har han haft båten i 23 år så borde han väl veta bättre vilken modell det är. Konstigt beteende.

-troligen totalt 3 ägare. jag har haft den ca 23 år.

-gelcoten är hyffsad, med lite ålderrepor. ingen osmos. skrovet är också fuktmätt utan anmärkning.

# Ja lite småskavanker men det verkar inte så allvarligt. Skarven på akterspegeln är från bygget. Skrov plastas i en sb- och en bb-halva som sen passas in mot varandra och remsas ihop i skarven. Då blir det en skarv på akterspegeln, men normalt så brukar man slipa ner den och lägga i topcoat i rätt kulör som sen slipas och poleras. Det har ingen betydelse för hållfastheten men ser ju inte vackert ut. Om det gjorts i sb med bygget så hade det funnits topcoat i rätt kulör. Att snygga till det idag kan nog bli svårt att få rätt färg för nu är gelcoaten blekt av solen. Det är likadant med småskavankerna i skrovet. Orange gelcoat är svårt att få snyggt om du behöver göra större reparationer. Vita skrov är alltid enklare att lappa o laga. Där man ser råa glasfiberytor inne i båten så verkar det vara välplastat så hållfastheten på skrov o däck är säkert OK. Polyester var billigt på 70-talet och man byggde ofta med god marginal. Avsaknad av distansmaterial i en gammal båt innebär färre presumtiva problem att oroa sig för.

-färgen, orange är originalfärg. Den är ej ommålad.

# På någon av dina bilder verkade det som att delar av överbyggnaden/ruffen var ommålad....

-Köl och kölinfästningar är helt ok. 1500 eller 1700 kg. vet ej. Kölen är rostmålad men kan behöva lite finishspackling.

# En hel del finishspackling - men det är inget akut. Det går att använda i nuvarande skick. En del bortfallet spackel vid roderinfästning och bakom kölen är inte heller något problem. Det kräver bara lite mantimmar men kan oxå vänta om tiden blir knapp.

i övrigt inga kölskador.

# Det som bekymrade mig mer är sprickan som syntes i framkant på motorbäddens fastplastning. Den skulle jag vilja tittat mer på. Är motorbädden dåligt fastplastad? Det blir rätt stora krafter från motorn som ska tas upp i den skarven.

-rutorna är täta, träinredningen är hel.

# Inte så snyggt monterade fönster men som han skrivit - de varkar täta. Träinredningen hel - ja och de verkar ha börjat med ytrenovering på durken och sedan tröttnat. Det finns en hel del finishjobb att göra där.

-mast, vantinfästningar och dyl. är ok.

# Jag vet inte hur riggen är dimensionerad. Men om det har funnits ett babystag så var det väl ditsatt av något skäl... Nu blir det kanske inte så hårda vindar på Barken så det är kanske inget problem. Men det verkar konstigt att ha monterat bort det "för att det var ivägen". Babystaget är ju mothåll till de båda undervanten så hur går det att spänna upp masten?? Röstjärnsinfästningarna ser OK ut av vad som syns på bilderna. Att det läcker efter så många år är kanske inte så konstigt. Men det går ju att göra snyggare tätningar än vad tidigare ägare lyckats med. Generellt så är det svårt att få tätt om man bara kletar på mer tätningsmassa utanpå det gamla. Ska det bli tätt igen så krafsa ur gammal tätning ur springan i däcket och ner tätningen mellan däcket och röstjärnet.

-mastfot är ok.

ratt och pidestal är ok. Inget glapp.

-roder ok, i övrig ingen rost.

-Storsegel, rullgenua, spinnacker. rullgenuan är endast 3 år. övriga segel har hängt med ett tag men är bra.

# Ålder på storseglet? Om det är orginal så är det garanterat slut i formen även om det helt i duken och sömmarna.

-däcket är ej ommålat.

-nya linor till rullgenuan, övriga fall är kanske lite slitna men fungerar bra.

-Värmaren är en Wallas, lite osäker på funktionen. kan behöva byta servicesats.

-vattentank är plast. dieseltank är rostfri.

-elinstallationen är bra och mycket utbytt av ledningar.

# Nja... Jag tyckte att det såg rätt kasst ut med elinstallationerna. Man kan ju fundera över varför en del eldningar är utbytta. Det finns nog en hel del spänningssänkande oxid i den gamla elcentralen och i gamla kabelskarvar. "Raggarslangarna" i rufftaket var ju lite pittoreska....

-Gasol ok, ledningar är bytt i år.

# Varning för gasolinstallationen! Regulatorn såg ny ut så den är nog OK. Men det är inte OK att ställa en gasoltub nere i ett stuvfack. Om det blir en läcka så rinner gasolen ner i kölsvinet och sedan lyfter du av hela rufftaket mm på en gång (det är bara att hoppas på att ingen blir allvarligt skadad...) Gasloflaskor ska stå i ett utrymme med dränering i botten så att utläckande gasol inte kommer in i båten (Jag har själv haft en läcka vid regulatorn en gång men den tuben stod i ankarboxen med dränering i botten så inget hände innan jag luktade gasoldoften).

-Däckgenomföringar ok.

-Motor lite äldre Yanmar YSB 12, går bra, inget oljeläckage. Backslag prop.axel ok. Det mesta är i rostfritt.

# Lite skitigt i motorrummet men det blir det av gummiavskav från kilremmar mm. Lite rost på motorn men inges som såg katastrofalt ut på dina bilder. Provstartade ni motorn? Om du ska kolla hur en motor startar - kontrollera först att motorn är kall så att den inte är provstartad strax innan.... Gamla Yanmar 12-or har rykte om sig att vara rätt slittåliga. Förvisso sjövattenkyld så avgaskröken kan rosta sönder men det går att byta.

-Påmastning är enkel att göra.

Vggan är utan hjul och bra skick.

# Det är bara en fördel. Den är enkel att montera isär och lägga på biltaket.

-Båten står på land och är vinterkonserverad. pressening över sittbrunn.

# Varför bara presenning över sittbrunnen - och läckor i däcket som letar sig in...

-Fall från rullgenuan är neddragna till sittbrunn. Båten går alldeles utmärkt att segla ensam.

# Går det inte att byta plats på storfall o genuafall? Storen hissas varje gång du ska segla, focken hissas en gång om året...

-Finns med kartplotter med GPS Garmin 276c.

# En helt OK plotter även om den är några år gammal. Om det finns ostkustkort i den så finns det t.o.m. sjökort över Barken i den.

-sprayhood finns ej.

MVH

Mauricio.

 

# Pris? Har ingen aning. För några år sedan så kostade de mer än dubbelt så mycket som han begär men som bekant så har båtpriserna rasat kraftigt. Det finns många båtar att välja på. Gängse rekommendation brukar vara att hellre betala lite mer för en fräsch och uppgraderad båt. Det blir rätt dyrt att köpa nya grejor till en nedgången båt. Men min sista kommentar hänger samman med den första - är det rätt båt för dig och för Barken???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får många bra synpunkter här ovan.

En till, i detalj, om vantinfästningen? Alla båtars master rör sig lite, tricket är att minimera rörelsen. Har det uppstått så stor glipa vid vantinfästningen att det är flera milimeter så kan tätmassa inte ta upp rörelsen. Enda sättet är att hugga upp plasten och plasta om. Gissar att en proffsfirma debiterar minst två man-dagar och då står båten på deras gård...

 

Sammantaget måste du få båten till väldigt rimliga pengar om du ska välja denna båt. En fixad båt är dyrare. Men du slipper fixa läckor ( med tiden måste vi alla demontera beslagen och täta om ) slipper lämna in värmaren på service, köpa nytt storsegel, renovera motor, köpa fler batterier, nya dynor, börja renovera eldragning, plasta säker låda för gasol osv osv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker som Lintott, är det verkligen rätt båt för en sjö? B31:an är ingen snabbseglare direkt, formen är mer anpassad för de större haven (med den lilla sittbrunnen m ratt, snipformen, Rorc-bulan mm) och MKI är ju så låg i rufftaket. Vad heter de där ca 28fotarna med lyftköl och större överbyggnad, mc-något, macmurdock eller liknande? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MacGregor 26. Men det är heeeelt andra pengar än för en sunkig B-31:a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jätte tacksam för dina fina svar!!! det upskattas verkligen. 

Ja jag vet att det är "fel" båt för den lilla sjön men jag tänker använda båten mest i början som en flyttande sommarstugan, det vill säga segla lite runt och stanna där det är som finast.

Sedan har jag som planer att någon gång i framtiden segla över atlanten och det kan man göra en i en B31.   

Köpa en snipa eller motorbåt?? nej hellre utan båt, tycker inte om sadana båtyper. 

Det som är jobigast är att det går inte att stå i ruffen och inte hellre där man lagar man, jag är bara 1,78cm men det går alltså inte att stå.  Sedan det känns inte rätt när man tar bort viktiga detaljer från ryggen som babystaget fästet som han har tagit bort. 

Om det hade varit en MKII hade jag kanske slagit till, för att jag räknar med att jag måste fixa trixa och reparera hur som helst men hellre göra i den rätta båten. 

Hanprovstartade motorn och det startade direkt, han hade bytt nydligen avgaskrök och toppen för 20 år sedan.

Återligen Tack för din hjälp!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Macgregor, nej det är varken en motorbåt eller en segelbåt...  Det ända som jag hade tänkt en en Macgregor 26s som är en riktig seglare men lite gammal. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha betraktat bilderna säger jag -nej, det där är ingen kul båt. Mycket jobb för att få den bra. Jag brukar tänka så här -om det syns en massa saker som behöver åtgårdas, hur mycket är det då som inte syns som kan vara lika dåligt?

Nu vet jag inget om hur mycket du vill satsa och hur din ekonomi ser ut men du får räkna med att även fast denna båt är billig i inköp så kommer det att kosta många slantar och tid innan den är i drägligt skick.  Samtidigt är B31-an (detta är min personliga åsikt) ingen perfekt segelbåt för skärgård och sjöar, den seglar halvdant och har ett ganska stort djupgående i förhållande till sin längd vilket gör att det är knepigt att komma in till stranden på vissa ställen. Dessutom är den ganska trång för att vara 31 fot.

Jag skulle istället satsa på en Compis 28, dom duger också att ta sig över Atlanten med.

http://www.blocket.se/stockholm/Compis_28__varvsbyggd__76_52517827.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/halland/COMPIS_28_i_bra_skick_52458260.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Compis_28__familjeseglare_52256652.htm?ca=11&w=3

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...