Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Groenix

Vad är detta för typ av styrsystem

Rekommendera Poster

Hej då jag behöver köpa en ny kabel till min styrning då den befintliga är för kort för att nå maximala rattutslag undrar jag om det är någon som vet vad detta är för styrsystem på fotot då det inte är kopplat via motorn som vanliga teleflex system.

/Jörgen

post-1126-0-88783000-1395002785_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som en Teleflex. Mycket vanlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt ser ut som en vanlig Teleflex. Varianten som är ansluten direkt till motorn.Den du tänker på är antagligen den modellen som går via motorns styrrör.

Samma kabel bara olika infästning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir det samma motorvinkel åt babord? Om så skall du behålla styrningen som den är. Är den feljusterad bör det gå att flytta de tvådelade kulan som håller fast ytterhöljet i båten. Med större vinkel på motorn riskerar du att båten slår runt vid oavsiktligt gaspådrag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen.

Fotot visar som det såg ut vid korrekt läge styrbord men då var barbord bara halvvägs mao styrförmåga i hamnen som en supertanker.

Lämnade in båten på en marina där de halverade felet men då wiren inte riktigt räckte till så innebar detta att motorn inte går ut de sista 4-5 cm styrbord resp. barbord.

Spelar ingen roll på havet men det skillnad i hamnen.

Så det får väl bli att fixa en lite längre wire.

/Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bifogar ett foto på hur akterspegelfästet ser ut efter halveringen men det kan ju knappast vara wiren som är för kort då det ursprungliga problemet var att styrkolven inte gick ända in vid sväng åt barbord men gav fullt styrutslag åt styrbord.

Finns det någon som har en ide på felet alt. en sprängskiss på Teleflexen?

/Jörgen

post-1126-0-57207500-1395002846_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag plockat ut styrning den är av modellen Morse och vad jag kan se så är den inte för kort utan något i den gör att det inte går att dra staget hela vägen in.

Den går i alla fall inte längre in än på bilden är det någon som har samma styrning och vet att den ska gå ända in?

/Jörgen

post-1126-0-83265200-1395002888_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte den skall gå längre in än så. När den var monterad på motorn, var styrningen centrerad då, dvs att när motorn var rak så var halva styrkabeln ute?

Vilket hål på motorns styrarm var kabeln ansluten till, finns ju 2 eller 3 hål man kan koppla kabeln till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vet jag inte men jag tror det knappast, lägger upp ett foto i andra ändläget.

Efter dessa foton så delade en båtmekaniker upp felen lika på båda sidor.

Tyvärr så finns endast 1 hål i motorfästet.

/Jörgen

post-1126-0-86286100-1395002934_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du flyttar in den till inre hålet så förbättras det förstås något.

Helt bra blir det ju inte på denna modell av styrning.

Nu har du ju en trång motorbrunn och jag vet inte hur mycket du vill investera men det allra bästa är att byta ut hela rasket till en hydraulstyrning. Blir en mycket exaktare, lättare och trevligare styrning, dessutom slipper du återföring av motorns styrkrafter och kan ex.vis släppa ratten utan att båten svänger kraftigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...