Anders_St 74 Postad 13 Mars , 2014 Vi säger att det finns en stolpe på bryggan. Säkringen funkar men jordfelsbrytaren har gett upp för ingen har motionerat den på 7 år? Så vänder båtägaren sladden åt fel håll i en skarv... Inne i båten är det korrekt kopplat men endast en säkring, på fasen. Jordfelsbrytare finns också men det var den billigaste som fanns att köpa när båtägarens kompis installerade. Plus att båtägaren inte informerats om att han som anläggningsansvarig ska tillse att brytaren testas regelbundet, motioneras kallas jag det. Den funkar inte säger vi? Då har vi en situation där fasen inte är avsäkrad korrekt. Vidare måste vi ha det osannolika att en apparat med dålig fysisk isolation får en smäll, typ brödrost eller den där sortens vintervärmare som många nu sätter i båten, en tråd med skydd i metall runt om? Båtägaren går ner i båten vid kyla, värmeelementet är på, har tar med hand samtidigt i värmaren och den andra i motorn. Något sådant exempel? Helt osannolikt är det inte. Eller det här... Fast. Säkringar hjälper inte om man lyckas ta på fasledningen. De stänger av vid felströmmar på 6 eller 10 A. Då är du en grillad korv för länge sedan. Oavsett om det sitter säkringar på båda ledningarna eller inte. Här hjälper bara jordfelsbrytare. Sätter du en kniv i ledningen i båten så löser säkringen ut längre upp i kedjan. Oavsett hur du vänt kablarna och avsäkrat eller inte inne i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 13 Mars , 2014 Gör det enkelt .. Tänk vanligt "proppskåp" ,typ stolpe vid brygga, normcentral i hemmet ..osv . Noll och jord sitter var, i skåpet ? Jo, på samma plats ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 471 Postad 13 Mars , 2014 Lite OT, men har diskuterats i tråden. Den som ändrar en CE-märkt produkt ska följa gällande lagstiftning och taröver ansvaret för produkten. Om man ändrar något i en CE-märkt båt måste man alltså följa gällande lagstiftning inklusive det som gäller själva CE-märkningsproceduren. Det är kanske inte så viktigt så länge du själv använder båten, men om du säljer båten eller låter någon annan använda den är du ansvarig för ev. skador som uppkommer beroende på din ombyggnad. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 13 Mars , 2014 Mackey... med all respekt. Jag tror inte det är så som du skriver. Du antyder att om jag gör en ändring i min nya eller begagnade båt så övertar jag ansvaret och måste i princip hålla i ny dokumentation för att CE märkningen fortsatt ska gäll. Nej, tror inte det är så faktiskt. Tänk bilar. Väldigt CE märkta och mer därtill. Det kallas helbilsgodkänd. Fast om jag ändrar där så skvallrar varken bilbesiktningen eller polisen, det är helt lagligt faktiskt. Däremot så finns det allmänna lagar om personsäkerhet med mera som gör att jag inte får göra produkten farlig att använda. Det gäller i högsta grad en 230V installation i båt också. Men min bestämda bedömning är att så länge jag inte ändrar huvudanvändningen av produkten ( en båt är en båt och används som en båt? ) så kan jag komplettera med tex en elinstallation utan att behöva varken CE märka om båten eller överta något sorts fabrikantansvar. Bygger jag om den med vingar och propeller så är det en annann sak ( tror ni jag är lustig? Det fanns konverteringskit till gummijollar ett tag, med en stor propeller som faktiskt fick upp planet ( jollen ) i luften. Men det sket sig, fabrikanten kunde inte visa att huvudanvändningen fortfarande var en jolle. Och att CE märka det som ett flygplan fixade de inte. Jag flög med en sådan skapelse, var livrädd... men en häftig känsla var det! ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 13 Mars , 2014 Nu har jag hittat meningen som verkar vara urspunget till att en del skriver att om man gör en ändring, tex installerar 230V, så måste du göra nästintill en helt ny CE märkning? Det står ” Om den som för egen räkning har utfört eller låtit utföra en omfattande förändring av produkten ansvarar för att produkten genomgår detta kontrollförfarande skall han eller hon uppfylla det som föreskrivs för tillverkaren. ” Detta står i SJÖFS 2005:4, bilaga 6:7 samt 9:7 med flera samt även på ett annat ställe som är svårare att hitta, i förarbeten till att Riksdagen antog det sk Fritidsbåtsdirektivet att gälla även i Sverige. Här kanske en installation av ett 230V landströmssystem kan passa in? Eventuellt? För hela texten handlar om CE märkning och sammanhanget är då för tillverkarna... Det beror då på tolkning av orden omfattande förändring av produkten och det jag menar är att då är en 230V installation inte att räkna dit. Jurister använder ord som "den för produkten karakteristiska användningen" och jag tycker väl själv att en båt då är fortfarande en båt? Användningen har inte ändrats på ett sådant sätt att båten använd helt annorlunda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 13 Mars , 2014 CE kan tydligen diskuteras hur mycket som helst :-D Själv äger jag en icke CE certifierad båt , från US . ..och den funkar fint ! Allt blir lite lättare då.... :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 13 Mars , 2014 Håller med.... Kan bli lite jobbigt... Tvärsäkra personer som talar om hur CE certifiering funkar... :=) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 471 Postad 13 Mars , 2014 Funkis och andra, kolla här och här och här Tillsammans blir det tydligt att om man bygger eller ändrar ett elsystem får man ansvar som tillverkare. Det är också olagligt att sälja en båt som inte är CE-märkt effter att ex.vis ett elsystem ändrats. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 13 Mars , 2014 Du missförstod mig. I stolpen har jord och nolla någorlunda galvaninsk kontakt även om viss spänningsdifferans finns pga avståndet till punkten där nollan och jorden är sammankopplade. Men sladden till båten där skall nollan och skyddsjord ej vara sammankoplade utan ha hög resistans om man mäter i kontakten man tänker sätta i stolpen. Har nollan och jord lågohmig kontakt så smäller säkringen om man vänder en schukokontakt så nollan hamnar på fasen på stolpen. Var nollan och fasen är i en schukokontakt har man som regel ingen koll på för man kan ändå sätta in kontakten med 180 graders vridning och då ska allt fungera ändå. Har man jordfelsbrytare borde man klara sig på en säkring men det funkar med en på vardera fas och nolla med. Men jordfelsbrytaren bryter för låga strömmar 10-30mA medan säkringen bryter för 10000mA (10A) Säkringen är avsedd för att bryta maxströmmen vid fel så inte ledningarna brinner upp medaa jordfelsbrytaren ska rädda liv om strömmen tar en annan väg än genom bara fas och nollan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 Mars , 2014 Tack Mackey, jag noterar dina tre länkar och har klippt ut detta, som det passar mig. ( man kan säkert klippa ut på annat sätt, så det passar en annan åsikt / tolkning?) Och jag tycker din tolkning är lite väl snäv, det verkar som om du menar att man knappt kan ändra något i en båt för då, som du säger "ikläder man sig samma ansvar som tillverkaren" Urklippta citat: /// Ombyggnader och reparationer som inte förändrar båtens egenskaper i reglernas mening medför självfallet inte krav på ny CE-märkning. /// Vid motorbyte eller byte av tank eller andra installationer i en båt är ett naturligt krav att den nya installationen blir åtminstone likvärdig med den gamla. Det är alltså viktigt att ta reda på vilka komponent- och installationskrav som är tillämpliga enligt föreskriftens väsentliga säkerhetskrav. /// En privatpersons båtförsäljning är oftast inget som berör Transportstyrelsen, oavsett båtens skick eller eventuella brist på CE-märkning. Att Transportstyrelsen inte berörs av att en privatperson säljer en icke CE-märkt båt betyder dock inte att det är lagligt – det betyder bara att det inte är ett ärende som behandlas i den lagstiftning för vilken Transportstyrelsen är övervakande myndighet. /// Även en privatperson som säljer en båt kan i vissa fall betraktas som näringsidkare och därmed beröras av den lagstiftning för vilken Transportstyrelsen är den kontrollerande myndigheten. Begreppet näringsidkare, så som det definieras i 6 § produktsäkerhetslagen, är ganska brett: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten. När näringsidkare ägnar sig åt att sälja båtar är Transportstyrelsen den övervakande myndigheten för CE-märkning, enligt fritidsbåtsdirektiven. /// Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 471 Postad 14 Mars , 2014 Först ett förtydligande om varför vi skriver om CE-märkning i denna tråd. Först skrevs det om hur man bygger eller bygger om för att lösa problemet med att växla polaritet. Sedan skrevs det om att en konsekvens kan vara att försäkringsbolaget inte betalar ut ersättning om gällande lagar och förordningar inte har följ. Och sedan kom vi in på vad man får och inte får göra samt CE-märkning, som egentligen är ett intygande om att produkten överenstämmer med gällande EU-lagstiftning. Och nu mitt svar till Funkis. Det är inte så att man inte får bygga om, ändra eller komplettera sin båt med nya system, men om man gör det ska man följa gällande lagstiftning. Det är inte så krångligt... Börja med att kolla upp vilka lagar och regler som finns för det du vill göra. Se sedan till att du följer dessa lagar och regler. Kolla om du behöver någon utomstående som testar/godkänner det du ska göra. Detta står skrivet i själva lagen. Ett exempel som är aktuellt från annan tråd här på MG är om man bygger en självkonstruerad joniseringsapparat av ett gammalt drivdon till en neonskylt, en syltburk och folie så är jag ganska säker på att den mäste testas enligt EMC-direktivet innan man får använda den. Skaffa ev. godkännanden. Detta är troligen inte aktuellt för 99,9 % av allt vi båtägare kan hitta på med våra båtar. Dokumentera det du gjort, vilka lagar och regler du följt, skriv en enkel användarinstruktion och gör en riskbedömning. Spara en kopia på detta material tillammans med båtens övriga CE-dokument ombord och behåll ett oriinal hemma. Beskriva det som är gjort och göra en instruktion är oftast inte svårt. Det som kan ställa till problem är riskbedömningen. Gör så här... Hitta riskerna. Börja exempelvis vid stickkontakten för landströmsanslutningen och följ systemet. Hitta på vad som kan gå fel, kontakten vänds fel, man skär i kabln, en hund biter i kabeln, det blir kortslutning i utrustningen som ansluts, etc. etc. Det verkar finnas duktiiga elektriker här på MG så jag ska försöka att inte göra bort mig... Värdera riskerna och prioritera. Om du följt gällande lagstiftning borde du inte hitta några risker, men... Gå i alla fall igenom allt du kommit på som skulle kunna inträffa och beskriv vad som händer just i ditt fall. Lägg med detta i dokumentationen. Bestäm dig för om du vill ändra något, tex. komplettera med säkring på nollan. Gör de ändringar du vill göra. EG-direktiven är minimikrav, man får göra saker säkrare. Så var det klart... Som ursprunglig tillverkare är det nu man ska sätta upp CE-märket. Som info så får man inte sätta CE-märken på saker som inte ska CE-märkas. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 Mars , 2014 Utmärkt, då känns det i vart fall för mig som om vi bottnat i frågan, för denna gång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser