thomasost 0 Postad 9 Mars , 2014 Hej Jag har en varmvattenberedare i båten som jag vill ta bort. Den är ansluten med två slangar till motorn för gångvärme. Kan jag plugga änden på dessa,eller förstör man Cirkulationen? Vill Eventuellt installera en ny framtiden. Men thomas Stingray 240 CS -99 Mercruiser 5.0L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 9 Mars , 2014 Du ska inte plugga slangarna från motorns gångvärme. Däremot ska du koppla ihop dom så att du bibehåller cirkulationen i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomasost 0 Postad 9 Mars , 2014 Tack! För svaret. Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 9 Mars , 2014 Det går bra att plugga slangarna. Det behövs ingen cirkulation där för motorns skull. Innan varmvattenuttaget monterades, var ju hålen pluggade! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 9 Mars , 2014 Det stämmer..... ibland går det lite för fort när man tänker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 9 Mars , 2014 Detta gäller väl bara sötvattenkylda motorer. Är motorn sjövattenkyld får man väl inte stänga av flödet. Kan inget om detta så mitt inlägg är mer en fundering, än ett svar på frågan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 9 Mars , 2014 Bara att plugga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Summer_Wind 0 Postad 10 Mars , 2014 Jag håller med denna skribent.. sätt ihop slangarna med slangklämmor och en skarvhylsa.På min båt sitter varmvattenberedaren och gångvärmen i serie så i min båt är det uteslutet att plugga. Å pluggar du dina slangar är väl risken stor att det samlas skit å avlagringar i slangarna. Mvh Micke F Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 10 Mars , 2014 Nu behövs det nog lite förtydligande från TS. Du skriver lite svårtolkat om "gångvärme". Avser du med det att det finns mer än VV-beredaren på kretsen (t.ex. defroster eller annat värmepaket). Om det finns fler komponenter på slingan så måste du självklart skarva samman slangarna från VV-beredaren för att bibehålla funktionen på övriga komponenter. Om du bara har VV-beredaren på kretsen så ska du skruva ur de röranslutningar som sitter på motorn och som går till VV-beredaren. Plugga hålen med en rörplugg som du skruvar fast i hålet. Det är så det ser ut på motorer innan det ansluts VV-beredare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Mars , 2014 Tycker nog inte att man bara kan förslå det ena eller andra utan att veta hur det är kopplat. Tex brukar gångvärme tas ut FÖRE termostat och gå tillbaka före pump. Varmvattenberedare kopplas ofta mellan termostat och värmeväxlare eller så tas värmen ut efter termostat och går tillbaka till pumpens sugsida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomasost 0 Postad 13 Mars , 2014 Tack för svar Eftersom jag både är otydlig och okunnig.., är det bäst nog att inte plugga, utan skarva ihop slangarna. Då är flödet inte ändrat. Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 3 Postad 16 April , 2016 Precis plockat bort min läckande varmvattenberedare. Den har ju också värmts via motorns kylvatten. Är det bara att koppla slang 1 (enl bild) till anslutningen på motorn (markering 2)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 April , 2016 Utan att veta hur värmen tas från motorn är förstås bästa rådet att förändra så lite som möjligt. Skulle man plugga slangarna i vår båt blir det ingen cirkulation alls och då blir färden väldigt kort. På små motorer utan särskilt uttag för extravärmare blir det nog ofta att gångvärmen och varmvattenberedaren ligger i serie dvs allt kylvatten som kommer ut från motorn går vidare till det som ska värmas och sen vidare dit det gick tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser