Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Thomas-1

Seglares värsta beteenden

Rekommendera Poster

? menande blickar.... hur menar du? vad betyder dom "menade" blickarna?

Jag upplever åxå att det verkar som seglare, men mest om det finns andra människor som inte har båt, oftare än motorbåtsmänniskor vandrar runt och tittar på båtar. Jag vet med mej att jag åxå tittar på hur man förtöjt på olika sätt och andra tekniska lösningar, tips och trix.

Kan jag vara en som "tassar runt med menade blickar"?

Vad betyder i såna fall dessa menande för den som tittar på den som tittar?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, jag tror att jag vet "vilka typer av människor" som menas. Vi bor i ett fritt land, det är väl ok å glo. Dock blir jag lite fundersam när man storglor utan att säga ett knyst, så är det ofta.

EMellanåt säger jag HEJ, kan jag hjälpa till med något? När jag går på min båt, oftast tassar vederbörande iväg tyst utan att säga något..

Folk är underliga, inget att lägga energi på..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RikardE skrev: Folk är underliga, inget att lägga energi på..

Fast ändå litet kul emellanåt att försöka fatta varför vi nog alla ibland kan förefalla underliga, det var därför jag startade tråden. Många bra tips hittills, tack för det. :)

Haha, beteendet* att gå runt i hamnar och glo ganska länge på båtar har jag gjort mig skyldig till. Men aldrig att ordlöst vända på klacken om någon i båten inleder konversation, såpass vett har jag i alla fall. Känner dessbättre inte igen detta heller som västkustseglare i liten båt, men kan ändå ana vad en "menande blick" kan vara. (I värsta fall kanske åtföljt av typ himlande ögon och nån liten suck??) Fast i ärlighetens namn så har jag litet svårare för stora bullrande racerbåtar, får anstränga mig litet för att jobba ner den kontraproduktiva fördomen. Haha, vet att jag har lyckats när jag blir inbjuden att kolla motorerna etc? :)


[*) Glor alltså då främst på segelbåtar, letar liksom fiffiga detaljer att eventuellt införa själv. (Riggar är ju rätt synliga förifrån med alla sina kombinationer av knopar, knapar, stag, mastdetaljer, kapellösningar, lazyjacks etc, tar kort sagt en stund att begripa helhetens funktion och jämföra med egna båten. Motorbåtar däremot har ju ganska rent däck, sällan nån överraskning där.]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mest på när man ligger i en naturhamn och har "tagit" en plats som skulle passa en segelbåt som handen i handsken. Jag var med om det i somras och det känns lite olustigt när mannen på båten kommer och glor runt vår förtöjning och hela familjen står på segelbåtens däck och tittar, bara för att dom fick lägga sig en liten bit bort där berget var lite flackare...

Men det är första och ända gången hittills som jag upplevt detta och förhoppningsvis sista gången. Annars är det rätt trevligt att gå och glutta på båtarna som ligger kring bryggorna. Men i naturhamnar försöker iallfall jag att respektera privatlivet något!

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahaaa... blickar som talar.

Om det var av den anledningen så är det väl bara att gratulera att du hann före ;)

Jag misstänker att du antog, inte tog reda på, varför dom tittade på er, eran båt, eller både och.

Visserligen e jag relativt ny i branchen men har i allafall på ostkusten fått känslan av att det ska väl djäkligt mycket omständigheter till... för att man ska vara TVUNGEN att lägga till där det finns andra överhuvudtaget.

Och gör man det så får man fanemej acceptera att det finns andra eller att någon hunnit före... 

ÄR det din egen tomt och din egen brygga.. så kan det kanske vara läge att titta med onda ögat... om dom inte svarar på normalt tilltal.. =)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...