Thomas-1 311 Postad 9 Mars , 2014 Vad är egentligen det allra mest onödiga och irriterande som seglare gör, ur er motorbåts-entusiasters perspektiv? Alla har ju självfallet full rätt att finnas på sjön, men kunskapen om "voffö gör di på detta vise" kunde kanske ömsesidigt förbättras, tänker jag mig? Och i ett forum kan man ju helt enkelt fråga. Kan tänka mig att kryssande i smala trafikerade farleder ligger etta på listan, det irriterar ju också andra seglare. Kanske nån sorts irriterande "snobb-attityd", att vi seglare "minsann inte släpper ut avgaser eller bullrar" också kan vara en kandidat?? Måhända har jag omedvetet nåt beteende som jag kan ändra med lite "insider-tips"? Skall sägas att jag brukar försöka ta hänsyn och egentligen aldrig blivit utskälld för nåt, men nån motorbåts-förare kanske har muttrat nåt för sig själv? Är kort sagt nyfiken på vad muttret kan ha handlat om , i så fall.Tycker i det omvända perspektivet att motorbåtar i allmänhet tar bra hänsyn här på västkusten. Enstaka gånger kan man bli irriterad på att utrymme för krysslag inte ges när man i motvind närmar sig grunt vatten. Antagligen helt naturligt, "motorbåtare" kanske inte alltid tänker på seglar-djupgåendet utan har en annan "mental kartbild" av var nånstans man kan köra. Att seglaren börjar vifta att "plats önskas" för krysslag kan kanske då överraska/ irritera. Så ös på med tips, men tänk på att de bör vara konstruktiva dvs möjliga att efterleva utan större besvär för att vara meningsfulla ... / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 9 Mars , 2014 Det absolut mest störande som jag tycker, är att många segelbåtskeppare på allvar verkar tro att segelbåtars rätt till väg gäller även när de går för motor. (Med eller utan seglen hissade) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebzet 0 Postad 9 Mars , 2014 Jag måste säga att jag nog bara kan minnas positiva saker från seglare som (enligt mig) uppträdare lite värdigare till sjöss än många motorbåtsåkare. Kan tillägga själv att jag kör motorbåt. Många hälsar glatt, både på seglare och motorbåtsåkare. Tror att det mesta handlar om ömsesidig respekt. Dock märks det en skillnad om man kör båt i stockholm innanför och utanför slussarna. Utanför slussarna har man en betydligt lugnare inställning till varandra och visar mer respekt och förståelse... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 9 Mars , 2014 Håller med coppertail, dock så får jag säga att det största problemet här på västkusten är alla jävla norrmän som ska trängas. sjöregler är ju kanske inte deras starkaste sida heller! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 9 Mars , 2014 Jag tycker att det mest irriterande saker som seglare gör är 1. Är i vägen med sina paltor hissade när jag ska fram i hög fart. 2. Kastar saker och hytter med näven när man kör om dom i 25 knop på nära håll, och då brukar jag ändå alltid vara artig och vinka till dom från flyan. Men det bara min åsikt :-) /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 9 Mars , 2014 Ha ha de är bra att du är artig och hejar jonas Själv beror det på vilken båt jag seglar. Åker jag i min träbåt så är det värst när de är i vägen för "MIN" vind. Åker jag i en plastbalja så är det tävling på hög nivå då är andra seglare värst när de åker förbi eller ifrån. Det går inte att acceptera. Senast ändrad av makke_the_muss | 22 januari 2011 | 21:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 9 Mars , 2014 Vet inte om det är just seglare än båtfolk i allmänhet, men ofta när man skall in och ut genom halvtrånga passager, tänker fällström, utanför Saltsjöbaden. Då ligger det 4 segelbåtar/båtar i bredd och kör, den ena 0,2 knop fortare än den andra eller nästan precis samma fart.. Detta fenomen brukar vara i båda riktningar. Man kan ju likställa detta med Svensson på semester i bilen - ingen hänsyn till bakomvarandes i vänsterfilen. Det är ett fenomen som är riktigt störande. En annan sak som kan vara påfrestande är i mycket trånga passager, utanför Vaxholm, där man precis kan mötas två båtar. Där har jag mött gubbe i hatt som kryssade! Det blir en kraftigare tuta i sommar så dom iallafall får tinnitus! Eller när man sådana trånga passager seglar, ligger på sin sida, men då seglar i 1-2 knop. Visst kan något ha hänt med motorn, det ser jag som tveksamt, då har många problem med sina motorer. När man är i en trång passage kan man gott starta motorn och köra på så bakomvarande kan komma förbi. Bortsett detta så tycker jag oftast att seglare har en vettig attityd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 9 Mars , 2014 Seriöst kan jag säga att det bara finns en irriterande sak som som seglare gör eller snarare inte gör, och det är att fixa sina fall och riggar så att dom inte står och slår i vinden när man ligger i hamn. Men det blir färre och färre. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 9 Mars , 2014 Klockrent! Och de som kommer och lägger sig på fendergnisselavstånd i en fin och tom naturhamn - för där ser man ju att man kan ligga med en segelbåt. Ibland önskar man att man hade fällköl och kunde ta sig in på grunt vatten - vad förvånade de skulle bli när de körde på. Annars tycker jag att det mest bara är kul att träffa på folk på sjön. De flesta är väldigt trevliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 9 Mars , 2014 Lite grundläggande seglingskunskaper: En segelbår för segel saknar gasreglage och olika båtar gör olika fart i samma vind. visst kan man sabba trimmet på seglen för att förlora fart, men då påverkas även manöveregenskaperna. dvs. seglar man fortare än framförvarande båt så får man gå upp jämnsides. Väljer man att gå upp i lä om framförvarande båt kommer man att få störd vind från båten man passerar och således förlora fart. För att inte skada seglen måste dessa bärgas om motorn skall användas. (tex i en trång passage) ett segel är ganska dyrt och inte något man utsätter för onödigt slitage. Själv undviker jag att segla i trånga passager och väntar hällre med att hissa tills jag når öppet vatten (något man i seglingskrätsar får ganska mycket kritik för) Tycker de flesta uppför sig just på sjön , men det finns idioter både med och utan mast! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 9 Mars , 2014 Du får inte glömma bort att Rickard förmodligen har en väldigt stor båt, eftersom Fällström, där det är lite halvtrångt, är 200 meter på det smalaste stället... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 9 Mars , 2014 ...och den smalaste passagen jag hittar utanför Vaxholm, dvs där man precis kan mötas två båtar i bredd, är genska exakt 100 meter bred... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 9 Mars , 2014 Utanför Waxholm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 9 Mars , 2014 Menar du att det går att kryssa genom Stegesundet?!! Utanför Vaxholm kan som sagt betyda mycket, men det är ju ganska svårt att kryssa i ett 25 meter brett sund kan vi väl vara överens om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 9 Mars , 2014 Jag är i alla fall säker på att jag skulle vara skiträdd för de där "oberäkneliga segelbåtarna" hur brett sund det än var om jag inte förstod mig på hur man seglar. Skulle vara väldigt rädd att orsaka en kollision även om ingen faktiskt har rättighet till fri väg, varken på land eller sjön. Man har bara skyldigheter. Det tog ett par år som seglare också innan jag kunde förutse var och när mina medseglare skulle behöva göra ett slag i ett sund så jag kunde anpassa mig efter det (eller inte beroende på vilken bog man var). Nu är det väldigt sällan jag känner mig osäker men det tog som sagt att antal år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 9 Mars , 2014 Menar du att det går att kryssa genom Stegesundet?!! "Där har jag mött gubbe i hatt som kryssade" Bara det låte farligt hehe. Jag har ingen aning.Men jag utesluter inget. Jag tycker att det svåraste med att "möta" segelbåtar är att avgöra om de går för motor med seglen uppe. Blir lite iriterad om jag seglar och måste lämna företräde ,för att sedan upptacka att fanskapet går ju för motor. Jag har "seglat"så på en del ställen där det varit olämpligt att kryssa. Försöker då att ordentligt visa att Jag lämnar företräde. Det finns säkert någon signal man skall visa då,en boll i masten kanske ??? Senast ändrad av sunerotting | 24 januari 2011 | 10:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 9 Mars , 2014 Häftigt med en Grand Banks som gör 25 knop. Seglar själv mer än kör min motorbåt. En del segelbåtar när det går för motor tycker att de fortfarande är segelbåtar och behöver ej väja för en motorbåt med rätt till väg som går i liknande fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 9 Mars , 2014 På mässan i London köpte vi en kon och ett klot att hissa i masten. Konen signalerar att man går för både segel och motor. Det ska vara hård kontroll på detta nere på kontinenten där man kan bötfällas om inte rätt signal är hissad. På Londonmässan hade alla tillbehörsstånd dessa till försäljning - här har jag aldrig sett det. Klotet ska man ha hissat när man ligger för ankar särskilt på ett olämpligt ställe. I sommar lovar jag att hissa konen när jag motorseglar och klotet om jag ligger för ankar där någon kan tro annat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 9 Mars , 2014 Sorry Cia. Jag är övertygad om att i våra vatten kommer 9 av 10 inte begripa vad du menar. En intressant iaktaggelse som egentligen inte hör hit, på Guadiana, gränsflod mellan Portugal och Spanien som är en populär avkrok för seglare har alla ankarliggare alltid klot satta dagtid vid ankring. Men ingen tänder en ankarlanterna nattetid. Märklig prioritering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 9 Mars , 2014 Jag hoppas att du förstod att det var lite humor i den posten :-) /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 9 Mars , 2014 Hmm ett klot när man kör med både segel och motor... tycker som om det luktar lite fusk här :-) Det är ju inte fair play att ha både segel o motor ju. Jag kan ju hissa mitt stagsegel hur gör man då då? Ska alla väja för mig för jag har segel hissat? Rolig tråd det här. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 9 Mars , 2014 Visst förstod jag, och jag försökte också vara lite humorstisk i min kommentar. Fina båtar. Beträffande andra länders regler, det finns en del bra saker. I USA t.ex., är det lag på att när en vattenskidåkare ligger i vattnet måste en orange vimpel hållas upp från dragbåten. Jag tror även (inte helt säker) att det måste finnas två personer i dragbåten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 9 Mars , 2014 Nope. Enbart segel utan motor: andra väjer. Motor igång, men segel uppe: kon hissad. Motorbåtsregler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 9 Mars , 2014 Just det jag kom på en till extremt irriterande sak som seglare gör.. Dom seglar om mig ibland det tycker jag är en djävla sätt. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 9 Mars , 2014 Du får trösta dig med att som upphinnande är det enda gången en seglare tvingas väja för en motorbåt. Du får jobba på att ta ut maximal glädje av det ögonblicket! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 9 Mars , 2014 Något jag retar mig på, och det gäller såväl motor- som segelbåtar: Varför kan man inte konsekvent försökta tillämpa någon slags grov "högertrafik" i smalare och livligt trafikerade leder? Istället kör många var det faller sig och när trafiken är riktigt tät som exempelvis i Stockholms infarter under sommarhelgerna blir det ett ganska våldamt zick-zackande, med många passager som sker väl nära, när båtar som ligger på "fel" sida i leden ideligen skall gira och slingra sig fram för att möta BB om BB. Även seglande båtar kan ju i många fall kunna hålla sig mer konsekvent på SB-sidan i leden om vinden är gynnsam. Om alla som kan hålla SB-sidan gör det blir det mycket enklare att hantera de som faller utanför mönstret, kryssande båtar och sådana som korsar leden. Jag hade en incident häromåret just i Fällström. Går för motor in mot Baggen, på ledens SB sida. Kommer ikapp två seglande båtar i rad som också håller SB-sidan. Kör om dem på lagom avstånd. När jag är mitt emellan dem möter jag två segelbåtar för motor bredvid varandra på väg utåt. Dessa ligger klart på farledens BB-sida. Jag tvingas gira SB för att de skall kunna passera - kommer alltför nära segelbåtarna på min SB sida. Båten jag har kollisionskurs med kan heller inte gira SB nämnvärt, där finns ju nästa båt. Så vi tvingas passera varandra väldigt nära, dryga metern eller så. Om dessa båtar istället hållt sig på SB-sidan hade allt förlupit utan stress och gnissel. Många verkar inte ha fantasi nog att se helheten i trånga passager. Skall en båt flytta på sig för att ge plats åt någon med företräde innebär det att flera andra kan behöva skapa utrymme - 'även om dessa egentligen "har rätt till väg". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Mars , 2014 Är det inte egentligen det sjövägsreglerna säger, det som Gunnar skriver. Om man dessutom låter sunt förnuft råda så är det ju också det smartaste. Alla håller sitt styrbordland kärt. Seglare som kryssar låter en remsa om babord va fritt. Hur brett beror ju på ur bred leden är. Jag tror det är okunskap, egoism och dålig diciplin som ställer till mycket onödiga problem och irritation. Sen är det ju i de allra flesta fall inte ödvädigt för fritidsbåtar att gå i utprickade leder. Finns det vatten kan man gå där. Det är ju egetligen bara att läsa sjökortet. OBS - jag har också gjort tabbar många gånger - tyvärr. Hoppas att jag kommer att få möjlighet att gör ännu fler fram igenom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
callelager 0 Postad 9 Mars , 2014 Sällan något gnissel på havet tycker jag, men det kan kännas tufft ibland att försöka hinna väja undan snabbt nog för en stor segelbåt när jag själv kör en liten långsam motordriven. Ibland hinner man helt enkelt inte ur vågen (!) fort nog och kan vid enstaka tillfällen få arga blicken på sig! Så ni som seglar snabba båtar, tänk på att en 5meters julle inte går fortare än 5knop! Snart är våren här folks! Senast ändrad av callelager | 24 januari 2011 | 15:51 Senast ändrad av callelager | 24 januari 2011 | 15:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 9 Mars , 2014 Njaä... Kanske inte direkt. Sjövägsreglerna säger ju att man skall hålla SB-sidan i en trång farled. Och det gör väl de flesta, för att inte säga alla. Få stryker ju längs babordskanten i Göta Kanal... Men så fort det blir litet bredare än "trångt" blir det hela havet stormar. Jag tror att många missar att en relativt bred led faktiskt blir trång när riktigt många båtar, i olika storlekar och olika sorter och med väldigt olika fart skall samsas där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Mars , 2014 Kul med responsen på min trådhuvefråga, har redan lärt mig en del ... ... Tycker att ditt inlägg om segelbåtar som hamnar i bredd i trånga sund är klart tänkvärd ! (Att plats-exemplena sen måhända kunde valts bättre ser jag som rätt ointressant, för det finns väl alltid andra ställen där segelbåtar lätt "bildar propp"?)Som Jimsan påpekade är fartreglering lite svårare på segelbåtar, bromsen är svag och varierar dessutom efter bog/vindstyrka. Men jag hängde inte riktigt med i hans resonemang om att "över-inskotning" för att reducera farten, skulle "påverka manöver-egenskaperna" så att detta - snabbt reglerade - enkla knep inte är användbart. Gör ju själv detta emellanåt utan problem!? Vad gäller att vänta med segelsättning till friare vatten så är ju det ett uppenbart alternativ när det ligger inom vettigt räckhåll, för man får ju då bättre vind, manöver-utrymme och svallvågs-frihet. Argumentet att detta ogillas i segelkretsar förbigår jag med barmhärtig tystnad. Tror alltså att det finns utrymme för förbättringar vad gäller seglares benägenhet att lämna fri passage, för riktigt så förbaskat manöver-handikappade är vi väl ändå inte? Visst kan man väl problemfritt reglera farten lite, sas gå ut i "omkörnings-fil" först då värsta "omkörnings-gröten" fått passera?? Till nya motorbåtare vill jag ändå säga: bli inte förvånade om segelproppen först börjar bildas i vänsterfil, en stor hög granklädd ö på högersidan kan få seglare att i stunden stenhårt föredra vänstertrafik. För om seglare gick in i läområdet och stannade alldeles, då proppas ju er "vind-oberoende" passage ännu mer. Försök istället var nöjda ifall en hyfsad lucka uppenbarar sig, oavsett sida. (Annars är nog en svag trudelutt-tuta ihop med glada gester effektivare vad gäller att bana väg, för ingen blir väl mer samarbetsvillig av att överraskas av höga ilskna ljud??) / Thomas (förste "fartpropp-mästare" enligt upphinnande-regeln - med mitt ynka lystal 0,89. Antagligen svär näranog alla över mig, motorbåtare plus seglare?) Senast ändrad av Thomas-1 | 24 januari 2011 | 16:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser