stensnas 0 Postad 9 Mars , 2014 Hejsan, Har ett problem som jag hoppas någon kunnig kan hjälpa mig med. Har en daycruiser med utombordare Yamaha F100 från -99. Vid ca 2000rpm så bluddrar och hackar motorn så pass mycket att den ibland lägger av. När man kommer över 2000varv och har båten i planing så går motorn perfekt. Är det någon som har tips på vad det kan vara och vad man kan göra åt det? Tacksam för svar! Andreas PS. Har inte bytt tändstiften de senaste två åren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matpe 0 Postad 10 Mars , 2014 Börja definitivt med att byta tändstift. Om det det inte hjälper, rengör förgasarna om det är förgasarmodellen du har. Hjälper inte det ta ett komp prov, vi hade liknande problem med vår Yamaha 100 men den bluddrade på lägre varv. det visade sig att toppen hade ärjat igenom på ett ställe så den tappade komp där. Blev svetsning av toppen och nu funkar det klockrent. Vi var inne på att byta topp men det kalaset gick på 58.000:- så vi struntade i det . Det mest faschinerande eller skrämmande är hur en motor som ändå är så pass ny redan börjar ärja sönder. har inte en massa elektronik eller annat som kan skapa galvaniska strömmar. Min slutsats är endast dålig kvalite, snålat med materialet för att hålla ner vikten på de redan tunga fyrtaktarna. Lycka till Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensnas 0 Postad 10 Mars , 2014 Tack för svaret! Är nog insprutning på min dock. Provar att byta tändstift som ett första steg. Hälsn Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 10 Mars , 2014 Har du kollat att du inte har skit eller vatten i bränslet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensnas 0 Postad 10 Mars , 2014 Tack för tipset men lite osäker hur jag skall göra mer än att byta bensin helt efter vinterförvaringen? Har även hällt i någon from av "injection regöring" i soppan.. Vad mer kan jag göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 10 Mars , 2014 Rådet här på MG brukar vara att köra med en lös separat tank, med nytt bränsle i. Men först bör du nog kolla hur eventuella bränslefilter ser ut. Samtidigt känns det inte som ett bränslefel, eftersom motorngår bra på högrevarv och presterar vad den ska på topp, om jag läser mellan dina rader, samt att du vidtaget åtgärder för att minska bränslefelet. Gör det enklaste och billigaste först.. Det är att kolla bränslefiltrerna och tändstiften. På en frisk motor med friska stift, skall alla stiften se likadana ut och vara slitna på samma sätt. Är de det, är det knappast ett tändstiftsfel. De kan ju bytas ändå om det inte är gjort på flera år eller säg 200 timmar, Nästa steg är att be en servicefirma att kolla eventuella felkoder för felet låter som ett tändningsfel. Inte blev du något klokare på dessa mina funderingar, men så här tänker jag. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser