Gå till innehåll
fredag 07 mars 2025
Micke9000

Stänga ventiler i botten

Rekommendera Poster

Hej.

Tänkte höra efter om någon har en idé för att förenkla öppning och stängning av ventiler i botten på båten.

Har mina i motorrummet, ganska djupt ner.

Skulle helst vilja slippa klättra ner i motorrummet vid varje tillfälle.

Ventilerna är av typen med arm/traditionell kulventil.

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skall stänga ventilerna beror ju på vad de är till. 

Två av de om sitter i motorummet på min båt går till självlänsarna. De stänger jag aldrig. Blev ganska förvånad när jag försökte stänga dem förra våren - och det gick. Skulle koppla på ytterligare sakngar för utlopp för självlänsen i sittbrunnen.

Annars har jag flyttt bottenventilerna så att de sitter lättåtkomligt vid varje funktion. Till motorns kylvattenintag, spolvattnet till toan. Handlänspumpen mm.

På min gamla havsfidra hade jag problemet att det rann in vatten i diskhon och vidare ner i kojen, när jag seglade bidevind för styrbords halsar.

Monterade en kulventil på utloppet från diskhon och tog bort handtaget och förlängde med en vinklad stång. För att inte glömma förlängde jag stången bakom spritköket med en röd skruvmejsel, som stack upp så jag såg den, när kulvetilen var öppen.

På bifogad bild är kulvetilen stängd - man ser inte skruvmejseln sticka upp.

Hur man gör får naturligtvis lösas från fall till fall. Kanske en kombination av stänger och länkarnar, eller med en Stoppkabel http://www.hjertmans.se/article/stopp-och-choke-kabel-305cm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag monterade ett backslagsreglag i sittbrunnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min lösning för att manöverera bottenkranen typ kulventil är att jag borrade ett 6,5 mm hål längst ut på handtaget på ventilen.

I detta hål satte jag en nittiogradersböjd av en gängad 6 mm stång med mutter i lagom längd till med handtag strax under locket till maskin. Jag har den inne i maskinrummet då det känns bra att göra en liten koll innan man startar eller stänger av. Gör alltid en liten sniff och kollar ev. läckage innan start och stopp om det gått en tid.

Detta sparar mig från en del dubbelvikning i samband med manöverering av bottenventilen, som jag för övrigt alltid stänger när jag lämnar båten för en längre tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min båt tog jag bort befintlig bottenventil och satt en ny i salongen, ur vägen men synlig och lätt att öppna/stänga med foten. Dessutom satt jag en trevägsventil som underlättar vinterkonserveringen. Detta intag betjänar motor och sjövattenpump. Jag har också en elektrisk indikering som lyser när man slår på motorströmmen om ventilen är öppen.  I andra ändan av salongen sitter en ventil/genomföring som är till för vatten till toalett resp. avlopp handfat. Även denna ventil är synlig och kan öppnas med foten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant idé!

Ska klura ut något med denna idé :)

Tack

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte en elektrisk kran som öppnas när du slår på huvudströmbrytaren eller startnyckeln?

Har köpt sådana själv som skall monteras på sjövattenumpens intag.

Är dessa säkra då frågar du dig kanske? Ja det vill jag påstå eftersom dom används inom industrin i över 30 år så tror jag säkerheten är stor, om man köper kvalite.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur har du löst den elektriska indikeringen? Har funderat lite på samma sak. Tänkte montera en microbrytare, som knuffas till av spaken, när kranen öppnas. Hur har du gjort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ett liknnde problem. 

Avstängningsventilen till kylvattnet till motorn sitter lätt tillgänglig, men det har hänt att jag glömt att öppna den vid ett par tillfälle. Då kom jag på att jag glömt öppna ventilen efter en stund.

Startbatteriet sitter på andra sidan det skott där avstängningsventilen sitter alldeles intill. Funderar på att sätta en batterifrånskoljare genom skottet och kroka ihop vredet på batterifrånskiljaren med avstängningsventilen, så att jag inte kan sluta frånskiljaren om inte avstängningsventilen är öppen.

Fast en microbrytare är kanske enklare - fast bara kanske.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte ha microbrytaren kopplad till varningslampa och summer. Om man behöver köra startmotorn en längre stund (om motorn inte startar på en gång), så vill man ju inte fylla avgasslangen mellan svanhalsen och knäet, och på så vis få in vatten bakvägen i motorn.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder med stor förtjusning en sk Proximity Switch som är en elektronisk, beröringsfri switch för ca 30kr. Den har inga problem att fungera i fuktig miljö. Till detta använder jag en PNP NO 4 vilket innebär att den känner av metall på max 4 mm avstånd. NO=normalt öppen dvs tänder en lampa när den känner metall. PNP=lampan kopplas mellan switchen och minus. Den drar några mA i vila. Switchen sitter alltså så att handtaget nästan går emot när ventilen när den är öppen. Jag har också en flottörbrytare i färskvattnet exp.tank. När jag ska starta så ska jag alltså ha en grön resp en blå lampa. Man skulle kunna tänka sig en switch som indikerar att växeln ligger i neutralläge men vi ska ha något att göra nästa år också ;)

http://www.ebay.com/itm/DC-10-30V-4mm-Inductive-Proximity-Sensor-Switch-Detector-PNP-NO-SN04-P-/130991582613?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e7fb4ed95

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Proximity switch- var hittar man en sån? Elfa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, om man har råd. Vi andra får köpa på eBay!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du en motordriven servoventil eller en magnetventil?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...