Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Gäst Jaspe

Vattensmort propelleraxellager

Rekommendera Poster

Gäst Jaspe

Har ett vattensmort propelleraxellager, förra ägaren rekommenderade att man skulle ta isär det i bland och trycka in vattenfast fett. Är detta verkligen nödvändigt? Tycker att det låter konstigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du har rätt. Se bara till att peta rent i räfflorna så att vatten kan komma in i lagret. Jag har haft samma vattensmorda lager i 15 år utan att smörja med fett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina vattensmorda axellager tätas med en talgfläta.

Denna skall inte smörjas med fett, men man kan byta den om den börjar ta slut och täta för dåligt.

Fältan köper man på meter och skär till i rätt längd. Och då skär man diargonalt så skarven överlappar sig själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattensmorda propelleraxellager, vilken typ är det som avses?

Är det vanliga Cutleslaget som sitter utvändigt vid axelutgången eller i stödbock under båten eller är det en HELT ANNAN  typ av lager som avses ?.

Om det är ett vanligt cutleslager (mässinghylsa med gummi med längsgående spår invändigt) så skall dessa inte smörjas med fett eller annat utan de smörjs av vattnet.

Viktigt att ALDRIG köra axeln då båten står på land, då förstörs lagret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jaspe

Lagret sitter inne i skrovet med en gummibälg och en slang till en skrovgenomförning för vattensmörjning/kylning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är slangen lika med slangen till propelleraxelhylsan?

Då är det inget lager utan en vanlig fettsmord propelleraxeltätning. Dessa behöver regelbundet nytt fett och ibland en ny tätning (ofta fläta/filtring). Det är alltså inte vattensmort, antagligen har du däremot ett vattensmort cutlesslager (med nitrilgummilager) i aktern som är själva lagret.

Finns spaltkilometer att läsa om dessa vanliga tätningar om du söker i forumet.

Har du däremot en separat slang till en genomföring då är det sannolikt en en grafittätning, dessa blir förstörda om det kommer fett på dem!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jaspe

Har en separat slang till lagret. Grafitlager med andra ord, hmm har detta blivit fördärvat då den förra ägaren har smort det med fett? Skall man ta isär det och tvätta rent det med avfettningsmedel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrev sannolikt, då dessa är vanligast . Kolla upp vad det är för fabrikat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grafit är mycket bra mekaniskt smörjmässigt men mindre bra galvaniskt korrosionsmässigt ihop med RF-stål i bräckt eller salt vatten. Kolla mina argument och källor mot slutet av DENNA tråd om tätningar. Likväl används tydligen den elektriskt ledande grafiten så fördelarna måste väl överväga? Haha, inte enbart sagt för att förvirra denna tråd för stålet bildar tydligen offeranod gentemot grafiten.

devil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter på beskrivningen som en PSS axeltätning. Sitter det en rostfri ring på axeln, som roterar med axeln? I så fall ska det inte vara något fett alls i tätningen, utan ytorna ska vara rena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...