Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Gäst NBZ_

Ett motorblad har gått av på toppen.

Rekommendera Poster

Gäst NBZ_

Hej!

Precis som rubriken lyder så har toppen, cirka 0,5 cm, av Ett propellerblad gått av. Det är en propeller modell propulse så det ska ju tydligen gå att byta blad styckvis.

Min fråga är hur mycket detta påverkar olika egenskaper? Jag köpte båten i detta skick och jag har kört båten några gånger och det var inga konstigheter vad jag kände, men då är jag också en glad nybörjare och detta är min första båt.

Kan tillägga för säkerhetsskull att propellern sitter på en Yamaha 50 hk - 80-tal som förövrigt går bra. Peppar peppar...

Mvh/ N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska ganska mycket energi till för att få en båt upp i fart.

Nu har du ojamnt belastning på propellerakselen pga biten som fattas. Det vil ge sltasj på propellerakseln och dennas lager. Det kan bli dyrt. Det är billigare att fixa detta.

âven om du inte känner detta nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar vara överkomliga priser på reservblad, i alla fall sett med båtglasögon. :-)

Enligt SEASEA 600 spänn för 4 st små, upp till 1200 för större (men där kan enstaka blad köpas).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst NBZ_

Tackar för svaren!

Då blir det nytt blad, som sagt inte stora pengar så får jag några reservblad till framtida bravader! Tack för hjälpen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det borde ju absolut uppstå obalans som i förlängningen knappast kan vara hälsosamt för lager mm...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...