Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Yammamamma

Epoxy grundfärg

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har köpt 3 burkar epoxy grundfärg från biltema. Har någon på forumet erfarenhet av färgen? Vet nån hur mycket förtunning (nr 4) som ska användas? Står inget om det på hemsidan eller på förpackningen. Är rädd för att ta för mycket förtunning...

Botten på min plastbåt ska målas med roller till helgen om vädergudarna i stockholm är med mig.

Ha det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ta förtunning om du ska rolla på färgen? Förtunning försämrar epoxyns tätande egenskaper då förtunningen avdunstar. Förtunning skall bara användas då man sprutar på färgen. Och vid rengöring av sprutan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför ska Du förtunna?

Ska epoxygrundfärg förtunnas?

Kolla minimum temp för målning? Mät skrovets temp inte luften!

/Claes

Grattis Pseudonym Du skriver snabbare än jag.crying

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, att tänka på... om du inte använder hela burkarna utan tänkte blanda delar mha våg är det olika densitet på bas och härdare. Tror det var så att man blandar 1:4,7 om jag minns rätt, medan volymförhållande är 1:3 tror jag det var (det står på burken).

Tänkte du blanda hela burkarna har du å andra sidan köpt för lite färg eftersom man måste göra en 5-6 strykningar för att det skall vara helt tätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall som sagt inte spädas. Det är inte härdaren du tänker på?

Jag målade min med biltema epoxy förra våren.

Tänk på att tvätta av utan med aceton innan du börjar måla första lagret, så det är fettfritt och torrt, annars lossnar färgen igen.

Lagren skall mållas ett per dygn ungefär, beroende på temperatur.

Blanda så det räcker till ett lager och måla fort annars hinner färgen härda och går inte att måla med.

På min båt var ytan ca 50kvm, jag blandade en burk till varje sida. Man hinner måla ut en burk ganska precis om man är snabb.

Glöm inte köpa färgtillsats till färgen. Denna blandar du i varannat lager, så du ser vad du målat innan, annars kommer du missa.

Du behöver även något(pinnar) att blanda förgen noga med.

Det går att rengöra penslat o roller med förtunning, men det är ett jäkla slabb och dom blir inte helt bra.

Mitt tips är att köpa engångsroller o penslar, samt engångs-insatser till rollertråget.

Och 6 lager för att det skall bli vattentätt.

Sen skall färgen härda i minst 2 veckor innan du målar på bottenfärg eller sjösätter.

Så det är ett jobb som kräver en del planering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej knak.

Tack för dina tips. Då använder jag ingen förtunning. Men jag tycker det är svårt att blanda bara delar av färg och härdare, så då kör jag hela burken även om hälften slängs.....

Om jag nu ska ta och försöka med att blanda bara en del av burken, säg 5 dl färg. Hur många dl härdare ska jag ta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blandningsförhållande 1:3. Det betyder att om du tar 3 dl bas skall du ha 1 dl härdare. Tar du 5 dl bas skall du blanda med 1,67 dl härdare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...