Gäst Jaspe Postad 5 Mars , 2014 Köpte en Örnvik 700 med QSD 150 i våras, tycker att den har dålig toppfart ca 15 till 16 knop när den är fulltankad med vatten och diesel. Är detta normalt? Enligt broschyrer skall toppfarten vara 21 till 22 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 5 Mars , 2014 Andras ärfarenhet, efter søk på nät, är nogra med maks 16 knop och nogra uppger 21-22knop. Både med 150hk Både VW och CMD. Det tycker jag är konstigt. Kan det vara olika propellrar? Den ena med 21knop som max skriver 4 bladig prop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jaspe Postad 6 Mars , 2014 Har en fyrbladig propeller. Konstigt att det kan skilja så mycket i toppfart. Någon som har någon teori eller egen erfarenhet av Örnvik 700? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 6 Mars , 2014 Uppnår du motorns maxvarvtal vid toppfarten 16 knop? Är svaret ja är det nog bara att gilla läget eller att hitta någon trimbox kanske. Är svaret nej, kan du ha för stor propeller för bin fullasatde båt, vilket gör att motorn ej uppnår och kan utnyttja toppeffekten. Är svaret att varvar mer är rekomenderat toppvarv, har du för liten propeller som inte bromsar ur hela motorns rffekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jaspe Postad 6 Mars , 2014 Har inte testat jättemycket men upplever att motorn inte uppnår toppvarv. Kanske är så att propellern är för stor. Vore inte detta konstigt då båten är varvsbyggd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jaspe Postad 6 Mars , 2014 Enligt datablad skall maxvarv vara 4000rpm. Om jag minns rätt så når vi ett maxvarv på 3500-3600rpm. Har vi för stor propeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 6 Mars , 2014 Då kan det vara stor propeller som är problemet. Kan vara för hög stigning/pitch, bladarea och/eller diameter. Men lågre pitch ska ge resultat. Du har nu inte max krafter från motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jaspe Postad 6 Mars , 2014 Borde kanske ta kontakt med Propellerservice i Göteborg, de kan ju modifiera befintlig propeller och även genomföra simuleringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 6 Mars , 2014 Visst, det låter nyttigt att få lite insikt från sådan kompetens! Och dom kan ta ner pitch med det som behövs. Och kanske ta bort nogot på dia. Dom vet va som funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jaspe Postad 6 Mars , 2014 Har pratat Propellerservice och de kan kolla på propellern och ändra stigningen/diametern de tar ca 1 000:- det kan det vara värt att optimera motoreffekten/varvtalet. Förmodar att detta även sparar motorn. Hoppas att detta även ökar toppfarten, vilket förhoppningsvis medför en marschfart på 15-16 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micc 0 Postad 19 December , 2014 Hej! Ett sent svar men kanske ändå kan vara till hjälp... Har en Quicksilver 700 Weekend (samma båt vad jag förstår), med just den motorn, QSD 2,0 150 Hk. Köpte båten hösten 2013, så från den säsongen har jag inga egentligt säkra erfarenheter annat än att den inte varvade ut och ej uppnådde den maxhastighet säljaren uppgivit. Strax efter sjösättning våren -14 gjorde den 21 knop med endast föraren ombord och full bränsle- och vattentank. Dock tappade den kontinuerligt hela säsongen i takt med att beväxningen fortskred (båten ligger på västkusten inomskärs). Så efter halva säsongen gjorde den 18 knop och mot slutet av säsongen ett par knop mindre ändå... Varvtalet som i början på säsongen gick upp till 4000 sjönk också i takt med att maxhastigheten sjönk, till om jag minns rätt ca 3600 på hösten. Vid upptagningen tyckte jag att det trots allt var ganska måttligt med havstulpaner men de käkar uppenbarligen väldigt mycket kraft! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser