Gå till innehåll
måndag 21 april 2025
TjippmanTjotta

Kanalgastar sökes...

Rekommendera Poster

Hej

Lite bakgrund:

Jag och min fru seglar omkring i en lite äldre båt, en Malö 50 från -76, och år 2012 satte vi kurs mot Medelhavet och den turkiska kusten där vi tänkte segla omkring ett antal säsonger för att sedan återvända till hemmahamnen i Stockholms skärgård.

Men vi har tvingats tänka om. Jag är nybliven pensionär och kan segla när och hur jag vill.

Men min fru har dock några års jobb kvar och kan bara segla på begränsad semestertid.

Vi har dessutom en 14-årig dotter tidvis ombord och som inte tycker seglarlivet är det roligaste som finns.

-Så vi har beslutat att (just nu i alla fall) vända hem igen.

Men det är inte det sämsta! Just nu ligger båten i vinteride i centrala Frankrike, i staden Montargis ca. 12 mil sydost om Paris, i hjärtat av den underbara franska landsbygden

och snart är vi mitt inne i vindistriktet Bourgogne.

Enbart det franska kanalsystemet omfattar ca 8000 km kanaler! De flesta väldigt gamla, tex kanalsystemet där vi ligger nu, i gränsen mellan Canal Loinge och Canal de Briare är från tidigt 1600-tal.

Det här innebär att man makligt färdas genom ett uråldrigt kulturlandskap och med  små stenstäder och byar med kyrkan-mitt-i-byn runt var och varannan

kanalkrök. Och många gamla slussar blir det. I de äldre kanalerna får man räkna med en sluss varje kilometer. Då får en person gå i land och hjälpa slussvakten med vevandet, medans en person stannar ombord och sköter båten inne i slussen. Arbetet är dock minimalt.

Längs kanalerna vindlar alltid en liten lokalväg som man kan jogga på eller cykla på bredvid båten. Vi har cyklar ombord, bla. två el-cyklar som man kan låna.

Farten i kanalerna är maximerad till 8 km/tim, dvs man blir ibland både förbijoggad och omcyklad.

I vindistrikten stannar vi mycket för att besöka vinslotten, men kanske framför allt de små vingårdarna där man ofta bjuds på mat om man provsmakar och handlar av familjens viner.

VI fyller båtens stuvar med vinflaskor och champagne, vi tänker oss eventuellt gå genom distriktet Champagne (via Reims) på vägen hem, därefter via kanalerna över Ardennerna och Belgien till Holland och Amsterdam där vi låter båten ligga vintern 2014/15.

Våren 2015 går vi norrut till Kiel-kanalen och för motor till Travemünde där påmastning sker (vi har mast, rigg, segel mm i lager där).

Sedan segling över till Danmark, vidare till svenska västkusten och Göteborg där vi går in i Göta kanal och vidare till hemmahamnen i Stockholms skärgård.

(vinflaskorna märks med ägarens namn och kan hämtas ut när vi återkommer till Sthlm 2015!).Alternativt kommer vi att gå via via floderna Moselle/Mosel till Rhen och därmed medströms Rhen ända in i Holland och Amsterdam.Hösten 2013 låg vi några månader i marina Paris-Arsenal alldeles invid Place de Bastille och med krypavstånd till två metrolinjer.En helt fantasisk upplevelse att ligga mitt inne i Paris!! Faktiskt ett möjligt hemvägsalternativ det också!

—————————————————————————

Nu i Påsk börjar jag och min fru den långa vingliga färden hemåt under 10 dagar. Därefter måste frun hem till jobbet och jag är då kvar i båten och väntar med spänning på årets första gastar!!Pågastande vänner och bekanta tar sig till båten med flyg till närmsta flygplats, därefter tåg fram till båten (franska tågnätet är gigantiskt; ibland taxi de sista kilometrarna dock).Resor ToR båten betalar man själv. Matkostnaderna ombord delar vi på.Inga andra omkostnader ombord (båten betalar kanalavgiften, bränsle, marinaavgifter mm.)

Båten är en välbyggd Malö, 37 fot från 1976. Gäster ombord har egen liten akterhytt med två bra fullängdskojer. Ombord finns ”allt”. El-toa med varm dusch, kall dusch i sittbrunnen,

Kyl o Frys, 220 V ombord, Luftkonditionering, centralvärme, TV, Internet och trådlös WiFi  mm. mm.

—————————————

Gäst och Gast kan man vara, till och från, under längre eller kortare perioder fr.o.m. veckan efter påsk 2014 tom. hösten 2014 då båten läggs i vinterförvar, troligen i närheten av Amsterdam.

Samma period år 2015 då vi också går genom Göta Kanal någon gång under sommar-månaderna.

Beräknad hemkomst till hemmahamnen i Stockholms skärgård sensommaren eller tidig höst.

Läs mer om oss och båten på seglarbloggen www.mah-yann.se.

Med bästa hälsningar,

/Thomas Hedmalm    s/y Mah-Yann

Vanadisvägen 20

113 46  Stockholm

Mob 0768091400 -- kalkskalle@gmail.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...