Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Gäst Erik

Fartygsrörelser - periodtid och amplitud i roll & pitch

Rekommendera Poster

Gäst Erik

Jag arbetar på ett företag som bygger utrustning för marina applikationer. Jag tänkte höra med er om ni kan ge några allmänna riktlinjer för vilka rörelser ett skepp upplever till sjöss. Jag tänkte att man förenklat kan beskriva det som en gungande rörelse med en viss amplitud och periodtid i pitch och roll. Givetvis kommer ett antal faktorer inverka: skeppets storlek, vikt, skrovets geometri, farvatten, väderlek, skeppets stabilitet osv. Det jag är intresserad av är dock ganska generella uppskattningar om vad man får för rörelser normalt och vad man får i de mest extrema fallen för ett antal fartyg; små marina patrullbåtar, stora passagerarfartyg, lastfartyg och oljetanker. Jag skulle uppskatta det mycket om ni kan ge mig lite generell information om dessa skepprörelser (eller var jag kan få reda på den informationen). Om ni kan får ni mycket gärna även ge specifik info om hur ett visst fartyg rör sig (vars vikt är x, längd y, skrovform z etc). T.ex: Hur många grader har man generellt i roll på de fartyg ni har erfarenhet av? Hur snabbt gungar fartyget? fram och tillbaka på 10 sekunder? 15? All information, såväl praktisk erfarenhet som ren teori mottages tacksamt. Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På frågan du ställer finns nog möjligen svaret hos antingen marinen eller hos komersiell sjöfart. Möjligen hos konstruktörer. Vad jag vet så loggas bara fartygsrörelser i förhållande till rådande väder av Forsknings och Syrveyfartyg. Ett fartygs rörelser är ju dynamiska, dvs rörelsen varierar hela tiden med vind, ström, våghöjd, fart, last mm. Det går ju således inte att uttala sig i frågan utan att ha specifika mätvärden vid givna omständigheter, -det vore ju orimligt, eller att fara med osanning och att gissa......

post-6991-1394234352,5636_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Dina frågor är ytterst komplicerat att svara på, många faktorer spelar roll här, lateralplan, djupgående, överbyggnad, om det är dyning eller sjö, om ett fartyg gör en roll då snurrar det i 360 grader, då kan man vara illa ute, men30-45 graders lutning är inte ovanligt i extremt väder.. Bästa sättet att få svar är att Du kontaktar Chalmers (Skeppsbyggarlinjen) så hjälper dom Dig med uträkningar om du har givna värden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Som den tidigare talaren sa så va de en lite komplicerad fråga. se på mitt skepp så att säga. det är en gammal ombyggd fiskebåt. Den kan komma i väldigt konstig rullning pga. skrov formen. kommer det en våg snett bakifrån vet den inte riktigt var den ska ta vägen. Jag hörde om en fiskebåt på västkusten som hade byggts i Sverige sedemera sålts till finland, byggts om med en ny styrhytt osv. Sedan när hon köptes tillbaka till Sverige fick den körförbud pga att krängningsgraderna var allt för stora enligt en kalkyl. jag vet inte om det var sjöfartsverket eller vilka det va som hade räknat fram det men den blev helt klart för hög om man säger så. Om det nu va sjöfartsverket så borde dom ha kläm på hur man räknar ut och hur det fungerar. Lycka till önskar Gedda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är nog att du ger dig ut med ett fartyg så du får lite känsla för det. Segelbåtar brukar man ha konstant lutning på, däremot kan de ju fören och aktern gunga i takt med att man passerar eller passeras av vågorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...