Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Gäst David97

Jobb alternativ

Rekommendera Poster

Gäst David97

Hejsan alla!

Jag är 17 år och går mitt första år i en sjömansskola för att utbilda mig till matros. Som jag har förstått det så är det viktigt att komma igång och få in en fot på en båt där jag skulle kunna t.ex. sommarjobba eller helg jobba, arbets uppgiften spelar igentligen ingen roll det skulle kunna vara att städa eller sälja biljetter. Om det är någon som har tipps på vart man skulle kunna få något enkelt  jobb innom sjöfarten vore det kul med tipps! Kraven på båt är att det ska vara lite större bårar så jag kan räkna med sjötid ombord. indecisionyes

Tack i förhand! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skärgårdstrafiken behöver väl en hel del extrafolk under sommaren när det är högtrafik. Var i landet håller du till (öst/väst-kusten)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min tilltänkta besättning för en 12-timmars segling hade lovat bort sig på ett annat uppdrag utan att tänka sig för. La in en förfrågan här på MG och fick kontakt med en kille som ville lära sig segla.

Han hade inget fast jobb,men hoppade in på Stena-line när de behövde folk. Han gjorde alla möjliga jobb. Matros, serverade, diskade, städade mm och på olika båtar. Han fick mer förfrågningar än han klarade av och han hade alltid jobb.

Det finns ju sådana företag även i Stockholmsområdet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst David97

Jag bor på öst kusten i vaxholm. Har vart ringt runt lite till vaxholmsbolaget som kör skärgårdstrafik men var för sent ute.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du i framtiden tänker dig jobba på båtar där du är ute en vecka eller mer så ska du försöka få komma ut på den typen av båtar. Det är något helt annat att vara hemifrån ett tag och leva i den lilla grupp som en besättning är. Det viktiga är inte vad du jobbar med utan upplevelsen att vara tills sjöss. Förr började många som skanskalle för att “prova livet till sjöss”. Väldigt många hoppade av. Har inte sjömansskolorna ett program för att få komma ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...