Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
stygge2

Läckage

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Beneteau 323 som jag var och tittade till igår och till min fasa fick jag se att det kommit in vatten i båten under vintern.

Det var ca 5-6 L under motorn och under propelleraxeln.

 Är det någon som vet var detta kan komma in någonstans.

 Båten är täckt över sittbrunnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis var som helst. En ventil, stuv, ruta, lucka, vid ett beslag, masthålet... Bara att sätta igång att leta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår detta men tänkte om någon vet om det

Är ett vanlig fenomen på dessa båtar och därför kanske vet var det brukar at komma in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut på din båt, men mantågsstöttor är inte ovanligt. Skruvhålen då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte gammelvatten som tidagare har legat i balksystemet mellan ytter-och innerskrovet, och som nu sakta har sipprat fram när båten har stått i samma läge en längre tid?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg: Av någon konstig anledning uppfattade jag det som att TS var och tittade på en båt som TS var spekulant på, så är det nog inte. Mina svar funkar ändå, men kan uppfattas som sarkastiska, det var inte min mening.

Har vattnet vekligen kommit in, eller har ägaren slarvat vid uppläggningen?

Det behöver ju inte vara slarv ens. Om man svampar ur allt vatten när båten ligger i vattnet så är det inte så ovanligt att det kommer fram nytt vatten när man kör omkring båten på land och sedan pallar upp den i annan lutning.

Kan vatten ha runnit ur färskvattentanken i samband med att båten förbereddes för vintern?

Kan det vara spill vid konservering av motorn?

Som någon skrev, vattne kan komma från många ställen, utom genom botten. :-) Det är ju positivt.

Fråga ägaren varifrån vattnet kommer, det kanske finns någon vettig förklaring som du kan vara beredd att tro på.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

kan det vara något så enkelt som kondensation.

jag har haft stora mängder fukt på durken i sittbrunnen, pga den lynniga vintern.

 

Jag har inte lyft durkluckorna för att inspektera kölsvinet, men i och med att jag har automagisk länspump så lär vattnet vara borta, eller så har membranpumpen frusit och gått hädan.

 

mycket vatten kan fångas bakom skott eller spant och sippra till lågpunkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg ut lite papperstussar här och var eller måla med vattenfärg så ser du om det runnit förbi vatten, sedan är det bara att flytta runt på målandet eller pappret för att till sist reda ut varifrån det kommer.

Mantågsstöttor, rutor och röstjärn är väl bland de vanligaste källorna till vatten ovanifrån. Läcker det så borde du ju även haft samma läckage i somras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lutar båten annorlunda i längsled än när den ligger i sjön? Kan ju vara vatten som rinner fram från något skrymsle där det normalt är lågpunkt.

I år lutar min båt dessutom så mycket mot aktern att vatten ställer sig aktre sittbrunnssoffan. Nivån längst in blir så hög att vatten står över luckans kant och vatten rinner ner.

Det hann rinna in ganska mycket vatten innan jag fick på presseningen. Kan ha viss påverkan att packningen är äldre än mig själv också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...