Yamsing 2 Postad 3 Mars , 2014 Har en Yamaha 60 hk 2-takt endast servad och uppstartad dels helt oanvänd som jag hade tänkt och ha på en HR 440 SC, har dock fått lite ångest över motorvalet.. Har istället funderat på att hänga på en Suzuki eller Yamaha 50 hk 4-takt. Med 60 hk kommer inte garantin att gälla på båten eftersom jag överdimensionerar båten med 10 hk extra än vad den är godkänd för. Funderar nu skarpt på en 4-takt istället antingen Suzuki eller Yamaha, själv känns det som att suzukin har mer fördelar jämfört med Yamaha. Suzuki har 7 års garanti och motorn har kamkedja, samt lägre vikt. Yamaha väger 6-7 kg mer dock är den 4 cylindrig och nytt för i år är att Yamahas F50 är i princip samma motor som F70 fast att denna har ett annat växelhus och mindre hk såklart. Vill inte höra något om att jag skulle skaffat rätt motor med en gång, utan det jag vill höra är vad ni har för synpunkter på Suzuki och Yamaha fördelar respektive nackdelar med motorerna. Tacksam för svar! ska ta beslut senast om två dagar. /Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 3 Mars , 2014 En fyrcylindrig motor är enligt mig att föredra, du får en betydligt jämnare och mjukare gång. Du slipper de korta slagen vibrationerna. Jag har åkt mycket yamaha och är väl därför färgad, men kvalitetsmässigt går det nog på ett ut en japan är en japan = kvalite. Men satsa på en fyrcylindrig det skulle jag gjort. Finns nog de som har annan syn på detta, men detta är mina tankar, lycka till med ditt val. mvh // Peter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamsing 2 Postad 3 Mars , 2014 Ja det är nog så kanske, har åkt med en som har suzuki 40 hk 4-takt 2012 och den gick väldigt mjukt och fint tycker jag, även vid gaspådrag. Har dock aldrig åkt yamaha 4-takt utan enbart deras 2-takts motorer och de går ju riktigt gött. Nackdelen kan jag tycka med Yamaha är att de har kamrem istället för kedja och att det bara är 3 års garanti kontra suzuki som har 7 år. /Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 3 Mars , 2014 Snacka om svårt val... Jag hade en 50 hk Mercury på min HR 440 SC och den var 4-cylindrig. Det som jag önskade då var att den hade vägt mindre, här är det kanske inte så mycket som skiljer, men ändå åt rätt håll för Suzukin. Mercuryn var mycket kvick i acceleration från mellanvarv och uppåt, om det är en positiv egenskap med 1 extra cylinder och större volym vet jag inte, fördel Yamaha(?). Kör Suzuki nu, men har bara hunnit med att köra in den och så långt en trevlig upplevelse, men har inte testat tillräckligt. Gillade starkt 7-års garanti och kamkedjan vid val, fördel Suzuki. Suzukin har 300 varv mer på toppen, kan kanske betyda något för att pressa ut någon knop till? Till sist, så har jag samma erfarenhet som du, hade en 2-takts 3-cylindrig Yamaha som gick mycket fint, välbalanserad var bara förnamnet Lycka till med valet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonasorebro 2 Postad 4 Mars , 2014 Tror på kamkedja före kamrem för tillförlitligheten plus att vikten talar till Suzukins fördel. 7 kg 30 cm bakom akterspegeln gör inget att slippa på en båt som är 4,5 meter. Annars är det kvalitetsmotorer bägge två och ingen större skillnad tror jag. Om du inte vågar dig på 2-takt förståss. Min går som sagt fantastiskt med en Evinrude 50 hk. Och då finns det ju inte ens någon kamaxel och du har tre år mellan servicetillfällena. Sedan tror jag i och för sig att du har skaffat rätt motor redan men garantier och försäkringsbolag håller naturligtvis inte med. Försäkringsbolag brukar dock kunna gå att prata med ibland och få godkännande ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tutte 25 Postad 4 Mars , 2014 Hej min polare köpte yamaha 60 eftersom det är samma vikt som på 50 hästarn.Han ringde försäkringsbolaget o dom sa att det var ok.Han har hr 440 mvh Tutte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamsing 2 Postad 4 Mars , 2014 Jaha ok. Synd att du inte hunnit testa den fullt ut, men om du jämför på de lägre varvtalen hur är den jämfört kontra mercury? Själv lutar det mest åt Suzuki om jag ska ha 4-takt med tanke på garantier,kamkedja och vikt som du säger. Samtidigt vet jag ju hur grymma Yamaha och deras 2-takt är, dock något sämre vid trolling.. Svårt val det här.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamsing 2 Postad 4 Mars , 2014 Precis Suzukin har sina fördelar och det mesta tyder på att jag väljer den om jag ska skaffa 4-takt. Evinrudes e-tec motorer har ju ett jäkla vrid så jag förstår att du är väldigt nöjd med din motor. Finns ett försäkringsbolag som går med på att försäkra båten med 60 hk och det är Svenska Sjö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamsing 2 Postad 4 Mars , 2014 Borde ju vara Svenska Sjö som har gått med på det då jag också kan försäkra hos dem med 60 hk dock är alla andra försäkringsbolag helt emot detta. Vore roligt och höra lite mer, hur han upplever båten med 60 hk, hur många knop den gör exempelvis sånt är alltid roligt och höra. /Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henced 5 Postad 4 Mars , 2014 En sak till som kan vara bra att tänka på är tillgängligheten till service, finns det service verkstad nära för både Yamaha och Suzuki spelar det ingen roll men annars kan det vara bra med en verkstad i närheten när det är dags för service. Hade Yamaha innan och nu Suzuki och båda fungerade som klockor så det spelar nog ingen större roll, dock var det dags för kamrem på yamahan och det kostade en slant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 4 Mars , 2014 Suzukin går finfint på låga varv, vilket jag uppskattar då den bl a ska användas vid trolling är tänkt. Å andra sidan gjorde Mercuryn det också, detta är nog den största fördelen med moderna 4-taktare. Som framgår av tidigare skrivit så är jag lite Yamahafan, i och med den motorn jag hade tidigare. Efter den båten har de återförsäljarna inte haft/erbjudit Yamaha, så det har blivit andra märken istället. Senast valde jag Suzukin bl a av viktskäl jmf med alternativen då. Som skrivits tidigare i tråden tycker även jag att det är bra att ha nära till återförsäljaren - och är det nära till bägge och det fortfarande är lika mellan dessa bägge märken - så är väl sista kriteriet som återstår att välja den som man tycker gör sig bäst båten. Kanske kan 60hk:n sitta fint på rydsen istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamsing 2 Postad 4 Mars , 2014 Samma här, har alltid vart Yamahafan men tycker att Yamahas nya design inte riktigt går hem hos mig speciellt inte den nya kåpan som är från 30-70 hk. Designmässigt tycker jag att Suzukin är väldigt snygg. Blir ju ofta så att man går på andra märken om inte återförsäljaren har det att erbjuda. Kan själv tycka att Yamaha 114 kg på en Hr440 låter mycket. Alltid bra och ha nära, finns en marina 3 km från mitt hem som enbart säljer Yamaha, detta stället jag har köpt båten på har både Suzuki och Yamaha och de gav mig bäst intryck. Hade nog suttit riktigt fint med 60:an på Rydsen, sålde den för snart två veckor sedan, räcker med 1 båt för min del =) Vill samtidigt passa på och tacka för alla bra svar jag fått från dig och även jonasorebro! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 4 Mars , 2014 Jag håller med dig, tycker också att Suzukin är snyggast och att Yamaha inte riktigt lyckats designmässigt med de runda huvarna. Svårt val när en bra ÅF har bägge märkena, men då blir i allafall slutresultatet oavsett helt OK! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamsing 2 Postad 5 Mars , 2014 Blev en vit Suzuki DF50! Hade vart roligt och testat hur båten hade gått med Yamahan men tillslut kändes det som ett rätt val att välja Suzukin trots allt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 5 Mars , 2014 Grattis till köpet, du blir säkert nöjd. Nu är den ju också HR specad med Suzuki och Lowrance, så det passar ju fint! Jag är ingen estet, men vit eller silver ser bäst ut på båten om man får tycka till. Personligen börjar det klia i kroppen nu efter att lägga i min båt. Om du känner för det så får du gärna skriva lite om vad du tycker om ekipaget när du har testat. Dags att byta profilbild nu:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamsing 2 Postad 5 Mars , 2014 Tackar man för! Roligt att du tycker att den ser bra ut med vit, tycker själv att vit var riktigt snyggt på Suzukin. Fanns bara något exemplar i vitt kvar i Sverige då detta var en specialutgåva från Suzuki. Du är inte ensam! Båten ska vara klar nästa vecka så det kanske blir en tur på sjön med lite inkörning nästa helg. Självklart kommer jag att dela min åsikter om ekipaget, så snart som möjligt. Dags att byta profilbild för oss båda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser