Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
hinken

Varvräknare Johnson 115hk -00

Rekommendera Poster

Hej alla båtfantaster!

Jag håller på att smygstarta vårfixet med båten jag köpte i höstas. På den sitter en Johnson 115hk från 00, den har en varvräknare (Som aldrig fungerat) Varvräknaren är av typen multiinstrument, en engine chech som kollare olja, temp och något mer. Allt detta fungerar dock.

Nu i helgen så skruvade jag bort varvräknare och såg att det finns en kabel från kabelhärvan som inte är kopplad någonstans (Har aldrig varit inkopplad heller) Den kabeln sitter i en kabelstam om 3 kablar så den är starkt misstänkt att höra till varvräknare.

Dock har jag ingen aning om vart denna kabel ska sitta, jag letar efter ett vettigt kopplingsschema men hittar inget. Jag bifogar en bild på baksidan av instrumentet. 

Det sitter ett plastskydd mellan två poler som andra kablar är anslutna till, jag tror att min lösa kabel ska sitta där plastskyddet sitter. Är det någon här som kan bekräfta min misstanke, eller vet vart/hur det ska kopplas för att min varvräknare ska hoppa igång?

Tacksam för svar

//Alexander

post-10001280-1394237810,1757_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvräknarsignalen på en Johnny brukar va en grå sladd..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en grå kabel som är över. Då är min fråga, vart ska den kabeln anslutas på mätaren?

Jag har försökt ringt kabeln mot instrumentet men inte hittat nån kontakt.

Tacksam för svar

//Alexander

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar stå sender eller signal på plinten. Det ser oxå ut som att instrumentet tar nån form av snabbkoppling på bilden. Det är inte så att det ska vara en kabelhärva ansluten till bl a den grå sladden o sen vidare in i instrumentet via en en snabbkoppling..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kabelhärvan hade jag kopplat ut för att få ut instrumentet längre när jag tog bilden. I den sitter det 12 kablar, sen är det en till mindre kabelhärva med 3 kablar, varav en är den gråa (som aldrig ser ut att varit monterad någonstans) 

Jag kommer att testa att fästa den under den lilla plastkåpan, där sitter det ut ett smalt flatstift som jag tänker ansluta till den gråa kabeln och hoppas på det bästa :)

//Alexander

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag mätte upp den Grå kabeln mot jord och fick utslag, hade multimetern inställd på 200 Vac och på tomgång så fick jag 23,6 och den ökade vid gaspådrag. Samma utslag på snabbkontakten som går till varvräknare (Mellan Svart och Grå kabel)

 

Då drog jag slutsatsen att varvräknare var trasig, så jag beställde en ny som jag fick igår.

Kopplade in den, inget utslag på varvräknare.

 

Antingen har jag en jäkla otur med varvräknare eller så är det felkopplat från sjävla motorn.

 

Är det ett rimligt utslag 23-24 Vac inställning 200 på multimetern?

 

Den nya mätaren har förutom snabbkontakten även separata uttag för Signal, Jord och Plus som jag testade att koppla in när snabbkontakten inte gav utslag på mätaren och det fungerade inte heller.

 

Men då är frågan vad jag ska ha på Siglalkabeln. Det är inte

det jag har nu iaf 23,6 Vac (Tomgång)

 

Bak på motorn är det bara snabbkontakter vad jag kan se, så någon omkoppling blir ett för stort projekt med min kunskap i området, så det lutar åt att jag blir utan varvräknare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Signal tas från växelströmssidan av 12 Volt generatorn för batteriladdningen, så 23 VAC är inte helt orimligt och i vart fall inte för lite. 

 

Kolla att du verkligen har jord (svart) och + 12 V matning till varvräknaren, så att det inte är detta som är fel.

 

Men det här har jag nog redan skrivit i en annan tråd då kört igång i samma ämne. Vore i så fall bra om du håller dig till en.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har jord till varvräknaren, Mellan Svart (Jord) och Lila får jag 12,5v någonting (DC)

 

Kan jag ha sån jäkla otur att den nya varvräknaren är paj då?

 

De andra funktionerna på den nya varvräknaren (samma som på gamla) Fungerar, varnar för överhettning, låg olje nivå, ingen olja och motorfel. Dom funktionerna hade inte fungerat om jag inte hade kontakt med jord.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...