gissla 1 Postad 2 Mars , 2014 Hej. Går i lite tankar om en framtida ny motor. Om fästen mm funkar, ordnar med verktyg för att centrera motor o drev samt en lyft, hur svårt är det egentligen att byta motor? Tänker främst med kablar till mätare osv, servo, mm hur ser det ut? Bytet är tänkt från en Mercruiser 3.0 till en 4.3 med förgasare. Vad mer att tänka på? Ny utväxling i drev? Båten kan levereras med denna motor så allt skall få plats å motorfästen sitter likadant? Tips och trix? Hur klurigt om man är lite händig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 3 Mars , 2014 Jag bytte från 4.3 till 5.7 förra vintern. Det blev en hel del jobb men jäklar vad nöjd jag blev. Som av en händelse så har jag det överhuset(utväxlingen) du behöver då jag bytte från 4.3, så det kan du ju kanske köpa :-) De bakre fästena är samma men de främre kan du behöver flytta. Iövrigt passar det mesta. T.ex. min varvräkare gick att ställa om från 6 till 8 cylindrar så den behövde inte heller bytas. / Hannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 3 Mars , 2014 Mycket intressant fråga som även jag funderat en del kring. Har själv 5,0 som jag funderar på att byta till nyare 5,0 eller 5,7. Hur lång tid tar ett byte samt vad kostar det att få någon att hjälpa till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 3 Mars , 2014 10 kostar väl ett motorbyte om allt passar rakt av... Men det gör det sällan. Sen är det många som har dåliga erfarenheter av marinor som tar halva sommaren på sig att bli klara. Om jag skulle göra arbetet hos en marin skulle jag skriva extremt tydliga kontrakt när arbete skall vara klart samt en ganska tuff bestraffning på priset om de ej blir klara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 3 Mars , 2014 Det är ju ingen rymdvetenskap att byta motor. Så länge motorfästen passar och man inte behöver göra nya plastarbeten så är det inga jättesvåra saker. det är viktigt att göra ett bra förarbete så man vet vilka saker som passar rakt av och vilka som måste bytas ut. Håller själv på med ett motorbyte av en 5,7:a till en ny. Samma block så den passar rakt av på motorfästen och sköld. Bränsleanslutning sitter på samma plats och kabelhärvan flyttades över från gamla motorn. Det jag faller på för att göra det själv är en plats att vara på samt ur och ilyftning. En marina fixar det och det hamnar på runt 10 000kr. Det första jobbet tog mindre än en dag och innebar urlyftning och uppställning på pall. Det hamnade på ca 4000kr. Sedan har jag själv fixat iordning motorrummet och förberett med det lilla som behöver göras om där. Räknar då med en dags arbete till hos marinan för ilyftning, montering och uppstart. Då får de även lyfta på drevet. Räknar då med att hamna på max 10 totalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 5 Mars , 2014 Just att byta från 3,0 l motor till större är lite klurigt pga skillnaderna på det främre motorfästet. 3,0 har en triangel formad fäste i framkant av motorn, men på 4,3 5,0 och 5,7 sitter dem främre fästerna på sidan av motorerna. Stor risk att du åker på att bygga upp nya stringers/motorkuddar. En hel del plastjobb och tänk för att få det bra med hänsyn till höjd, materialval, typ av infätningar för motorfästen etc... Elen brukar vara plugg and play, brukar finnas en 4,6,8 cylinder väljare på varvräknaren. Sedan måste du byta utväxling på drevet. Som någon redan skrev, kolla så mycket som möjligt innan bytet vad du kan råka på för problem. Själva fysiska bytet av motorn tar inte många timmerna om det inte strular, har själv gjort detta ett flertal gånger och sist jag gjorde detta tog det ca en timma att lossa och lyfta ur den gammla motorn:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gissla 1 Postad 5 Mars , 2014 Tack för era svar, av någon anledning har min 3.0 motor samma fästen som v6:an alltså på sidorna. De flesta 3.0 jag sett har som du beskriver ett i framkant. Sen måste jag bara mäta så det går att lyfta ut samt i motorn med en hyfsat hög motorlyft. Ser även att servopumpen sitter på andra sidan på v6:orna, kan detta bli ett problem eller lätt att fixa längre slang Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 6 Mars , 2014 Det är bara skaffa lite längre slangar. Precis det gjorde jag när jag bytte från V6 till V8 p.g.a. den länger motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gissla 1 Postad 6 Mars , 2014 Tack för svar, vart får man tag på dessa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser