Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Figo

vad är detta för något?

Rekommendera Poster

Hej!!

Håller på att städa i motorrummet då jag ska lyfta i en ny spis.

Denna klump med en kabel ingjuten låg lös bredvid länspumpen och nivågivaren. Kabeln till den försvinner in i röret med de alla kablar från motorrummet och går vidare fram i båten. Det finns två skruvhål bredvid länspumpen så den kan ha varit fastsatt en gång i tiden,

Nån som har en idé vad är det för något? Tänkte ta bort den men vill gärna veta vad det är innan.

mvh

L-G

post-10009257-1394237809,8847_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser kabeln ut? Rent spontant så tycker jag att den liknar en koaxial/VHF-kabel även om placeringen motsäger detta. Vad är det för båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker också det ser ut som nån typ av koaxkabel. Är prylen hel eller kan det saknas nån typ av fäste för att montera i en stos? Isf skulle det kunna vara en givare för ekolod?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en ekolodsgivare från Lowrance. Hade en sådan till mitt gamla ekolod, X50.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten är en Regal 242C från 97. Den har en Lowrance 3500 djupmätare orginalinstallerad som så många andra amerikanska DC. Det kan vara en inomskrovsgivare till denna. Jag tog bort en akterspegelsgivare nyss som jag antog vara till djupmätaren. Den kan dock ha varit kvar efter en gammal installation av GPS/ekolod från tiden innan jag hade båten.

Ska kolla närmare efter märkning på givaren samt rota mer i kabelhärvorna i motorrummet och bakom instrumetnpanelen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle också gissa på en ekolodsgivare. Kabeln ser ut som en koaxial-kabel (typ samma som för TV-antenner)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var mysteriet löst. Efter en del rotande i kabelhärvor har jag rett ut vad som är vad. Den svarta klumpen på bilden är inomskrovsgivaren till djupmätaren (lowrance 3500).Den akterspegelsgivare jag tog bort tidigare var till en gammal plotter/ekolodsinstallation innan jag hade båten.

Nu är allt borttaget som inte har nån funktion (inklusive djupmätaren)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...