Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
KillerBoo

Teleflex hydraulcylinder läcker

Rekommendera Poster

För en arbetskompis räkning försöker jag identifiera och hitta reservdelar till cylindern på en teleflex hydraulstyrning.

På cylindern -som är monterad på en SeaRay bowrider från slutet av 80-talet- finns inga uppgifter om vad den heter, ex vis SeaStar, utan endast följande:

GP 02 (Gjutet i godset)

7N28 (Instansat)

SA-1-1(Gjutet i godset)

Bifogar bild på cylindern samt den gummidetalj (som ser ut som en packbox, fast med en ''hals'' som kan tänkas fungera som en skrapring) som är defekt och gör att cylindern svettas olja.

Nån som har nåt tips för att få reda på vilken tätning/tätningssats som kan tänkas passa, sprängskisser, måttuppgifter eller annat nyttigt?

EDIT: Båten har nu en 200hk 2-takt Mercury utombordare, men när båten införskaffades satt där en 130 (135?) hk Johnson/Evinrude på akterspegeln. Styrningen byttes dock inte vid motorbytet så den bör vara originalmonterad

post-22514-1394237809,59_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite allmänt om hydralcylindrar först, just den typen av cylinder där kolvstången är tätad i båda ändar har större förmåga att läcka än en enkel kolv, vilket ju är ganska väntat då det finns dubbla ställen där hydralvätskan kan komma ut.

Mitt förslag är att du tar din cylinder med dig till någon firma som sysslar med hydralik, om dom inte har grejer hemma som passar så har dom kontakter som kan fixa fram allt som kan behöva bytas, och jag är övertygad att det rör sig om helt andra priser än dom man har mage att ta ut i en båtrelaterad reservdelsbutik, dessutom kan du få tipps hur du monterar ihop cylindern utan att skada de nya tätningarna.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han har redan varit inne på Momentum som brukar kunna ordna det mesta i tätningsväg annars. Denna gick dom tyvärr bet på.... Eller ja, svaret han fick var att dom kaaaanske möjligen, eventuellt kunde tillverka en....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja nu var det inte en sådan firma som jag menade, utan en mindre typ den som grävmaskinister och liknande åker för att fixa hydralslangar och liknande.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, ok. Då får det bli en sväng t Hydroscand för att höra :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Näpp, Här i Karlstad verkar det vara kört att hitta nån lösning.

Någon som vet hur man identifierar cylindern så man kan beställa ett seal kit fr det stora landet i väster?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...