Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Mawi

Plasta eller skruva fast som stabilisering?

Rekommendera Poster

Hej! Min gamla ohlson 8:8 har ju blivit lite sladdrig både här och där. Kölen sitter numera fast med nya balkar men mycket av båtens stabilitet bygger på att inredningen sitter fast i skrovet.

Många års ( för hård?) ansättning av riggen har resulterat i att barbords sidas bänkar har lossnat från midskeppsskottet. Skottet har lyft sig ett par cm vid ansatt rigg och någon cm utan rigg. Se bild. Detta är utan rigg. Jag tänker försöka stabilisera detta.

Första tanken är ju att slipa ner gelcoaten och en del av plasten vid sprickan och sedan göra denna listen dubbelt så bred upp på skottet , skruva med nya skruvar. Men det blir ju en massa slipdamm och plastlukt av detta. Min andra tanke blir att bara försöka sätta nya skruvar längre ned fästa i inredningen från andra sidan skottet. (om där finns glasfiber kloss an förstås, jag ser nämligen bara insidan av stuvfacket, och där är det minst 5 cm till skottet (har tyvärr ingen bild av detta) men skall provborra vid första bästa tillfälle) Annars så finns där ju i alla fall glasfiber i kanterna av inredningen att skruva i.

Tankar om detta? blir det tillräckligt stabilt? Då kan jag ju bara slipa lite kring sprickan i listen och glasfiberspackla denna!

Mvh Martin

post-24043-1394237809,3441_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har också en Ohlson 8:8 och kan informera dig om att det inte sitter glasfiber kloss an  mot skottet (nu är min iof en av de tidiga exemplaren byggd i Karlskrona men borde inte skilja sig kan man ju tycka). Det plastade stuvfacket är bara en plastad skål med några millimeters väggtjocklek. Själv har jag kapat bort dessa plastfack så jag får åtkomst till skrovets insida, mer stuvutrymme också. Har även förstärkt fastsättningen av skottet med epoxi.

När du säger att skottet har lyft sig några cm hur menar du då? Skottet är ju nämligen plastat mot båtens skrov och om det har lyft sig måste det ha lossnat här, känns skottet löst om du rycker lite i det? Hur se det ut på andra sidan, toalettens plastinsatts sitter ju också skruvad i detta skott och om det lyft sig ngn cm borde denna deformerats.

Jag har också sprickor vid någon av plastinsatsens skruvhål men dessa misstänker jag  uppstått pga att ngn hoppat på bänken då jag inte kan se några andra skador. Tror tom att min spricka finns vid samma skruvhål som den på din båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar! Min är nog också byggd i Karlskrona så då kan man nog vara säker på att det är samma. Bra att du förstod vad jag menade med kloss an skottet Men då har man ju alternativet att skruva i kanten av insatsen för där borde det väl finnas några cm kloss an eller vad tror du?

När jag skriver att det lyft sig så menar jag att inredningen ligger någon cm ner i förhållande till skottet man ser det ju på skruvhålen. Man kan också se att durken har en spricka på ett par cm mellan salongen och toa/ garderobsdelen. och detta ökar ju när man spänner upp riggen så något rör ju sig i alla fall. Jag tänker att inredningen blir en stabilisering av detta om den sitter fast men frågan är ju då om jag måste göra som du för att plasta fast skottet i skrovet? , hade ju helst sluppit sliparbete helt!

Var har du din båt?

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som alltid svårt att se på bilder men om du misstänker att det faktiskt är huvudskottet som lyft sig har du nog inget val utan du måste börja kapa bort stuvfacken och få åtkomst till skottets fästpunkt mot skrovet. Det är här skottet sitter fast och får sin stabilitet från. Dessutom sitter ju en del av röstjärnen fästa i detta skott så man vill ju att det sitter fast ordentligt. Har det lyft sig måste det dessutom ha lossat i denna plastning, det enda alternativet är annars att hela skrovet deformeras och buktar in vilket känns lite långsökt.

Du kan givetvis snygga till det och dra in nya skruvar i flänsen (där de andra skruvarna sitter) men detta kommer inte att ge speciellt myckt stabilitet till huvudskottet. Det viktiga här är skottets inplastning mot skrovet.. Jag pratade med en gubbe förra året som kom förbi i hamnen som berättade att han ägt en Ohlson 8:8 för några år sedan. På denna hade han förstärkt infästningen för samtliga skott i båten och berättade att han märkte stor skillnad i styvhet. Så det verkar som båten kanske är lite klen i detta avseende.

Du skriver att du har en spricka på några centimeter mella salong och toa. Plastinsatsen består av flera sektioner och en av skarvarna går här. Att den blir större när du spänner riggen känns inte så bra, hur mycket rör det sig om?

Jag skulle passa på att vilja fråga dig en sak som jag har lite oro kring på min båt, i förlängningen kan det eventuellt vara en del i ditt problem också. Samtliga skott i min båt saknar infästning mot rufftakets insida och det ser inte ut som det har funnits ngn heller. Skotten ligger alltså löst mot rufftaket och om jag drar i skotten flexar dem i den regionen. Detta tror jag är anledningen till att hela däcket reser sig ngn centimeter när jag spänner riggen, speciellt babystaget bidrar till deformationen. Det bildas alltså ett glapp mellan samtliga skott och innertaket när riggen är spänd. Detta avlastar givetvis skotten i båten men det känns som att designen borde vara sådan att dessa krafter borde tas upp av skotten. Hur ser det ut på din båt? Är dina skott fästa mot insidan av rufftaket? Är dem det kan ju det vara förklaringen till att huvudskottet lossnat lite och lyfts upp. Upplever du någon deformation i däcket lika den som jag har?

Min båt ligger i Höganäs, själv befinner jag mig i Kalmar men åker ofta ner till Höganäs på helger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprickan i skarven är ca 1-5 cm och ökar kanske till 2 vid spänd rigg. 

Har aldrig tänkt på att skotten inte sitter fast i taket, jag kan kolla detta vid nästa tillfälle, ev på fredag. När du känner på skotten, känner du då i båtens längsled dvs tvärs skotten eller hur menar du?

Om du har möjligt att ta någon bild ner i ditt stuvfack så skulle jag bli tacksam, orkar nog inte ge mig på något sådant jobb i år, får nog vänta tills lusten infinner sig... Det kan tyvärr dröja.

Jag hade hoppats att du låg någonstans i göteborg för då kunde vi ju ha tittat på varandras båtar men det blir lite för långt nu.

Ha det Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprickan i skarven är ca 1-5 cm och ökar kanske till 2 vid spänd rigg. 

Har aldrig tänkt på att skotten inte sitter fast i taket, jag kan kolla detta vid nästa tillfälle, ev på fredag. När du känner på skotten, känner du då i båtens längsled dvs tvärs skotten eller hur menar du?

Om du har möjligt att ta någon bild ner i ditt stuvfack så skulle jag bli tacksam, orkar nog inte ge mig på något sådant jobb i år, får nog vänta tills lusten infinner sig... Det kan tyvärr dröja.

Jag hade hoppats att du låg någonstans i göteborg för då kunde vi ju ha tittat på varandras båtar men det blir lite för långt nu.

Ha det Martin

 

Ursäkta att jag inte svarat tidigare, har varit bortrest till varmare breddgrader. Ja, jag känner i skottens längsled, då märker man att skottet inte är fäst i rufftaket. Tycker mig på vissa bilder av Ohlson 8:8 se någon form av fästanordning vid mastgenomföringen som fäster ena huvudskottet i rufftaket, men det är svårt att se exakt hur det förhåller sig.

 

Var iaf nere vid båten när jag kom hem och tog lite bilder, får se om de hjälper dig något.

post-99588-0-61852800-1395481448_thumb.jpg

post-99588-0-19990900-1395481456_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag hade glömt bort den här tråden, ursäkta för detta. Här är en bild över hur skotten ser ut på min båt, de verkar inte sitta fast i överkant.

 

Jag har dragit några M6:or i kanten på inredningen från toalettsidan.Det borde väl ge en viss stabilitet i alla fall. 

Mvh Martin

post-74143-0-60329700-1404059399_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...