Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
EsoxDalbo

Åka ring efter båt?

Rekommendera Poster

Har man styrpulpetare så finns det många användningsområden för båten. Nu har det börjat pratas om att åka ring efter båten. Som gammal vattenskidåkare så lockar det inte personligen, har förvisso aldrig åkt wakebord, men har man 40-års kris, så kanske:).

Men ska eget intresse för båten styra, så får man kanske ge sig ibland avseende användningsområden(?). Några korta frågor;

- Är det kul att åka ring, eller är det något som bara görs en gång?

- Vad är lämpligt att köpa och var köper man i så fall prylarna?

- Annat tänkvärt vid användning?

Alla åsikter är välkomna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena! 

Hurvida det är roligt eller inte är nog upp till var och en, men själv kan jag tycka att max en gång om året räcker gått och väl! 

Blev dragen på ring senast i sommar och det resulterade i några rejla blåmärken. Btåten gjorde ca 40knop och svängde runt helt, vilket resulterade i att kraften i ringen blev rejäl och det slutade med att jag hjulade några varv på ytan innan jag krachade. Så det man ska tänka på är väl att ta det försiktigt i kurvorna, och lyssna på de som åker. Även om det är kul att se de falla av ringen så uppskattar inte alltid ring-åkaren det! 

Prylarna finns för ett överkomligt pris på t.ex. Jula. 

/Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi var några killar som gjorde mycket kul på sjön från barnsben. Åka olika saker - förutom vattenskidor - efter båt var kul. Det var slang till lastbilsdäck, plywoodskiva, pulka, spark med masonit under, osv. Kul några gånger, men det fanns ju så mycket annat att göra också. Jag tror det är samma sak med ring i dag, kul några gånger.

Plywoodskiva åkte vi redan i 10-års åldern efter liten planande roddbåt med 4 hk snurra. Det gick faktiskt rätt bra, särskilt när man svängde båten och styrde ut skivan i ytterkurva så att man fick riktig fart på skivan. Skiva, pulka, spark mm. var faktiskt roligare än lastbilsslang eftersom man kan styra och hoppa över vågorna.

Det tråkiga med färdiga leksaker är att halva nöjet att komma på själva leken och tillverka lekredskapet försvinner. Vi gjorde även en dykarklocka av ett genomskinligt kraftigt kupat paraply som var populära i början av 70-talet. Det var också kul en gång eller två.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dragblock så att linan är någotsånär i mitten är bra och vattenskidlina så att den flyter o inte går in i proppen. Köp på blocket används sällan mer än några gånger/säsong annars så finns de i alla båttillbehörsbutiker. Kör inte fortare än att du kommer upp i plan oskönt att ramla av i högfart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min ring står det max 20 knop, max 15 för barn. Tycker jag räcker väl. Skarpa svängar på lugny vatten häftiga !!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av alla de saker som vi prövat dra efter båten däribland wakeboard, ring, vattenskidor, hemma gjorda brädor, surfbrädor m.m. så är nog ändå ring bland de roligaste.

Eller rättare sagt det är som roligast om man har flera ringar. När jag åkte som mest i tonåren drog vi mellan 2-4 ringar efter båten. Då kunde man tävla om vem som kunde hålla sig kvar längst m.m. Har man bara en ring kan man egentligen skaffa en wakeboard eller ett par vattenskidor enligt min mening, de är nog roligare i längden.

Om ni skaffar en är ett tips att dra in ringarna i sidled i vågor, då får man bra med höjd.

Have fun!

Kanske själv ska ta och damma av den gamla ringen, om man fortfarande har kvar den!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Genom åren och somrarna ute i sommarstugan på Åland så har vi åkt på det en och det andra efter båten. Byggt eget och köpt färdiga saker.

Den största fördelen med ring är att alla kan åka den. Vissa av mina vänner har svårt, eller lyckas inte komma upp på vattenskidor, själv klarar jag knappt av wakeboard. Men ring kan alla åka.

Det finns en- och två- personers ringar. Har själv bara testa den som passar för en person. I familjen har vi två olika. Den ena är som en trekant, den andra är rund. Tre kanten upplever jag tar kurvorna bättre. Känns som den mer följer efter båten, tack vare sin form. Den runda sladdar mer om kring.

Vi har alltid hörd med slitblock/delningsblock samt anpassad ringlina. Dessa har fästhake samt är flytande.

Senast uppsättning köpte jag på Clas Ohlsson på 50% rea. Det var 3 år sedan, kört några gånger på år och ser fortfarande inte tecken på slitage.

http://www.clasohlson.com/se/Water-Tube-Proaqua-Curbitz-II/34-4412

Gällande farten så kör vi ibland efter vattenskotern, men nu på senaste tiden har en 4 meters styrpulpetbåt med 25 hk motor fått räcka. Drar en fullvuxen i ringen och två kan åka i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, det få bli någon vända till vid köksbodet märker jag, innan beslut tas.

Tack för alla synpunkter och tips - kul också att höra att fler har tyckt om att testa, bygga och pula med diverse uppfinningar efter båten. Vi höll också på under sommarloven och skapade mer eller mindre lyckade anordningar, men som tidigare påpekats - det var vägen fram till test som var roligast på den tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...