Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Gäst Nilsfred

Metallspån på däck, (slip/poleringstipps)

Rekommendera Poster

Gäst Nilsfred

Har en Maxi 77 som vi byggde tak över i höstas, det vi glömde var att sopa bort alla små metallspån som blev av bygget. Nu till mitt problem, spånen har fastnat och lämnat små rostfläckar över hela däcket.

Behöver alla tipps jag kan få om hur jag på bästa sätt avlägsnar dessa.

Har provat att puttsa med Scotch brite (mycket fin puttsduk) och får bort det då, men skadar jag inte ytan på båten.? Går det att puttsa och polera bort det och sen bara behandra ytan med något som typ vax.?

Bifogar bild på elendet..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oxalsyra. Det tar bort metallresterna. Akta aluminium.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du petat bort spånen, fått bort rosten med oxalsyra och tvättat av däcket tycker jag att du ska prova LeFant non slip wax som faktiskt funkar riktigt bra. Beroende på däcksfärg och mönster kan lite övning behövas föra att få det snyggt.

Däcket liksom all annan gelcoat ska vaxas för att skyddas, vara lättare att rengöra och se nyggt ut.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis! ....om du fått det i halkskyddsmönstret, det fick jag.

Jag fick ett liknande problem då jag hade båten i ett båthus med rostigt plåttak. Det blev små rostfläckar lite överallt efter borstning och tvätt var rätt mycket kvar, ändå.  (Nu har jag lärt mig att man sätter kondensskydd över båten eller under taket)

Oxalsyra kan hjälpa om det är ytligt, hoppas inte det är slipsprut från en rondellskiva, då finns risk att det bränt fast ner i ytan.

Det jag inte fick bort med tvätt den gången tog jag med en fin milimeter-skruvmejsel förstoringsglas och glasögon........tålamod och några dynkuddar att ligga på.  Det tar tid och hastar man så blir det smårepor i ytan som samlar smutts och kommer då att synas i fortsättningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...