Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Gäst johnlarsson

kan jag köra motorn med drevet uppfällt

Rekommendera Poster

Gäst johnlarsson

Hej, har just köpt en båt med innombordere en b230 med ett gammalt aq 100 drev, jag har alldrig haft en båt med innombordere förut och nu undrar jag kan jag starta motorn med drevert i uppfällt läge eller riskerar jag då att skada drivknuten i drevet?

tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst johnlarsson

okej tack för snabbt svar! jag kan altså inte ens ha motorn igång med drevet i friläge om det är uppfällt? tänker om det är grunt och jag vill tex ladda batterierna eller bara varmköra lite?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan absolut ha drevet upplyft och köra framåt, knuten är ju skapt för att svänga med. Vet inte på ditt drev men jag har ett 290 och det går att hissa ganska långt upp innan drevregleringen säger ifrån. Om du svänger fullt ut eller hissar vad är skillnaden knuten vrids lika i båda fallen.  Jag har en beach funktion på mitt drev då jag går in på grunt vatten hissar jag maximalt vad tillverkaren råder, kolla din instruktionsbok där står allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Det är inte särskilt begåvat att köra med dreven helt uppe. Knuten lär knappast ta någon direkt skada men det är stor risk att den nöter hål på bälgen inifrån med senare knuthaveri som följd. Risken är något mindre på 100-drev då bälgen har annan form och om det är A eller B-drev.

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt Ingemar men så länge du följer tillverkarens rekommendationer så bör det ju inte vara ett problem. Om penta konstruerat en beach funktion i mitt fall och du håller dig inom rekommenderat lyftläge så bör det väl ej vara ett problem. Eller om du inte lyfter drevet mer än vad du kan svänga säg runt 40 grader. Är jag helt ute och cyklar då ? Mvh // Peter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I manualen för AQ130/AQ 100 så står det under avsnittet start:

OBS! starta aldrig motorn med drevet uppfällt.

Kan väl inte tolkas på mer är ett sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...