gracco 0 Postad 14 Mars , 2005 Undrar över ankring på sjön. (mitt ute i ingenstans, under en tex 5 dagarsrutt) Är det lagligt/ok att ankra och sova mitt ute på havet? Hur nära en farled? Naturligtvis väl synlig med lanternor. Bara undrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoek 0 Postad 15 Mars , 2005 Under en 5 dagarsrutt genom ingenstans är väl den stora frågan om du hittar lagom bottendjup för att ankra då mitt i ingenstans kanske är lite djupt. Om du verkligen ankrar och är ensam så vill jag tipsa om att lite nyare GPSer ofta har en ankarvakt. Piper av bara attan om du skulle börja dragga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gracco 0 Postad 17 Mars , 2005 Ungefär så som jag trott att det är... Men vad är dager/mörkersignaler? Finns det nåt ställe på nätet där man kan kika på några, få info? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunabonan 0 Postad 18 Mars , 2005 Nasa har kommigt med en förhållandevis billig Ais mottagre där du ser alla handelsfartyg, deras kurs fart etc. Ais mottagren varnar för eventuell kollision. Jag har själv inte prövat den men jag tror det kan vara ett bra instrument att ha om man seglar mycket ute på öppethav utan radar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellander 0 Postad 18 Mars , 2005 Mitt ute i ingenstans brukar det vara för djupt för att ankra ! Har du ankardjup tycker jag du skall ankra uppoch sova. MVH, Johan http://www.toan.nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sailorboy 0 Postad 11 April , 2005 Jag seglade nonstop grebbestad - orkney ensam 4 1/2 dygn. Mitt råd är. se till att vara utvilad när du rundar norges sydspets. ruskig trafik där. Det går att slumra i 20 min intervaller om du har bra syn. det är ungefär så långt som du kan se. OBS!! se till att du har Radar reflektor och som jag, radar med larm på. Du kommer att bli aningen seg i kolan efter ett par dygn ,men man vänjer sig. Allt blir liksom rutin efter ett tag. alt. 2. Köp en jäkligt lång ankar kätting. ha ha. troligtvis kommer båtarna som ser dig ,att ropa upp dig och undra om du har problem efter som du ligger still utan segel mitt i oceanen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser