Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Gäst Casgen

Scanmar 33

Rekommendera Poster

Gäst Casgen

Hej!

Vi har en Scanmar 33 sen några år tillbaks och börjar nu titta efter de stora haven.

Känner någon till om man har get sig ut i en Scanmar på långfärdssegling?

Är det en lämplig båt att utrusta för långfärd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom ingen Scanmarseglare eller någon långseglare svarat ännu, så kan du få mina synpunkter så länge.

Många brukar förorda långkölade båtar som tex Allegro 33 eller tex OE32. Många brukar förorda att man även skall ha en robustare rigg, gärna erkänt överdimensionerad dvs underriggad i förhållande till båtstorlek, då helst masthead....Då kan man rida ut vilken storm som helst, och i alla fall slippa känna sig orolig om båten håller.

Jag har själv tittat på flera Scanmar då jag sökt båt, tycker de verkar vara regält byggda och ser ut att ha hyvsade dimensioner på de lasttagande delarna. (Det är ju ett västkustbygge). Mer än så vet jag inte om båttypen. Till slut blev det för oss en Crown/Finngulf 39 eftersom jag eftersträvade fart och hyvsat livliga seglingsegenskaper, samt att jag skall kunna hantera den själv, dvs storskotet framför ratten och självslående fock....Men långsegling längre än efter Svenska kusten blir det inte

Men här du en länk till flera svenska båtar under riktiga långseglingar:

http://www.kitalita.se/links.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Först en liten korrigering, de byggdes i Bjästa, Örnsköldsvik, dvs ostkusten.

Vi har samma funderingar men då att segla iväg med vår Mamba 33, dvs en tämligen lika en båt som et.

Är övertygad om att det funkar, med fräsch stående rigg, ett tredje högt bindrev etc.

Vi hoppas på kloka synpunkter här, kommer att följa tråden noga.

Lycka till

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Casgen

Hej i gen!

Som västkustseglare måste man erkänna att man även på östkusten kunnat bygga båtar, vi är väldigt  nöjda med båten och tycker den håller en mycket god kvalité.

Amiral, jag har tänkt som dig gällande långkölade båtar men känner ändock att det inte är avgörande, gällande riggen så kommer jag att forska vidare i ämnet, förslag godtas med glädje.

Pär, roligt att du vill följa länken och har samma funderingar och planer som oss. Tittade på er båt som jag annars inte känner till så mycket och kan konstatera  att de yttre egenskaperna är ganska lika, vi får hoppas vi lär oss en massa via denna länk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...