Gäst jensjakob Postad 27 Februari , 2014 Jag har SMF-batterier (underhållsfria) men fattar inte riktigt hur man gör med polplint på dessa. Eftersom det inte finns någon knopp så att säga. Se foto. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 27 Februari , 2014 Du sätter dit en kabel med pressade kabelskor (finns att köpa färdiga) . Skruvas då med tex M6 eller M8 sexkantskruv med mutter och bricka. Rengör polytan och sätt kabelskon direkt mot, och ev bricka bara under muttern. Finns även andra fabrikat ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jensjakob Postad 27 Februari , 2014 Lite osäker på hur jag ska rengöra polen. Den är oxiderad eller vad det kan tänkas heta, lite ojämn alltså. Jag har också hört att man ska ha vaselin på polen, hur? när? och hur mycket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 27 Februari , 2014 Du kan ju med hjälp av en fil eller med en kniv jämna till ytan som skall vara mot kabelskon.. Om du sedan skall ha på vaselin eller något annat så är det till för att förhindra oxidation och korrosionsprodukter som försämrar ledningsförmågan mellan de 2 metallytorna. Dvs vaselinet eller fettet skall förhindra att fukt och syre kommer åt metallen mellan dessa ytor. Med ett tunnt lager även på de omgivande ytorna så slipper du grön ärg (kopparoxid) som också kan vara en fördel att slippa se, då detta letar sig in utefter kardelarna i kabeln Har man förtennt kabel så slipper man det problemet ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 28 Februari , 2014 Polen är sannolikt av bly som är mjukt så eventuella ojämnheter kommer pressas ut något när du skruvar fast kabelskon. Sandpappra ev lite för att ta bort oxiden. Efter att du skruvat fast kablarna kan du ha på lite vaselin för att motverka oxidering, men inte på ytorna mellan pol och kabelsko. Finns vaselin på sprayburk på Biltema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 1 Mars , 2014 Exakt,,,,, rengör, skruva fast och sedan vasenlin utanpå, så för du rent mellan metallerna och skyddet utanför. Använd så grov bult som går i hållet i batteriet som ryms, och anpassa kabelskon till samma dimension/håldiameter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 Mars , 2014 Nu har ju redan fått loss batteri-anslutningarna från polerna så mitt tips blir väl litet OT, men har man skumliknande stelnad oxid enligt bilden kan polmuttrar sitta som berget. Man kanske inte vågar vrida på muttern med full kraft för att batteriets överdel sviktar betänkligt? Lösningen - tipstack en gammal bilmek - är då att fukta polen rejält med vatten. (Helst varmt- men även kallt vatten funkar förvånande bra, den stelnade och skumliknande syraärgen löses effektivt av t.ex. en redigt blöt svamp lagd på polen en stund.) Vete fasen varför men effektivt är det likväl enligt egen enstaka erfarenhet. [bilden f.ö. lånad HÄR.] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser