Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Gäst MaxSchmeling

Kustbevakningen på tapeten igen...

Rekommendera Poster

Mig veterligen har du helt rätt. Tritonklassen är väl några miljarder gånger mer kontroversiellt än ett par tusen blåskontroller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yes

Exakt, huvudet på spiken, osv.

Dom utför det uppdrag dom blivit ålagda av rikstag och regering att göra, vad annat KAN dom göra, ordervägra?

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har rätt Peter. Detta är vad KBV säger.  I rättvisans namn så räknar de per insats.

Frågan blir mer komplex om man tar vilken budget de utgår ifrån och det har jag inget svar på.

Skulle man ta hela deras budget och dela det i 3tkr, då blir det insatser av megaproportioner.

Därför tror jag KBV trixar med siffrorna. Vi vet alla vad en båt kostar bara drift m.m. 

De är oftast minst 3 man, 3 man inte gratis. Bert-Åke Varg blev ju stoppad av 4a.

Tänk om de resurserna fanns till riktiga brott, men icke.

Oavsett, låt oss inte haka upp oss på detta. KBV kostar oss enorma summor. Vad kommer i retur? Vilka problem löser de jfr med andra samhällsfunktioner? Ja, där ligger KBV illa till.

Medborgarna får inte mycket för pengarna där, de hamnar bokstavligen i sjön.

Läs kommentarerna på Dagens Industri om samma ämne som denna tråd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ordervägra, nej, givetvis inte.

Men de kan visa kurage och på så sätt lösgöra resurser till annat, eller sparas, men det handlar om kriget om anslag ur vår knappa resurskaka. KBV är framgångsrika här.

Förklaringen är att det är enkelt. Att jaga Svenssons för en pilsner på sjön fyller ett par funkttioner.

1. att det hos en majoritet om sjön okunniga, dvs landkrabbor, är populistiskt.

2. Det passar politikerna att det bara är en minoritet som drabbas men ger populism hos en oberörd majoritet, läs röstfiske.

3. Det skönmålar brottstatistiken så vardagsbrotten (som våldtäkter osv) ser då bättre ut.

Och folk går på det, det funkar ju !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du menar alltså att kbv trixar med antalet blåskontroller? Att dessa bara kostar 5-6 mille är en bluff?

Men Poseidon, Triton och vad de heter går på luft?

Vad, inom kbv, kostar enorma summor. Är det blåskontroller eller drift och avskrivningar på kombinationsfartygen?

På vilket sätt trixar dom?

Kom igen Ola, hur mycket kostar blåskontrollerna jämfört med det svarta hantverkarträsket, bara för att ta ett ynka exempel.

Hoppas vi ses i alkolobbyns monter på tisdag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår inte varför du skulle ta hela deras budget och dela upp den - de gör väl en hel del andra saker än jagar ölgubbar på sjön? Både bra och mindre bra - som t ex köper asdyra fartyg..? Eller blåskontroller på land bland lastbilschaffisar som rullar av en färja?

Jag ser faktiskt ingen anledning att ifrågasätta kostnaden per blåsning. Ett tankeexperiment... omman räknar att du utför en kontroll i timmen (övrig tid solar de eller dricker kaffe mest?), tre man i båten och lite soppa på det (de brukar väl mest lömskt ligga och gömma sig bakom en udde har jag hört..?) så är ju 3.000 kr/insats rimlig (lönekostnad 3x500 kr + driftkostnad båt + lite utrustning), eller har du andra indikationer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samhällsekonomiskt kan man svårligen komma till större resursslöseri än korruption. Den svarta ekonomin är per definition korruption. Detta, om något, förhindrar att liv räddas i offentlig sektor.

Här rinner det lava ur händerna på vår befolkning.

Hur många miljarder var det Janukova hade fört ut ur Ukraina, ett av Crabfish demokratiexempel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Önskar jag kunde lägga in länkar här - men en snabb googling och jag hittar siffror från 2009 där man uppskattar att svartarbetet kostar samhället 66 MILJARDER kronor i form av uteblivna inteckter mm.

Du som gillar matteövningar, Ljungbergarn, kommer uppskatta detta - det där lika mycket som 2,2 miljoner blåskontroller för KBV. Eller 1/3 av hela Stockholms Landsting totala vårdbudget samma år.

Där kan du snacka om resursslöseri!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja... det är en enskild motion, så det är inte (S) som har motionerat, utan två riksdagsledarmöter med (S)-tillhörighet... jävla skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, lååååångsökt. Svartjobb är ju en annan sektor.

Vi talar väl ändå om hur våra myndigheter hanterar resurserna?

Här finns det ju bevsiligen pengar att spara eler att omfördela.

Svartsektorn kan jag inte uttala mig om, men efter RUT och ROT så är väl den sektorn rejält vingklippt. Greppa nu inte halmstrån, igen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hörrö... hur ska du ha det? Antingen blandar du in resursslöseri i de ändliga offentliga finanserna och får ta detta med svartjobb som argument, eller så får du lägga ner allt snack som sjukvård. Du kan ilksom inte både ha och äta kakan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fattar inte. Om kbv lägger 6 mkr på blåskontroller är det resursslöseri.

Om svartsektorn undanhåller staten miljardbelopp är det en vinst?

Och folk faller som döda löv i vården.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig. Förstår inte hur folk tänker alls längre. Det läskiga är att det är så ok att svartjobba, det är fler som tycker att det är ok  än som tycker att det är fel. Så när man påtalar att svartjobb sargar de svaga i samhället, ja då är man en idiot.

Det märkliga är ju att myndighter ser mellan fingrarna. För att säga som en gammal fiskare sa till mig när jag började fiska: Fiskeriverket är inte skatteverket

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kustbevakningen använder inte ens 1% av sitt anslag till blåskontroller. Att kalla kbv för en nykterhetspolitisk apparat är inte bara vulgärt, det är direkt korkat och visar återigen vilken klåparkampanj motståndet mot lagen är. Man tar sig för pannan. Har ni inte bättre argument för er sak??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om kammarrätten säger att promillelagen är en nykterhetspolitisk lag och KBV verkställer detta, vad sysslar då KBV med?

det är ju bara att läsa alla kommentarer om KBV om hur gemene man uppfattar KBV.

1.

2.

Därtill artikeln Är sjöfyllerilagen verkligen en säkerhetspolitiskt lagstiftning? 

Ur artikeln: tillkommit av alkoholpoltiska skäl osv. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas du har rätt för om det är 1% så vore det 10 miljoner årligen.blush

Men är nog några miljoner årligen och den del de jagar folk som tagit ett par pilsner bara så kan man gott säga att det är som att kasta pengarna i sjön.no

Men nu har de fått detta uppdrag av vår regering och då kan man ifrågasätta vad vi får för våra skattepengar.

Nu räcker inte pengarna crying och då borde det vara enkelt att priorotera och jaga verkliga problem.

Förhoppningsvis finns det några i vår regering som börjar ifrågasätta sådant här vansinne och fördela pengarna så vi får bäst valuta för dem.yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

10 mille för att kolla nykterheten på havet låter ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja inte blir KBV en nykterhetspolitisk apparat i alla fall. KBV driver inte politiken, utan gör vad de får i uppdrag att göra. Vi talar dessutom om promillen (!) av deras anslag som går till sållningsprov på sjön. Om man nu har ett underskott på 133 miljoner, så är det väldigt svårt att få det till att underskotten är orsakade av 02-lagen.

Gemene man gnällde inte över KBV innan lagen infördes vad jag hört iallafall, och särskilt omfattande uppfattar jag inte gnället.

Jag har heller aldrig hört några klagomål på att KBV gör sållningsprov på land, tex vid färjeterminaler. En verksamhet som är 7 gånger större än blåskontrollerna till sjöss.

Du driver vulgärargument som egentligen inte sakligt sett har med lagens vara eller inte att göra. Du, och flera av dina kampanjpolare, resonerar så urbota dumt att ni snarast går nykterhetsrörelsens ärenden. Det är både sorgligt och korkat. Det finns nog många som gärna hade sett en översyn av lagen men som skräms bort av er klåparkampanj och därför inte bryr sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ulf Hallströms inlägg är såpass fullt av halvsanningar och felaktigheter att man kan bli lite bekymrad över att han varit chef på en svensk myndighet.

Av hans text så kan man få intrycket av att IMO godkänner att man dricker ombord, bara så länge man har under 0.8 promille. Vilket är långt från sanningen, IMO har två föreslagna regler, dels en absolut gräns på 0.8 promille, men också att man inte får dricka någon alkohol alls inom fyra timmar innan det att man skall tjänstegöra ombord. Och självklart inget alls så länge man är i tjänst.

Även påståendet att man skulle kunna ha 0.8 promille och då alltid lagligt kunna köra runt i en mindre båt stämmer inte. Det stämmer nämligen bara så länge man kan framföra båten på ett betryggande sätt. Kan man inte det, så är det, och var även innan, olagligt att köra båt med promillehalter lägre än 1.0.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dern gamla lagen om sjöfylleri räckte bra, varför de ändrade var nog bara för att göra det begripligt för folk. Förut kunde man åka dit på en mycket låg promillehalt om man råkade ut för en olycka t.ex. Då hjälpte det inte att ligga under någon gräns, man åkte dit för sjöfylleri ändå.

Så den nya lagen gör att man kan åka omkring berusad utan att man begår något fel.

Bra, knappast. Men kustbevakningen har ju fått en uppgift här i livet. Och nu vill de ju även få bära vapen, nästan som riktiga poliser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju själv läsa KBV's årsredovinsning så kanske polletten trillar ner.

2013 gjordes 1833 st blåskontroller. Kostnad 4ksek/kontroll => 7,3 MSEK. Det motsvarar knappt 7 promille av KBV's anslag.

En del av dessa kontroller är säkert motiverade, även om 0,2-lagen aldrig införts. Förmodligen är ett antal av kontrollerna dessutom genomförda på yrkessjöfart. Om man antar att det antal kontroller som gjordes 2009 (d.v.s. innan 0,2-lagen) är en rimlig nivå där det inte handlar om jakt på folk som tagit ett par pilsner så var det 564 kontroller => 2,3 MSEK.

Det enorma resursslöseri p.g.a. 02-lagen som du orerat om i inlägg efter inlägg handlar alltså om ca 5 MSEK.

Det står naturligtvis var och en fritt att tycka att det är motiverat eller ej. Men att gnälla om att KBV's främsta verksamhet är att jaga fritidsbåtsfolk med två pilsner under västen, eller att påstå att KBV's underskott beror på 0,2-lagen eller att folk ligger och dör i kulvertar på sjukhus p.g.a. 0,2-lagen blir rent löjeväckande. 5 MSEK är inte ens en fjärt i kosmos i sammanhanget.

Sen kan du även själv läsa dig till att antalet kontroller minskat kraftigt bl.a. eftersom KBV själva prioriterat verksamhet på större fartyg som opererar längre ut över blåskontroller i skärgårdar och hamnar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad bra, då kan vi spara 5 miljoner årligen genom att köra som vi gjorde tidigare.yes

Värdet av de 5 miljonerna borde vara 0 (noll) då ingen kan redovsia något problem som lösts.

Endast skapat ett problem med att dumpa 5 miljoner årligen i sjön.no

Något du kan försöka berätta för de pensionärer som slitiet ett helt liv och betalat skatt och nu lever på existensminimum och att vi sedan slänger pengarna i sjön.

5 miljoner

Fy faen vad illa.

Den polletten har aldrig fastnat hos mig men förhoppningvis snart ramlat ned hos dig såvida du inte tycker det är ok att slösa med skattemedel hur som helst.

Lovar att det finns betydligt viktigare saker att lägga dem på som ger minskat antal olyckor på sjön.

Men slöseriet kanske löser sig om man börjar sätta krav på statligt finnanserade verksamheter att värdera effekten av varje spenderad krona. Ungefär som vi i privata sektorn måste göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men slöseriet kanske löser sig om man börjar sätta krav på statligt finnanserade verksamheter att värdera effekten av varje spenderad krona. Ungefär som vi i privata sektorn måste göra.

Ja... Eller få privata sektorn att börja betala ordenltig skatt, istället för att smita undan...

Och jag lovar dig: Jag kan ge måååååååååånga nya exempel på några av våra största globala företag som smiter från skatter :-) :-) :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv tycker jag det är ganska billigt med fem millar för att stävja sjöfylleri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast du glömmer att lagen drar in en massa pengar också, du kan berätta det för pensionärerna så kanske de blir gladare.

På de 1833 blåsningarna förra året gick, har jag för mig, 128 st vidare till brottanmälan. Om vi för enkelhets skull säger att 100 av dessa gav böter, och enligt Båtfolket ligger böterna i spannet 20-90 TKR. Säg att snittet ligger i det lägre spannet, 55.000, då drar man in 5,5 miljoner på lagen.smileycryinglaugh

Sen kan du ju hälsa pangisarna att rörmokares och andra goa gubbars & gangsters svartmicklande blåser dig, mig och alla andra i samhället på 60-70 miljarder om året. Tror du pangisarna reser sig och dansar glädjehambo tills lösgarnityren flyger ut då?

Mer seröst, poängen är att 02-lagen kan knappast beskyllas för allt resursslöseri och dess konsekvenser som du och andra orerat om gång på gång. När det gäller KBV's eventuella resursslöseri och orsaker till underskott så stavas dessa nog Triton, Poseidon och Amfitrite - de nya stora kombinationsfartygen som det väl är tveksamt om de går att använda till allt de var tänkta för, i alla fall inte i skarpt läge. Vad dessa kostat kan jag inte ens räkna till.

Min huvudpoäng är att vulgärargumenten, KBV-hatet, politikerföraktet och all samlad okunskap som vräks ut i frågan motverkar sina syften. Observera att jag inte försvarar vare sig KBV eller 02-lagen, men jag blir ömsom road, ömsom förbannad över alla rena dumheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...