Gå till innehåll
söndag 13 april 2025
Mackey

Kan man slippa gästhamnar mellan Oskarshamn och Karlskrona och på Öland?

Rekommendera Poster

Hej!

Nu är det dags att planera sommaren 2014.

Vi har lite svårt för att trivas i gästhamnar och söker tips på var man kan förtöja eller ankra med segelbåt mellan Oskarshamn och Karlskrona och även på både östra och västra sidan av Öland.

Om det finns några fiskelägen eller bryggor man kan förtöja vid utan någon vidare service så är det också av intresse.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, tre stycken.

Har du förslag på några bra ankringsplatser?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej Mackey.

Gick den sträckan förra året. Massor med sten å låggrunt överallt. Runt Ölandsbron ett håsike, försök inte ankra där.

Så ankarplatser vet jag  just inga men vill rekommendera Kristianopel som en synnerligegen trevlig liten hamn. En ung männsiska som tog över å sköter et utmärkt. Tvättmaskin å ren toa å dusch å billigt. Tror det kostade bara 150:-

I oskarshaman kan man smita in föri marinan, gå helre mot söder mot båtklubben å fiskehamnen, gott om platser. Söder om Kalmar had en massa rev å stenbumlingar samt en vindpark, där skall du inte ankra.

När du kommit förbi Utlängan så är det som vanligt nästan med öar. Om du skall ner til Utklippan så är det faktiskt två öar. Kargt å kalt men interessant att ha varit där.

En solskenshistoria därifrån. Det var ornitologer där å ringmärkte fåglar. Snackade med en av dem. Tror du inte hans grabb bodde bara en stenkast ifrån mig här på Aspö  i Mälaren där jag bor. Liten värld.

Avslutningsvis, vet ej hur mycket is i magen du har å behovet att gå i land. Men är det djupt nog å bra hållbotten så kan man akra var sjutton man vill, men se upp med alla lösa stenbumlingar. sedan har jag för mig att det finns motsvarigheten till Pallkanten/pallen på Gotland på Öland, så man får nog se upp lite. Har inte seglat på Ölandss västkust.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Kalman, inte mycket till fria ankringsplatser i dessa trakter. Men vad har du mot gästhamnar egentligen? Förutom att det medför en kostnad. Många av gästhamnarna söder om Oskarshamn är faktiskt ganska små och mysiga, man kan ju undvika Byxelkrok och Kalmar om man inte trivs med många båtar. Mitt emot Byxelkrok ligger Mönsterås, kanske inte den vackraste hamnen men det brukar vara väldigt lugnt där. Nästan mitt emot Kalmar, på Ölandssidan ligger Stora Rör, trevlig liten hamn med familijär stämning. Kristianopel redan nämnd, en av de mer välbesökta. Mörbylånga på Öland är rätt trevlig och lugn.

Du kanske får gilla läget och tänka om lite -det kan faktiskt vara rätt trevligt i en gästhamn också även fast man inte har naturen runt hörnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi gick Stockholm - Kalmar t.o.r. i somras (visserligen med motorbåt...) och just sträckan Oskarshamn - Kalmar blev det bara gästhamnar av skäl som anförts tidigare.

Vi gick mitt i högsäsong, andra hälften av juli. Byxelkrok knökfullt med 3-dubbla led. Sandvik mellan Byxelkrok och Borgholm var nästan öde. Visserligen gästhamn men mer känslan av fiskeläge, så det kan vara ett alternativ. ICA i byn och möjlighet att köpa fisk i hamnen.

Grankullavik på norra Öland borde också gå att ligga i, åtminstone på svaj (tror det är mest privata bryggor där men man kanske kan komma överens med någon local).

Sen var Oskarshamn den billigast gästhamn med fulla faciliteter jag legat i på länge. Tror det var 120 eller 150 vi betalade (trots att den drivs av Promarina som en del här vill bannlysa). Väldigt få båtar även där.

Kalmar - knökfullt.

Ett kul alternativ om vädret tillåter (ej starka vindar även om hamnen är väl skyddad med pirar) är Dämmans nedlagda fyrplats mitt i Kalmarsund. Fyrplatsen är mig veterligen privat, men var till salu förra sommaren. Vet ej status nu. Vi snokade bara runt lite, la inte till, men där var helt öde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enstöringar kanske! Njae så är det inte, men vi är naturmänniskor - som bor i sta'n - och därför gärna cykelsemestrar, men inte bor på camping, som är ute med båten, men inte tycker om att ligga där alla andra ligger, tältar gärna när vi åker bil, inte på camping utan vid någon sjö.

Jag har legat i flera av gästhamnarna på fastlandssidan mellan Oskarshamn och Karlskrona och jag håller med om att flera är små, trevliga och familjära. Det är trevligt att variera, någon gästhamn ibland är ok så man kan käka en trevlig middag eller spela minigolf. Skönt att ha alternativ om det är fullt också.

Gärna fler tips om det finns några?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mörbylånga, mycket liten gästhamn med fantastisk servicebyggnader vid stranden. Gatmat på öländska inne i byn var en god överraskning.

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mörbylånga, mycket liten gästhamn med fantastisk servicebyggnader vid stranden. Gatmat på öländska inne i byn var en god överraskning.

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vädret tillåter så är Blå Jungrun ett fantastiskt stopp på vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man googlar på öland + segelbåt får man typ 1000 träffar om segelbåtar som gått på grund... frown

Vi kanske ska hålla oss till gästhamnarna i alla fall. broken

Om ingen har några mera tips alltså. :-)

Någon som lagt till i Gräsgårds fiskehamn, Skärlövs hamn eller Källa hamn?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blå Jungfun är väldigt vackert och besök rekommenders!

Men med jättevarning... Finns ingen säker plats att lägga till och även om det är kav lugnt så kommer helt plötsligt en jättedyning...

Men släpp iland de som vill uppleva ön och resten får driva runt ett tag?

I övrigt har du nog alla tips redan? Fast, in mot K-A finns en del fina öar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blå Jungfrun

Det är visserligen djupt runt omkring, men går det att svajankar!? Lite grundare åt syd ost. eller kanske i de antydingar till bukter/vikar som finns. Det måste naturligtvis va ganska skapligt väder.

post-945-1394237808,0463_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Källa hamn är en liten privatägd före detta fiskehamn. På den gamla hamnplan bedriver ägaren småskalig stuguthyrning och det finns några båtplatser att hyra. Det har tidigare funnits fiskebåtar men jag tror de fick flytta på sig när hamnen grundade upp. I närheten finns också ett naturreservat som heter Högernäs Orde. Några hundra meter upp finns Källa ödekyrka som är en sevärdhet ytterligare och några kilometer längre upp ligger den egentliga byn Källa med ICA-butik, bilverkstad, glasscafé, prylbod, någon konstnärsateljé och crosscart. Och sommartid en ändlös karavan av Volvobilar med husvagn på väg norr- eller söderut.

Det är med andra ord ett rätt öde ställe, ungefär som stora delar av Öland är bortom de klassiska turistorterna. Vill du ta dig bort från hamnen är cykel att rekommendera.

Den östra kusten på Öland, där Källa hamn ligger, är generellt långgrund. På sina håll kan man gå säkert hundra meter ut i vattnet, medan den västra kusten är brant. Har du segelbåt så skulle jag råda dig att maila ägaren via deras hemsida och kolla djupgåendet, går du på så lär det å andra sidan mest vara sand...

Jag känner till stället utifrån att föräldrarna har sommarstuga i närheten men har aldrig varit där med båt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har legat i Gräsgård med en Neppare, seglade in mot solnedgång i rännan, möttes av en fin doft av kossa o rutten tång, med oss hade vi en nyfångad torsk som vi tagit upp på pilk alldeles utanför, grillad torsk till middag.

Blå Jungfrun går bra att ankra so om ön o då slipper man en stor del av färjetrafikens vågor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag lagt in diverse tips på MarinWiki, www.marinwiki.se, ser rätt bra ut faktiskt.

Det finns blandade möjligheter till natthamn längs sträckan, inte bara gästhamnar utan även några båtklubbar, några ställen att ankra, och några naturhamnar. 

Komplettera gärna med ytterligare info,

särskilt när det gäller Gräsgårds fiskehamn, Skärlövs hamn eller Källa hamn?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för båt och djupgående, Mackey?

Utanför Oskarshamn finns Furön med en f.d. Lotshamn. Antagligen är betongbryggan mer privat än allmän men när jag seglade i trakten för 20 år sedan var det inga problem att ligga där.

Du har skärgård med djupa öar längre syd än Oskarshamn, till Påskallavik.

Mellan Runnö och Vållö har du Sandön med två vikar på västra och östra för svajankring med sandbotten. På sydsidan finns några enstaka ställen där jag tagit mig in med en Conqubin 38:a med två meters djupgående.

I Mönsterås finns det två klubbhamnar på sydsidan av viken som är trevliga och inte känns så gästhamniga. http://www.masbk.se/?sida=omsidan. Lite osäker på djupet. I Lakhamn var det iaf god marginal med en h-båt på 1,35 meter.

Längre söderöver bör Pataholms Segelklubb vid Saltor vara ett alternativ. Jag har inte varit där själv men hört positivt. Iofs en anlagd hamn men i klubbregi.

Ett sydligare alternativ kan vara Revsuddens fiskehamn. Den har jag bara tittat på från land.

Sedan är det stopp på mina erfarenheter.

./stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Stefan för flera bra tips.

Jag saknar fortfarande info om några hamnar på Öland;

Gräsgårds fiskehamn,

Skärlövs hamn och

Källa hamn.

Går dessa hamnar att komma in i med en segelbåt med 1,7 m djupgående?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...