Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Gäst jensjakob

Ordna el, vad har jag missat?

Rekommendera Poster

Gäst jensjakob

Hej. Jag har nu ägnat några kvällar åt att läsa på detta forum och sedan skissa ihop hur jag själv tänker mig att el-systemet skulle kunna se ut framöver. Vad tror ni? Vad har jag missat? Finns det bättre lösningar?

Se bild.

post-10026934-1394237806,6862_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser



Har du planerat in för ett skiljerelä för laddningen eller använder du kanske inte din motor så mycket att du tycker det är nödvändigt?

Själv har jag aldrig förstått mig på dessa huvudbrytare eftersom jag själv bryter var batteri för sig och det är ett aber hur dessa är konstruerade. Hur kopplar man dom för att laddning och val av batteri ska bli rätt?

annars ser det väl bra ut!!

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser bra ut.

En viktig sak om din batteriomkopplare.  Generatorn på motorn är gjord för att ALLTID ha ett batteri inkopplat när den är igång. Så fort förbindelsen bryts, det räcker med delar av en sekund, så sticker utspänningen iväg upp och likriktardioderna är puts väck. Ingen laddning efter det.

Dvs rör inte batteriomkopplaren alls med motorn igång.

 

Eller modifiera din koppling med ett skiljerelä. Dvs utse ett batteri till startbatteri, alltid inkopplat till motorn, och det andra som förbrukning, inkopplat via skiljerelä. Ingen risk att förstöra generatorn.  Men skiljerelä behövs inte, bara bekvämt. Din koppling fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt systemet om det ena batteriet inte är startbatteriet. I så fall bör det finnas ett skiljerelä. Saknar också huvudsäkring

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jensjakob

Hej.

Motorn är en el-motor och har varken generator eller startbatteri.

Båda batterierna är förbrukningsbatterier och tanken med batteriväljaren är att ha möjlighet att köra på båda batterierna om jag ska åka en enkel-resa. Men att jag också kan välja på att köra på ett batteri ut i skärgården och ett hem, för att alltid veta att man har tillräckligt med el för en motsvarande resa tillbaka. Bonus är att det alltid finns reserv i batterierna att ta ut i nödfall.

Givetvis kan jag stänga av motorn när jag byter från batteri 1 till batteri 2, det kanske kan vara bra för gnistbildning (?), men för el-motorn bör det bara vara som ett mindre strömavbrott?

Min uppfattning är också att jag kan ha både batterierna ihopkopplade när jag laddar dem, även om de skulle vara ojämnt förbrukade så ska inte detta spela någon roll.

Skiljerelä tror jag inte är aktuellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vinner både kapacitet och batterilivslängd om batterierna alltid är hopkopplade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jensjakob

Ja, huvudsäkring ska jag väl ha. Ett på varje batteri, så nära plus-polen som möjligt?

Vad ska man köpa för något där? Har ni länk till butik?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ANL även kallad bladsäkring. Finns hos Biltema och bilstereobutiker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jensjakob

Yes, tanken har slagit mig. Kanske kan jag slå ihop de två 80 Ah-batterierna och ha dem parallellkopplade som batteri 1 och sen ansluta två 20 Ah-batterier (som jag redan har) som batteri 2.

Då tänker jag mig att jag kör det stora batteripacket (batteri 1) när jag kör el-motorn, och att jag kör lilla batteripacket (batteri 2) när jag ligger i naturhamn för att aldrig riskera att dra slut på el til motorn. Batteri 2 kan vara påslaget hela natten.

Vid laddning kopplar jag ihop batterierna (1+2) och laddar allt samtidigt?

Med risk att solcellerna aldrig kommer ladda stora batteripacket eftersom jag aldrig har solceller och batteri 2 påslaget samtidigt. Hmm...

[edit: tog bort en lösning som inte fungerar]

post-10026934-1394237807,3946_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

My bad, jag fattade motorn som symbol för en vanlig förbränningsmotor.

I så fall spelar det ingen roll när du vrider på batteriomkopplaren.  :-)

Och håller med om att det är bättre för batterierna att köra båda samtidigt. lite knepigare att veta när man måste åka hem dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt enkelt att få ihop det bra. Om jag antar att elsnurran drar 50A så kan du köra 21m på 2x20=40Ah, 51m på 80Ah, 2h17m på 2x80=160Ah och 2h41m med alla batterier parallellkopplade = 200Ah. Ju fler batterier desto bättre. Man kan mycket väl ha batterier av olika storlek så länge det är samma typ och de är i någorlunda samma kondition. Men iden med de 2x20Ah-batterierna som reserv är inte dum. Fast jag skulle mata reservbatterierna med en egen solpaneler/regulator så att jag kan lita på att de är laddade när jag behöver dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jensjakob

Låter smart att koppla solpanelen direkt till batterier så att de aldrig riskerar att vara urkopplade! Men jag tänker mig att jag kopplar in dem direkt mot batteribank 1 istället, allternativt att man kopplar sätter batteriväljaren på 1+2 så laddas alltihopa.

Jag får göra en ny skiss till er, så det blir enklare att bedöma lösningen.

Är det någon risk att ladda ihopkopplade batterier av olika kvalité? Vad jag hört så är det när batterierna står passiva som det blir en dålig kombination.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jensjakob

Nu kanske ni tror jag har blivit tokig, men jag tänkte skaffa en extra el-motor.

En ensam el-motor är för svag för att driva segelbåten i dåligt väder. Och för att frigöra plats till batterier vill jag gärna bli av med bensinmotorn. Så tänkte jag ska skaffa en extra el-motor.

Oklart dock om jag kan beslasta samma batteripack med dessa samtidigt, samt om jag måste ha andra säkringar... detta måste jag ta reda på.

Sen har jag kopplat ihop alla batterier jag har. Kanske kan köpa något extra 80Ah-batteri om det finns plats. Men detta får vara tillräckligt tillsvidare.

Solcellerna kopplar jag direkt till batteripack 1 så att de ständigt kan underhålls ladda de viktigaste batterierna.

Vad jag tänkt fel?

Nästa steg är huvudsäkringar och kabeltjocklekar?

post-10026934-1394237809,0397_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Harjag tänkt fel? Ja enligt mitt förmenande, när du tänker ta ur bensinmotorn och ersätta den med skrymmande tunga batterier och med en ineffektiv elmotor. Det är mitt tänk och du gör ditt  Var och en måste få vara salig i sin fason. För övrigt har du tänkt rätt, så lycka till med dina fundereringar och projekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...