Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Gäst MaxSchmeling

Batterladdarstatus?

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Misstänker att båtens underhållsladdare kanske måste bytas. Innan det beslutet tas är det ju bra om jag kunde reda ut följande. Jag skulle vilja veta om underhållsladdningen funkar och att laddaren slår av när batterierna ligger på topp.

Hur f-n gör man då?

Tror jag har gått för länge i dofterna av Goldspar, epoxi och Plastic padding för det står helt still.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min 50 W solpanel som häller batterierna laddade under vinter under den genomskinliga presenningen.

Man får kolla med voltmeter typ en gång i månaden så att allt funkar som det ska.

Macke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina solpaneler håller mina batterier laddade under vintern. I mån av tillgång på 230V så har jag ett nätaggregat som ger ström till solcellsregulatorn. Eftersom jag har ett larm som varje morgon rapporterar batterispänningen i båten så har jag stenkoll på batteriernas status.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Tack för svaren grabbar men svaren hänger inte ihop med frågan smiley

Solksken syd, vår på G!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din fråga var hur vet du om laddningen slår av när den ligger på topp.

Svaret är: Den slår inte av!

Den fortsätter att underhållsladda så följ rådet att mäta spänningen som ska ligga på ungefär 13,5V.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motfråga!

Vad är det för typ av laddare du har! (utgår i från att det är en 220V -> 12 V underhållsladdare av äldre typ)

Laddtekniken har utvecklats genom åren, så det finns idag smartare laddare som bättre känner av laddläget på dina batterier (så länge elktroniken i dem fungerar är de säkra, jag är övertygad om att tillförlitligheten förbättras i moderna laddare av kända märken)

När batterier är nästan tomma tar de emot laddning bra och ju mer fulladdade de blir ju svårare att ladda på mer och det tar mer tid. Och öser man på för mycket så kan batterierna börja gasa och i värsta fall koka ur vilket leder till att de skadas och risk för brand finns också.

Därför känner moderna underhålsladare av spänning och mäter även den ström som går in i batterierna och har ofta även koll på batteriernas temperatur, så risken för att det går fel har blivit mindre med moderna laddare.

Här är en länk till CTEC där det finns mer att läsa om batteriladdning och smarta laddare

http://www.ctek.com/se/sv/page/whycharge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad får du om du mäter med en voltmeter?

Min cTek visar 13.1 volt när batterierna är laddade.

Jag bedömer att om du mäter på dina laddade batterier och får över 13.8-14.1 så har du för gammal laddare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry, jag missade att du ställde fel fråga. ;-)

Jag förstår inte själv varför jag svarade som jag gjorde, jag var inte påverkad av varesig det ena eller det andra (vad jag minns).

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...