Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Tirill

Hur förvarar ni era HÖGTYCKSTVÄTTAR om vintern...?

Rekommendera Poster

Jag hade en ALTO lite mindre högtryckstvätt i drygt 10 år, som jag förvarade i ett vanligt kallgarage året runt. Aldrig nåt problem med det, och den blev med tiden rätt o slätt utsliten.

Bytte till en större JULA (Meec) för två år sedan, utan att tänka på några nya rutiner om vinterförvaring. Efter första vintern så var den komplett sönderfrusen inuti, och var skrot. Tja, kollade i manualen och visst stod den en liten finstilt text om att den inte tålde frost.

Inte så mycket att säga om det, vatten expanderar ju i volym ca 10% när det fryser, det fick man tom lära sig i skolan. Men hur förvarar ni era tvättar?  Nån sa att man kunde suga in karburatorsprit på hösten, eller glykol. Nån annan tar in den i varmförvaring i lägenheten.

Några kommentarer eller tips om detta? Och varför överlever en tvätt 10 år medan en annan ryker första vintern....?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Kärcher som är minst 4-5 år gammal. Den har alltid stått ute i ett helt ouppvärmt förråd på vintrarna. Aldrig varit några problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Ren tur om Era högtryckstvättar inte fryser, dom flesta gör. Min nuvarande Alto frös och flera andra före den.

Den nuvarande Alton stod i garaget när det blev 2 minus en natt tidigt på hösten och jag var i Schweiz...... Inte mycket annat än att lämna in den hos TOOLS, var inte så dyrt ändå.

Denna vinter står den varmt MEN även körd igenom med samma glykolblandning som båten fick (ifall strömmen går)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Viktigt påpekande!

Har själv troligen haft tur. En har pajat tidigare vilket jag antog berott på att den kört en kort stund utan vatten men det kan ha varit förfrysning. Har numera frostfritt i garaget.

Tack för påminnelsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har den största kärchern den står i pannrummet, hade 2 st kallvattentvättar tidigareblush hmm, de stod utomhus nån natt i maj och september och ventilhus sprack så de va ingen ide laga dessa. Nu körs den alltid in för att undvika sönderfrysning. Och sönder fryser de !!! Chansar aldrig mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plockar bort vattenslangen från insuget och kör pumpen tom efter sista användningen på hösten. Har förvarat både förra Alton och nuvarande Kärchern i ouppvärmt skjul varje vinter utan problem.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en litem Bosch som jag ´tömmer gemom att kör dem utam slang och förvara den i kallförråd utan det fryser.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte välja - har inget kallföråd, utan bara garage, verkstad, förråd i källaren, där jag dragit ner värmen så mycket det går. indecision

Mina högtrycksvättar går i sönder ändå. surprise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har gjort på samma varje år med min 25 år gamla Kärcher och även med en nyare modell

senaste 2 åren- aldrig haft några problem med frost.

//Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man har tömt tvätten på hösten så bör man köra i genom med WD40 eller 556 olja

min tvätt har hållt i över 22 år  ( fick tipset efter att den ej ville gå efter 4 år )

tog i sär å smörjde sen aldrig haft problem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite oklar på vad du menar med köra igenom. Menar du verkligen att du kör igenom själva pumpen med 556 eller WD40 och hur bär du dig isf åt? Borde gå åt en bra skvätt. Eller ska jag uppfatta det som att smörjer drivmekanism etc inifrån. Eller, till sist, menar du att du öppnar själva pumpen och smörjer den? Ursäkta om jag ställer dumma frågor, men vill gärna oljekonservera min kära Kärcher. Om din har hållit i 22 år borde det räcka gott och väl för mig eftersom jag numera är en 70-årig ynglingwink

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en drygt 10 år gammal. Förvaras utomhus på balkongen. Inte märkt nåt. Funkar fortfarande.

Är förmodligen fabrikatberoende var vattnet blir stående.  Måste erkänna att jag inte tänkt på det ens... :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seamaniac skrev

Lite oklar på vad du menar med köra igenom. Menar du verkligen att du kör igenom själva pumpen med 556 eller WD40 och hur bär du dig isf åt? Borde gå åt en bra skvätt.

jag kopplar från vattenslang och tryckslang från tvätten startar

när det har slutat komma vatten så sprutar jag in WD40 

tills det kommer olja ur tvätten  max en halv tesked

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaså, inte mer. Då kör jag med ditt recept nästa höst. Lite sent nu! Tack för tipset!

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, här var det en del intressanta svar minsann!   Tydligen så att det är lite fabrikatberoende hur känsliga dom är för frostsprängning.  Dom ägare,  liksom jag hade, som har en som inte var känslig har ju ofta inte ens tänkt på problemet.

Dilemmat är ju när man vet att man har en som INTE tåler frost, så är det försent...:-(

Jag får investera i en ny snart och jag tänker INTE exprimentera ut om den nya är frostkänslig eller inte. Det får bli förvaring i nån garderob etc, antagligen till stort missnöje från andra delar av familjen.....smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som fått era högtryckstvättar is-sprängda, har ni kört dom helt tomma innan?

Jag tänkte finns det risk att de kan frostsprängas ändå.!

Jag förvarar min inomhus i värme, men kör den alltid tom när den skall stå längre tid. Och jag kör den alltid helt tom när jag tvättar båten då det är o-gradigt på hösten då jag är vid båten.

När man tar bort slangen verkar det finnas säkert minst 2-3 liter kvar inne i tvätten som går att köra ut med pumpmotorn. (Har en Alto 140 bar på2,2 kW)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl bara att suga i den lite glykolblandning när man ändå kör glykol genom drevet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja varför inte?

Någon som vet om högtryckstvättar ogillar glykol?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tidigare lät jag mitt garage vara ouppvärmt om vintrarna. Då förvarade jag trycktvätten och frostkänsliga färger i ett gammalt kyl/svalskåp som jag hade en 150 W frostvakt i. Kylskåp är ju välisolerade så det behövs inte mycket effekt för att hålla värmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Ja varför inte?

Någon som vet om högtryckstvättar ogillar glykol?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Nej det tål dom och det är t om rekommenderat i bruksanvisningarna på många tvättar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Vi har ett uppvärmt dubbelgarage på 60 kvadrat så vi slipper glykolen.

- we are the lucky ones !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra tips MaxS!

barfing-smiley-emoticon.gif

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HögtryckstvättIar är känsliga varelser - ska förvaras så att de inte kan frysa om man inte vill riskera något. Tyvärr går de sönder ändå ganska ofta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur svårt kan det vara?

Vatten expanderar då det fryser. Vet alla som inte sov hela skoltiden.

Högtryckstvättar som denna tråd handlar om förvaras givetvis i uppvärmd lokal. Att blaska med glykol i en högtryckstvätt är trams. In i värmen med dem och de mår oftast bra av lite service under vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur svårt kan det vara?

Högtryckstvättar som denna tråd handlar om förvaras givetvis i uppvärmd lokal. Att blaska med glykol i en högtryckstvätt är trams. In i värmen med dem och de mår oftast bra av lite service under vintern.

Du med din 0,2 andedräkt kan väl bara blåsa rent?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Hur svårt kan det vara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Hur svårt kan det vara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Ja precis ;-) hur svårt kan det vara .... Alla har inte tillgång till varma lokaler, värme kan försvinna vid t. Ex elavbrott och tvätten frysa sönder (vilket hände mig 2009 när jag var bortrest när det kom en ovanlig köldknäpp)

Men behöver man inte se längre än näsan räcker Crabfish så räcker såna enkla råd naturligtvis..... ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...