sailor79 0 Postad 25 Februari , 2014 Hej, Det finns säkert flertalet trådar där man jämför Garmin och Lowrance produkter men jag känner att jag inte fått svar i dom jag hittat och skapar därför en ny tråd. Snart är det båtmässa i Stockholm och där tänkte jag titta på en ny plotter. *Egenskaperna jag vill att den ska ha är: *Ekolod (inget krav på fishfinder) *Snabb processor så det går smidigt att flytta markören över kortet. *Touch-skärm är trevligt om den är bra även vid regnigt väder. *Den ska gå att flush-montera. *Jag vill kunna skräddarsy vyn på plottern så jag kan se den data jag vill, som kurs, fart, djup och naturligtvis sjökortet. *Jag ska ha en givare genom skrovet på segelbåten (MAXI 84), inte på akterspegeln. Dom plottrar som jag tror det står mellan är: Garmin gpsmap 720s och Lowrance Elite 7 HDI Är det någon som har erfarenhet kring dessa plottrar och som kan ge för/nackdelar alternativt tips på annan modell? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 25 Februari , 2014 Du ska nog bara testa att pilla på de här ( mässa i Stockholm snart ) för att se vilken du trivs bäst med. Om de ev använder olika kartfabrikanter så kan det ju ge lite skillnad också? Min personliga favorit just nu är Simrad. Förra generationens NSS7 säljs rätt förmånligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 25 Februari , 2014 Lowrance har Navionics kort, som försäkringsbolaget Alandia har synpunkter på. Sök på båt forum om Navionics. http://lasselundell.se/navionics.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 25 Februari , 2014 Fokusera inte på hårdvaran, titta på vilken sjökortsleverantör du vill ha. När du valt sjökortsleverantör kan du börja välja plotter. Navionics har fått mycket negativ kritik för att det visar grunden på farligt vis, för grunt, i mera utzoomat lägar. Kolla tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=530489 :Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 26 Februari , 2014 Jag tycker som föregående att val av sjökortsleverantör är viktigt. Samt att du ska försöka pilla på båda maskinerna och se vilken du tycker har skärm, menyer etc. som passar dig bäst. I dagens konkurrenssituation är det nog svårt att säga att någon av de två är bäst. Vad man personligen prioriterar/gillar bäst blir avgörande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 26 Februari , 2014 Garmin är i mina ögon helt outstanding! Alltid funkat bra...eller så har jag haft tur och alla andra med andra fakrikat haft otur. Vad tror Ni :-))) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 26 Februari , 2014 Har visserligen aldrig haft något annat än Garmin, men det har fungerat perfekt. Har nu en Garmin 720s och är kanonnöjd. Så min röst går till Garmin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oksailor 14 Postad 26 Februari , 2014 Hej Jag har en Garmin 720 s och är mkt nöjd med den. Snabb touchskärm, lätt att panorera och har fungerat bra med sjökort över västkusten, dalslandskanal och vänern. Skärmen syns bra även i starkt solljus men syns sämre med polaroidglasögon på varför jag har andra solglasögon när jag är ute och kör. peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 26 Februari , 2014 Jag vill inte stjäla tråden, men ska montera min inköpta Garmin Ecomap50s i båten och har några funderingar (har inga tidigare erfarenheter av plotter/ekolod); - Någon som har samma modell eller liknande och vill skriva något om tips vid användning eller erfarenheter i stort? - Med tanke på debatten om Navionics korten. Jag tänker sätta i ett BlueChart g2. Duger det att navigera med den kombinationen plotter/kort eller måste båtsportkorten fortfarande vara med? - Montering av ekolodsgivaren, i botten med Sica eller akterspegelsmonterad, för-, nackdelar? Ska sitta i en styrpulpetare och tanken är att undvika grund samt förbättra fiskelyckan med denna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Summer_Wind 0 Postad 26 Februari , 2014 Jag är oxå i färd på att köpa plotter och det lutar åt en Garmin 720 som jag tänker komplettera med en flödesmätare .. Flödesmätaren kostar ca 1800 extra å känns som en bra investering. Jag hänger på tråden.. Och kanske någon har koll på om Lowrance oxå har samma prisvärda kombo med plotter med flödesmätare Mvh Micke F i helgen blir det mässan för mig med tjohooo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sailor79 0 Postad 28 Februari , 2014 Kul med så många svar! Jag har lutat mer och mer åt Garmin 720S och det började luta ännu mera efter att jansan är nöjd plus att navionics har mindre bra kort om jag förstått rätt. Jag ska googla lite på navionics och fråga nu på Stockholmsmässan för att bilda mig en uppfattning om problemen. För att bli ännu lite klokare så svängde jag in på en av de större återförsäljararna av båttillbehör här i Stockholm. Där fick jag tipset att köpa en Raymarine A75 med intelligent givare, detta skulle göra att jag får ekolodsfunktionalitet i den för ett vettigt pris. Till och med ett pris som är samma som för en Garmin 720S med givare (genom skrov) och sjökort, enligt säljaren (det är kampanj på raymarine). Raymarine:s A75 som jag petade lite på hos dom var väldigt snabb och kändes riktigt bra, dock så är det navionics (silver) i dom vilket får mig att tänka en gång till. Får se om jag blir klokare på mässan och slår till i så fall uppdaterar jag tråden men vilken det blev och varför så kanske någon mer kan ha nytta av informationen! Tack för alla svaren! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 28 Februari , 2014 Om Navionics har löst sina problem med att viktig information inte visas tycker jag om Navionics. Vi brukar alltid lägga in våra förtöjningsplatser och de har alltid legat perfekt i strandlinjen. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sailor79 0 Postad 28 Februari , 2014 Svar till EsoxDalbo Hej, Jag hajade till på en av dina frågor, dom andra har jag inget bra svar på tyvärr. - Med tanke på debatten om Navionics korten. Jag tänker sätta i ett BlueChart g2. Duger det att navigera med den kombinationen plotter/kort eller måste båtsportkorten fortfarande vara med? Enligt min mening ska en plotter aldrig ersätta vanliga papperskort helt. Jag använder både papperskort och plotter där plottern fungerar som en säkerhet, jag vet alltid vart jag är på papperskortet. Varför? Tappar man GPS-signal/fel i elsystem eller liknande (vilket har hänt mig flera ggr) och är på okända vatten kan man lätt tappa bort sig och det blir en fråga om säkerhet. Vet att det finns olika åsikter i detta men så resonerar jag kring den frågan. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 319 Postad 28 Februari , 2014 Håller med ovan. Att ha Gps/ekolod är både bra och roligt. Men det är inte den slutgiltliga lösningen på navigering. Har ocskå 5 och det är för smått för att få bra överblick men suveränt till lägesbestämning. Jag har alltid båtsportkort med och använder gps:en för lägesbestämning, kurs, fart osv. Överblicken löser jag med papperskort. Lagen om alltings... gör väl att gps:en havererar väl när den som bäst behövs och då är papperskorten bra att ha. Att både gps och papperskort skall vara obrukbara samtidigt är inte så sannolikt. Har även kompass, transportör, linjal, tidtagarur och passare med. Dels som säkerhet, dels för att det är kul och lärorikt att använda ibland. Antar att det du har är en akterspegelsgivare som är det vanliga på planande båter, den mäter djupet under motorn i praktiken. Bra hjälpmedel men inte att förlita sig på för grund vid fart för du ser drundet samtidigt som motorn passerar. Hitta fikseställen, få ett hum om djupet när du skall in i en vik är praktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamsing 2 Postad 28 Februari , 2014 Valde exakt mellan de två loden nu när jag beställde en ny båt. Hade bestämt mig för garminen men ångra mig och valde lowrance lodet istället. Dels för jag tycker Lowrance helt enkelt är bättre och tydligare ekolodsmässigt och passar mig som fiskar. Samtidigt tror jag Garmin är lite vassare med GPS-funktionen. Här kan du läsa lite mer om Lowrance 7 HDI: http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php/122093-Lowrance-sl%C3%A4pper-%C3%A4nnu-en-ny-enhet-Lowrance-Elite-7-HDI Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 28 Februari , 2014 Garmin hade en serie navigatorer med ett mycket allvarligt fel, de visade typ hundra meter fel. Hur många som gick på grund på grund av det felet vet jag inte, men det var säkert ett par stycken. En bekant hade en Navman (som även tillverkar Simrad, Lowrance och B&G) som helt plötsligt la av när han som bäst behövde den. När han senare tog isär den för att se om något gick att fixa rann det ut en massa vatten. Summa summarum kommer du aldrig hitta en helt felfri leverantör - du får bara hoppas du väljer ett exemplar som du trivs med och att det funkar. Har själv en budgetnavigator från Raymarine som inte svikit på 4 år, men litar självklart inte helt på den så jag har även en telefon med navigationsprogram och vanliga pappersjökort till hands i knepiga lägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 28 Februari , 2014 Hej, Tack för svaren, då blir båtsportkorten (alltid) kvar som säkerhet ombord, samt ska försöka att undvika att gå på Megrund eller någonstans på västkusten i sommar när farten är uppe:) Funderade starkt på 720s, skulle kanske ha satsat på det, men kändes för stort för båten samtidigt som knappsatsen kändes rejälare. Valde också mellan dessa 2 tillverkare när jag jämförde. Satsade på en ny kikare med kompass på båtmässan i GBG, men den kanske inte är i båten alla gånger tillsammans som plottern. Är det ide att satsa på en fast monterad kompass? I så fall vad är värt att montera? Hoppas båtmässan blir bra, kanon i GBG hur som helst! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 1 Mars , 2014 Jag har pajat minst 2 lowrance pga av vatten. Tyvärr är det nog så att lowrance har problem med kvaliteten. Googla runt på lowrance problems, så lär det dyka upp både det ena och det andra. Från att varit bäst i klassen, så har kvaliteten åkt ner förmodligen pga av tillverkningen i Mexico. Har för mig att även simrad och de andra tillverkas i samma fabrik. Verkligen synd, för de har gjort allt det andra rätt. Hur det ligger till med Garmin vet jag icke, men mina erfarenhter utav HDS instrumenten kan inte annat beskrivas än som en skräckhistoria. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 319 Postad 1 Mars , 2014 Vilken typ av kompas du skulle vet jag ej, men en kompass placerad så rakt tramför föraren det går är väldigt smidigt. Gärna med belysning för mörkernavigering. Ovärdeligt för att hålla rak rurs. Speciellt om gps:en havererat. Men även bra vid girande då jag ofta använder den för själva giren och sen finjusterar riktingen med gps:en. Finns rätt små och smidiga med kompenseringsskruvar från Silva. kan monteras både fast och möjligt att ta bort. Väljer du då att ha belysning blir den nog fast med tanke på elen. Om det är en sådan du behöver vet jag ej. Finns många modeller och prisklasser. Vissa är avsedda för små snabba motorbåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 1 Mars , 2014 Då ska jag grotta ned mig i vad Silva har att erbjuda. Bra uppslag med nattbelysning, kan vara bra vid nattfiske om plottern inte vill vara med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zeustor 5 Postad 28 November , 2014 Ta upp en rätt så gammal tråd numera angående plotter. Garmin är bra apparater men.. jag vill understrycka att de är urusla på att ta hand om kunderna efter köpet. Servicen efter garantitiden innebär att enbart skicka grejerna till Göteborg. Hela huvustaden förmår inte att ta fram ett enda service ställe. Detta är SKANDAL garmin!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser