Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Gäst Marcusht

Dåliga motorer i Jänkarbåtarna?

Rekommendera Poster

Gäst Marcusht

God kväll!

Familjen växer så det har blivit dax för ett båtbyte, har idag en Uttern 550 HT. Har tittat på båtar i storlek 7-8 m och runt 200 k, både på midcabin typ och större Ht båtar. Det jag blir lite fundersam på är att på var och varannan midcabin båt från Usa i slutet av 90-talet och början av 00-talet har fått en ny motor efter ca 10 år.

Är det någon som har någon gissning vad det beror på att så många har bytt motor? Är dom verkligen så dålig att dom är sopslut redan efter 10 år? Kollar man te x på en Flipper från början av 80-talet så är det i regel orginalmotorn. Ideer någon?? 

/Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förslag, de är importerade begagnade från USA? Efter tio år att året-runt-användande i väldigt salt vatten kan mycket väl motorn vara slut.

En Flipper ligger ju på land c:a sju mådander per år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marcusht

När börja sötvattenkylning komma på dessa båtar då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan väl säga att det har det ännu inte gjort :)

Motorer är billigt i USA och byts på löpande band. Tänket är lite varför lägga tid och pengar på en tio år gammal motor när man får en ny för några tusen dollar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte hela sanningen Capitan.

 

Salt sliter, mycket riktigt. Flera år i salt = dags att byta, helt sant som påpekat.

 

Dock är det så att risken att göra fel vid vinterkonservering ökar med sötvattenkylt och när båtarna sjunker i värde hamnar de i händerna på såna som kanske inte vet = lätt att råka spräcka blocket = ny motor.

 

Det är också så i min mening att många av dessa amerika båtar har för klent maskineri och de går för hårt för länge och då ökar slitaget. Kravbilden i USA skiljer mot vår och ofta puttrar folk runt i deplacement fart och det är en helt annan driftsituation än vad vi oftast har här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en övertro bland båtfolk att slutet kylsystem (sötvattenkyld) är lösningen för en problemfri tillvaro. Att vinterkonserveringen blir lättare är sant då du alltid har glykol i motorblocket. Visst så slits kylkanaler mindre på dessa.

Men det är inte sönderrostade kylkanaler i blocket som är den största anledningen till motorhaveri på sjövattenkylda motorer. Sönderrostade kyllimpor ger oftare upphov till vatten i motorn och haveri än fel i blocket självt. Kyllimporna kyls oftast av sjövatten även i ett slutet system då de flesta är sk halvsystem med slutet i motorblocket och sjövatten i limpor.

Är man bara noggrann och tömmer ur allt vatten ur blocket innan konservering så är det ingen fara med sjövattenkylning. Kolla hellre status på och byt kyllimpor i tid.

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag håller inte med.

Har man tittat hur kylkanalerna ser ut i en sjövattenkyld motor så är de ofta rejält igensatta med rost vilket ger lokala överhettningar utan att man ser något på temperaturmätaren men med motorskador som följd.

Vid halvsystem så kan visst rost sätta igen kanalerna i limpan med överhettning som följd, men det resulterar i att temperaturen på glykolen stiger och du få ett larm i tid.

Jag skulle föredra sötvattenkyld motor alla dar i veckan av många skäl. Största problemet är när värmeväxlarna går sönder och börjar läcka och motorn blir sjövattenkyld utan man vet om det. Det har förstört många motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag menade var att alltför många tror att bara jag har slutet system så är det inga problem. Det är betydligt oftare att dåliga limpor orsakar haver än sönderrostade/täppta kanaler i blocket. Även en sjövattenkyld motor har ju glykol i sig ca 5-7 månader per år. Sen har det ju en viss betydelse om man kör sötvatten eller saltvatten om man har sjövattenkylning. Har man kört saltvatten så är det viktigt att spola ur kylkanaler med färskvatten innan vinterkonservering.

//LG

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är absolut inget fel på motorerna i båtarna från usa. däremot så går dom ständogt i saltvatten där maskinen tar stryk både motor limpor m.m. jag har ägt en bayliner från 89 i över tio år och har orginal motor samt drev i den. sköter man den så går den. dom äldre motorerna är som traktorer gjutjärn rejälare än alu. men tyngre men håller oftast längre..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Dåliga motorer tycker jag inte. Däremot så blåste jag topplockspackningen i somras pga att den inte var rostfri !! Tycker det vore självklart att det skall vara rostfri i en marinmotor från -00.

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...