Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
klas-b

olja/impeller på yamaha 15hk 85

Rekommendera Poster

köpte idag en 15hk tvåtaktare yamaha runt omkring 85 årsmod öppnade olje pluggen och olja var jätte seg ska den vara det den var även brun aktig. kollar man på riggen så är det 2 hål/pluggar en där det står wash=tvätt och en där det står oil level=olje nivå? jag har grymt betyg i engelska märker ni väll blush

olje pluggen sitter i delen under propellern sen. sen typ rakt in från propellern sitter det en plugg som jag inte begriper mig på vad är det till? kommer ingen olja från den? 

hur vet man hur mycket olja man behöver? för oil level måste menas olje nivå? och ska man då fylle tills det rinner ut?  vad för funktion har wash? tacksam för snabba svar cheeky

post-10026902-1394237805,454_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej du tar bort båda skruvarna till oljan sen trycker man tuben i in i hålet i botten o fyller på olja tills det rinner ut i övre hålet o sen skruvar du dit den övre skruven först utan o ta bort olje tuben när du skruvat dit den övre så rinner det inte ut i den undre nämligen sen är det bara o skruva dit den nedre skruven

tips se till o täta skruvarna med ny packning kan även använda packning på tub så det inte kommer in vatten i oljan vid färd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har redan fixat detta smiley impellern såg ny ut tror den är bytt innan yes dumt att inte kolla strålen innan man plockar isär och jävlas men men va även nått som hänt i växel huset som pappa fixade back växen gick ej va någon distans eller nått sånt yes dumt att vi inte kolla detta vid köp. tog en billig olja vi hade hemma hällde i körde ca en halv min med växlen i ( i en tunna såklart ) sen lät jag det droppa ut i ca ett dygn satte ihop och sen vart det klart för färdyesmotorn gick bra och båten rörde sig över förväntan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...