Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
undine

båttenmålnming

Rekommendera Poster

Tvättade inte i höstas. Ganska beväxt. ostkusten. Kan jag bara småslipa rent och grundmåla plus en annan bottenfärg.

Ge mig ett tips!!

Tillförordnad kaptänska i år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort all gammal beväxning. Då sitter färgen bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte rengjort på hösten - ganska beväxt och småslipa rent harmonierar inte i in värld.

Man skall ju inte gråta över spilld mjölk, men det jobbet som varit ganska enkelt på hösten med en högtryckstvätt, är ett jättejobb om man skall göra rent för hand på våren.

Det är ju svårt att säga när man inte ser problematiken i verkligheten.

Du kan förståss inte köra med högtryckstvätt där du står!

Skrapa - att slipa ner de vassa hörnen om du använder trekantsskrapa är inte fel - den stora mängden!?. 

Tvätta - med en sån där disksvamp med skuryta som på bilden. Den heter nåt fin som jag inte kommer på just nu. Själva skurytan finns att köpa för sig i större format, fast å andra sidan är det kanske inte dumt med hela svmpen att hålla i.

Så gjorde jag med min L32;a när jag köpte henne. Hon hade legat i ett par år och sen bara tagits upp med mast och segel och all skiten på botten på. Trevligt arbete.

Om du behöver slipa med slippapper efteråt beror väl på.

Normalt grundmålar man ju inte om man skall lägga på ny bottenfärg av samma slag.

Och  frågan om grundfärg (epoxy) är ju ett ämne för sig. 

post-945-1394237804,9874_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde en variant på toaens förslag med svampen, jag köpte ett teleskop-skaft och platta för sandpapper (sådant som målare har, finns på långprisvaruhusen för en hundring) och slipduk istället. På så sätt slapp jag äckelvatten som rinner längs armarna, och en bättre arbetsställning.

Sätt fast slipduken på verktyget. En hink med vatten, doppa slipduken och jobba loss. Tar några timmar...

Skölj efter med vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...