Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
klas-b

fiske i hav (nybörjare)

Rekommendera Poster

hej har många år haft en eken eka med en liten snurra på nu ska jag köpa en 15 hk motor imon och åka ut till havet gottskär/kungsbacka och funderar på vad jag behöver för utrustning har båt+ankare+motor+kärra+a-traktor/dragbil. är mest ute efter att fiska makrill, måste man ha ekelod? ekelod är skärm+givare som ger en bild på sormen på botten om jag förstått det rätt. vad behöver jag? är 15 år så inga 10tusen grejer kommer på tanken. om jag vill gå utomskärs behöver jag gps då? eller funkar typ telefon gpsen till detta 

kan inget om detta så alla tips/tankar är välkommna yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fiska makrill i Februari???????? makrillen vandrar och finns inte här nu. Du får vänta tills den kommer hit någon gång efter påskhelgen.

Du behöver varken ekolod eller gps, dessa är bara hjälpmedel. Det du behöver är ett sjökort (ett båtsportkort) över det område du skall gå ut i, likaså behöver du kunskap om hur detta används. Du behöver även flytväst och myket varma kläder. Jag skulle väntat till sommaren om jag var du och under tiden gått en navigationskurs och tagit förarbeviset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är definitivt ingen fiskare - men.

Man kan ju fiska makrill på flera sätt.

Jag brukar bara dörja. Dvs släpa en stor blyklump med ett par krokar/blänken på. Dörjefart  ca 2 knop. Man kan ha ett par dörjer av olika tyngd som föjdktligen går på olika djup.

De som fiskar makrill i större skala brukar ha dörjestänger med ett antal dörjer på varje stång. 3 eller 4? lättast längst ut och tyngst närmast båten.

Jag brukar nu för tiden köra med 2 st paravaner. Tingestar som man kan ställa djup och hur mycket de skall styra ut från båten. En på varje sida och brukar alltid ställa dem på max djup och max utsvängning från båten åt respektive håll. I mitten brukar jag ha en mycket tung vanlig dörj med blysänke. Tungt. Mycket tungt 1,5 till 2 kg.

Köper du en färdig dörj med blysänke, så tycker jag att blyt är för lätt och det är dessutom alltid tre krokar. En före blyt och två efter. Brukar alltid ta bort den som sitter före blyt. Dvs när jag tillverkar mina dörjer sätter jag bara två krokar efter. Den som sitter före blyt brukar jag bara få i fingrarna. wink

Sen finns det Häcklor också. En dörj med en massa krokar. Häcklan på bilden var alldeles ny  när jag fick en massa småmakrill. Det blev aldrig Häckla av den mer, men jag återanvände linan och krokarna till andra dörjer,

Om det nappar hela tiden när man dörjer, kan det ibland var bra att bara fiska med en dörj. Makrillen kör rätt mycket och den kan tvinna ihop dörjerna rätt regält. Ofta bara att skära rent och bygga om dem.  Även om jag inte fiskar mycket har jag nog en 8 -10 dörjer ombord i segelbåten klara att användas.

För att fiska makrill behöver du ju inte byta snurra - det skall ju gå sakta och du får nog vänta tills efter midsommar. Makrillen kommer in från havet. Först fångar man den i nät långt . Sen kommer den allt närmare land för att till slut finnas inne i hela skärgården. Det är väl där den är lämpligast för dig. Att ge sig ut på havet (dvs utomskärs) med en eka, (om du nu har det jag kallar för en eka) är inget som jag skulle över huvud taget kunna tänka mig, (som har seglat i 50 år).

Det finns det ju ett annat sätt att fiska makrill. Man ankrar upp på vissa ställen där makrillen brukar hålla till. Var det är, det ser du. När makrillen går till ligger det hur många småbåtar som helst uppankarade. 

Man fiskar med meta. Makrillen är känslig och arbetskompisar som kan det det där med makrillfiske gör sina egna mycket lätta sänke. Den av arbestkompisarna som var duktigast använde spön med flöte och hade naturligtvis flera spön igång. 

Vanlig krok som agnas med yngna (småsill) eller råräka.

http://www.sportfiskewebben.se/Fiskar/Makrill/tabid/263/language/en-US/Default.aspx

http://www.fiske-fakta.se/makrill.aspx

Söker du på marinGuiden efter makrill eller makrillfiske får du upp massvis med trådar.

Googel är inte så dumt heller.

Skitfiske på dig

post-945-1394237804,9197_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du, om du tänker ge dig ut på havet nu i en eka, så nämn det först för din pappa. Havet är ingen plats du vill vara på nu. Om båten läcker, och du hamnar i vattnet så är död inom ett par minuter. Vänta tills juni, när vattnet är tillräckligt varmt och det är många andra ute.

Annars, om du inte bara kan hålla dig, så sjösätt till 1 april och fiska öring. Öringfisket är bra i de trakterna, men håll dig nära land. Köp jätteenkelt ekolod, finns för mindre än 1000 kronor, det har du igen snabbt.

Tänk på backup. Vad gör du om motorn dör? Kan du ro? För ditt bruk, med din budget så blir nog smartphonen det alternativ som passar dig bäst att navigera efter, men du behöver även papperssjökort. Flytvästar, nödbloss kanske.

Nej, börja som en annan började. Öringfiske nära land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Kul att du är i den åldern och vill ut på havet. Tycker dock som flera före mig att du bör inte bege dig ut såhär års, dels pga risken för väderomslag, dels om det händer något. Utan massa dyr utrustning klarar du dig intre om båten sjunker eller du ramlar i vattnet. Dessutom inte många andra ute som kan hjälpa om det händer något. Inför våren/sommaren kanske du kan få mamma/pappa att betala ett medlemsskap i sjöräddningssällskapet, dom hjälper gratis om det händer något om man är medlem. Du har en sjöräddningsstation i Bua om den inte flyttat sen jag åkte båt i dina trakter.

Jag är definivt ingen storfiskare men brukar fuska med makrillfiske några gånger per år. Såhär års går det inte att fiska makrill, se tidigare inlägg. Jag använder två metoder, en där jag har släpdörj. Gör då ca 2-3 knop genom vattnet Jag har två, en på var sida av båten . Dessa har så kallad paravan som tvingar ned linan och bakom den en lina med några blänken/krokar. Enkelt och billigt borsett från bensinen. Ibland är vi tre ombord, en som kör och två med var sin släpdörj. Avkopplande och trevlig, hittas stim så blir det hektiskt och kul.

Lite dyrare utrustning är att ha havsfiskespö och tackel som någon ovan beskrev, fördel är lättare att hantera linan efter som man har en rulle att veva hem linan på. 

Ibland kastar vi i släpdörjen på väg till den tänkta fiskeplatsen och blir det ingen napp så tar spöna över när vi är på plats.

Många år sedan jag fiskade i dina vatten men dörjade ofta utanför Åsa Frillesås, dels i den stora bukten utanför Åsa dels utanför öarna utanför Vendelsö. Du vet nog var jag menar. Funkar tydligen bra utanför Onsala också. Testa och se var andra har fiskelycka.

Övrigt, ha alltid flytväst på (gäller så klart alla ombord), sjökort (båtsportkort) Kompass om dimma överaskar, kanske nödbloss, nödraket, telefon, ankare så ni inte driver på land om motorn stannar, extra bensin, öskar, en morakniv med skydd för pekfingret, om en lina måste kapas. gott omdömme, trevliga vänner och fika. Och vatten, man blir törstigt utan att märka det.

Inte fel att gå en kurs för förarbevis, både lärorikt och roligt. Dessutom blir båtåkandet ännu roligare när man har mera kunskap. Kanske finns sådana för ungdomar? Någon kanske vet? 

Ekolod behövs inte för makrill. Fyller dock en bra funktion men bättre att prioritera båtsportkort, där ser man också djupet, när du får kläm på hur man navigerar så vet du var du är i kortet och kan se hur djupt det är där. Jag använder ekolodet till att hitta uppgrundningar och så vidare. Har jag förstått rätt syns inte makrill på ekolod då dom saknar simblåsa men man ser fisken som följer makrillen men någon här kan säkert berätta om det stämmer då jag är osäker.

Skitfiske på dig. (man säger så och inte lycka till med fisket, betyder samma sak).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

oj blev nog fel formulering på hela inlägget jag ska inte ut förrens i vår/sommar och dom första gångerna blir det att åka med någon av  morfar/pappa/farfar farfar fiskade där för typ 35 år sen. flytväst är en självklarhet om jag ska få lämmna land cheeky fuskar någon gång när solen skiner och det är lungt vatten i sjön när man drar sakta efter gädda t.e.x. sjökort är det nödvändigt? bilagar en bild på stället jag kommer åka blir att åka från iläggnings rampen där kungsbacka ån slutar och åka ut till gottskär och runt dom öarna och sedan fiska och åka tillbacks igen har varit där med min båt tidigare med 3,5 hästaren gick men inte fort cheeky åror/årtullar är alltid i båten extra dunk och 3,5 hästarn kommer vara med ska försöka hitta ett extra feste till den. 

tänker på makrill är det samma ställen den kommer till varje år? så dom ställerna som farfar fiska för 30-35 år sedan samma idag? 

tack för svaren yes

karta.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade en bild på en paravan till en dörj, när jag letade efter nåt annat.

När makrillen går till så finns den i stort sett över allt.

För en annan som dörjer nån enstaka gång på sommaren häder det ju att man inget får. 

Det säjs att man inte får makrill när det blåser östanvind, men det händer all att jag inte får nåt när det blåser västanvind heller. wink

Eller som Evert Taube skrev i en av sina visor; Nej, västanvind och flickor, kan ingen lita på blush

post-945-1394237805,3655_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Makrillen har allt som oftast samma rörelsemöster och vissa platser är hetare än andra. Kan nästan garantera att fungerade stället för din farfar, så fungerar det idag.

Låter bra att du skall vänta till juni ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej igen var ute med en kompis till min morfar i sommras va nog ett av det roligaste på hela sommaren smiley solsken tills solen gick ner va ute från typ 3 till halv 1 blev en bra bit över 100 makrillar  och ca 30 torkar om dom nu heter så till stor del detta som har startat mina tankar om havs fiske har ju somsagt varit ute med min båt tidigare men det gick knappt 3 knopp köpte ju somsagt en 15 hk motor härom veckan som i helgen provkördes i sjön ca 11 knopp med 2 rejäla gubbar i och mig så den borde bäll gå ca 8 knopp i havet sen eller? tänker på vågorna mm. men åter igen tills vi var ute i sommras so va det näst intil vind stilla och knappt vågorsmiley han som hade båten sa att såhär är det max 3 gånger om året yes då släp dörja vi ut till fiske stället i ca 3 knopp båten gick typ max 8crying sen hade vi såna fiske spön med en anorlunda vev eller vad det heter typ ett sånt här http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fiske/Spo-och-rulle/Havsfiskeset-14222/ 

tror ni detta skulle hålla? tänker om man oljar in allt rörligt förvarar det inomhus i föråd typ? eller är det värt att lägga till några kronon? 

har även tanke om man ska ha exta motor med sig ut vad tror ni blir bäst då? en 3,5 hästars yamaha eller en min kota elmotor ? vi ska svetsa ett fäste och sätte på sidan tror ni båten kan bli sne av extra vikten? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klas-b skrev: ...sen hade vi såna fiske spön med en anorlunda vev eller vad det heter typ ett sånt här http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fiske/Spo-och-rulle/Hav sfiskeset-14222/

Aktiverar LÄNKEN, åtminstone materialvalen kolkomposit och aluminium verkar väl helt okej kan jag tycka? Själv ränndörjar jag likt Toaen ovan och därtill enbart med paravan, har alltså ingen erfarenhet av fiskespön men nyfiken kan väl få va ändå? ;)

Det där med 3BB förbryllar mig, verkar vara en funktion knuten till firman Shimano? (De gör ju för övrigt utmärkta växelpaket för trampcyklar, min gamla 7-navväxel funkar ypperligt trots många mil. :) Är månne beteckningen patentskyddad eller finns sämre kopior? Har hittills googlat fram att 3BB verkar vara en funktion i spörullen som slirar ut mer lina vid napp för att skona linan, och att ljudet då detta sker behändigt nog drar ens uppmärksamhet till sig? Ni vana spöfiskare kanske kan förklara detta närmare??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(x)BB används allmänt av rulltillverkarna och står för antal kullager (Ball Bearings) i rullen.

Shimanos rullar håller f ö yppersta Rolls Royce-klass när man väl kommit upp över de billigaste instegsrullarna. Utklassar i mitt tycke allt vad ABU Garcia har att erbjuda.

Själv kör jag Shimanos baitrunners till bottenmetet men snålar in på övriga 30 rullar, Okumas Metaloid m 11 kullager är en utmärkt haspelrulle till medeltungt fiske och kostade runt 1000-lappen har jag för mig. Lite skillnad mot Shimanos motsvarighet för i runda slängar 3 ggr så mycket slantar. Har ju 3 rullar för varje typ av fiske så superkvaliterullarna har fått stryka lite på foten. Utom just då baitrunnerrullarna för karp-, gös- och ålfisket

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer lite tips för makrillmete som jag tycker är det roligaste fisket. Det kan tyckas vara en enkel fiskeform men lite detaljer gör stor skillnad.

Fiskeplats

Kolla upp kända makrilltillhåll. Det kan vara bra att ha några olika på lager. Om det är mycket makrill inne så spelar det oftast ingen roll vilket av dom du väljer men om det är dåligt kan det vara värt att testa flera om det inte nappar. Åk runt och reka vart det brukar ligga båtar.

Tålamod är en dygd i metet och det kan ofta ta ett tag innan det nappar. Makrillen kommer i stötar så det gäller att vara med när det väl nappar.

Redskap

En vinda med lina, sänke och endast en enkelkrok. Sänket ska inte vara för tungt. Du ska kunna känna även mindre napp och man behöver ju inte komma ner så djupt.

Agn

Agnsill ska man ha. Kallas ygna ovanför Lysekil. Stagg söderöver till Göteborg. Inget annat duger.

Trä upp sillen på kroken genom ögat så att den följer kroken. Det kan ta ett tag innan man får in rätt teknik. Sillen sitter då fast bra.

Teknik

Fiskedjup mellan 3 och 12 famn räknat uppifrån vattenytan. Ännu oftare mellan 5 och 8. Ibland kan dom tom med stryka längs bottnen. Fiskedjupet tenderar att bli djupare ju senare på säsongen det är.

Släpp ner och använd pekfingret som "spö". Pilka inte med armen. Håll den helt still annars tappar man bara agnet. Det gäller att ständigt se till att du har agn på kroken. Så kolla det med jämna mellanrum. Det kan ha varit nåt framme eller också har manet kladdat ner det och då duger det inte. Byt då hellre agn för ofta.

Makrillen kan nappa på flera olika sätt. Ibland stenhårt, ibland ett otydligt pill. Ibland tar den agnet underifrån.

När det börjar nappa gäller det att vara med. Makrillen uppehåller sig bara runt din båt under ett tag och då gäller det att passa på. Dessutom uppehåller den sig längre under båten om den ser ditt agn i vattnet.

Viktigt är att göra ett kraftigt motryck så snart du känner nappet. Rätt teknik gör att du kan få mångfalt fler makrill än en nybörjare även om det verkar trivialt.

När makrillen är borta igen kan det ev. ta ett par timmar innan det nappar igen så tålamod är bra att ha.

Bra är om det är flera som fiskar för ju fler revar i vattnet ju lättare är det att hålla kvar makrillen vid båten. När jag är ut själv brukar ja ha ute en extra rev, ett litet spö som åker i vattnet. Detta har jag på ett annat djup än metan så att man inte missar fisk.

När man anländer till fiskeplatser kan detta vara ett bra sätt att fiska in sig på rätt djup. När man väl känner vart fisken finns har man fullt upp med huvudmetan.

Bästa fisketid är från gryningen till tidig förmiddag. Alternativt från tidig kväll till skymning.

Metet är bäst från juni och in på hösten. Som roligast är det på hösten sep-okt när bösemakrillen är inne.

Trevligt fiske!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...