fippe1 3 Postad 22 Februari , 2014 En fundering, enl lappen i kylskåpet så drar det 3.5amp är det medel/h eller är det vad kylen drar när kompressorn är igång? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 22 Februari , 2014 Det är vad den drar när kompressorn går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fippe1 3 Postad 22 Februari , 2014 Om jag fattar det rätt så om kylen går i 10min står stilla i 10min så bli totala förbrukningen på 1h 1.75A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 23 Februari , 2014 Stämmer i princip, men i verkligheten drar kompressorn lite mera än hälften, men inte mycket. Det tar någon/några minuter innan kompressorn presterar maximalt, så bäst är om du kan få kompressorn att gå längre tider med mellanliggande långa stopptider. Säg så här... Om kompressorn bara går 6 minuter och sedan står still i 6 minuter så kyler kompressorn ordentligt under ca. 4 minuter. Du har då 20 minuters kyltid varje timme, men kompressorn går i 30 minuter. Om kompressorn istället går 12 minuter så kyler den i 10 minuter och behöver bara gå 2x12=24 minuter för att kyla i 20 minuter per timme. Det går åt 20 % mindre energi. För att veta säkert vilken ström kompressorn drar tycker jag du ska mäta upp den. Tänk på att startströmmen kan vara hög. Utan att vara säker så tror jag att den kan vara 10 A, någon som vet bättre? Bättre isolering av kyl/kylbox gör ofta mer än att optimera gångtiden så länge gångtiden inte är allt för kort efter varje start. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Februari , 2014 Danfoss BD35 är en ganska vanlig kylkompressor. Det är en trefaskompressor med elektronisk driver därför har den en en ganska jämn strömförbrukning utan strömrusning vid start. BD35 kan man ändra varvtal på genom att byta ett motstånd. Några större vinster på strömförbrukningen blir det inte med färre start/stopp. En jämn temperatur i boxen kan spara en del. Eftersom termostaten sitter på förångaren finns det en viss tröghet i systemet. Framförallt i en större box kan det vara lönsamt att optimera kompressorns varvtal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser