Mauritx 16 Postad 20 Februari , 2014 Har kollat ganska länge på olika båtyper men inte fastnat direkt för någon pga för stor och djup för den lilla insjö där bäten ska vara, förrutom att när båtarna läggs in med kranbilen är det bara max 1,50m som gäller, sedan finns det strömholmskanalen som är också max 1,50mts. men en djupare är man ganska begränsad. Har du ett fin exemplar hör av dig med. Ett stor plus är om jag får hjälp att segla den hem till smedjebacken. ÄR det stödhöjd på Albin Vega? är 1,78mts lång. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 20 Februari , 2014 Heh... svarade precis på ditt inlägg gällande B31... ingen erfarenhet angående den modellen som sagt. JAg har en fin Vega fast jag vet inte om den är till salu. Hur kommer det sig att du vill ha hjälp att segla hem din blivande båt? En Vega kan du segla hem själv. Även om du inte seglat förr så tar det ett par timmar att lära sig grunderna. Navigation måste du givetvis ha koll på. Om du vill hyra en Vega några dagar eller mer, för att få koll på båtmodellen, är du välkommen. JAg hade den till salu men fick på grund av de senaste årens prisras endast skambud. Därför hyr jag ut den istället. Hur har du tänkt använda din blivande båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 20 Februari , 2014 Vega genarellt, kanotrevlig båt, massor av stuvutrymme, stor om inte gigantisk sittbrunn i förhållande till båtstorlek. Långa bra sängplatser. Ståhöjd... minns inte riktigt hur högt det är i salongen, kanske att jag kan stå där. Det kan vara så att jag har nästan ståhöjd i salongen och kan stå och diska osv. under sittbrunnsöppningen. JAg e 181cm. Kolla så båten har förstärkt mastbalken. Det är huvudskottet som ska ta upp belastningen men själva balken är i klenaste laget original, så den brukar förstärkas med metallplåt. Kan kolla ståhöjden nästa gång jag tittar till båten. Om du råkar befinna dej i Nyköpngstrakten kan du ju alltid kolla in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 20 Februari , 2014 Första tankarna som slår mig när jag ser en Vega i inre farvatten, förutom det generella; att den är en bra och robust bobåt i sin storlek, är att den är en trött seglare, speciellt om du inte hittar en med schyssta segel. När jag ser liten insjö framför mig ser jag typ innerskärgård; kobbar och skog som om vartannat ger mycket lä och då går det inte fort. Detta ska såklart ställas mot det faktum att en liten insjö också har korta avstånd, så för- och nackdelar kan ju ta ut varandra. Jag, som personligen gillar när det går framåt även vid lättare vindar, hade satsat mot en h-båt med pentry eller motsvarande. Dessvärre lite mer på gränsen vad det gäller dina djuppreferenser, tror den sticker 1,3-1.35 mot 1,17 på Vegan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 20 Februari , 2014 När jag köpte min Vega visste jag ingenting överhuvudtaget om segling, segelbåtar och i synnerhet olika seglingsegenskaper, nedstick, riggar osv. Så vad göra, jag förkovrade mej i segling via WWW och kunde konstatera att jag köpt en klassiker. Min Vega är liksom den i LAsse Åbergs film modifierad. Hur som helst så har alla anknytning, erfarenheter och inte minst synpunkter gällande Vega. Dom som har synpunkter kring seglingsegenskaperna, fick jag lära mej eftersom jag ville lära mej, är nästan uteslutande såna som hört av andra eller läst, inte seglat Vega själv. Jag läste mycket om hur trötta Vegor är... Just det faktat har jag fått dementera. Vegan är inte tröttare än nån annan familjebåt i den storleken. Maxi 77 är samma storlek ungefär och jag vet inte hur många såna jag seglat ifrån med Vegan, och det som heeeelt nybörjare. Året efter Vegan köpte jag en Scampi, en erkänt bra seglare och visst, jag seglade ifrån Vegan med den men seglade inte MER ifrån Vegan än andra båtar i den storleken. Min Vega har väl hyfsade segel, bra bruksskick, börjar närma sig 10 säsonger. Så det är klart. Är det originalsegel från runt 1970 så blåser det nog rakt igenom. Så, kolla upp vad du ska ha båten till, titta på alternativ och provsegla. Kolla vad du får för utrustning och vilken utrustning du har behov av. Viket av det du behöver skaffa kan du fixa själv och vad känner du att du behöver hjälp med. Hur långt har du till kusten. JAg tänkte ha min första segelbåt i Hjälmaren, hade båtplats och allt klart emn fick ett infall coh fick ta över förra ägarens båtplats i Nyköping. Kan konstatera att jag nog skulle ha tröttnat på Hjälmaren efter mindre än en säsong. Där finns vinön och Örebro att segla till inget annat. Tjäääna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 20 Februari , 2014 Håller med dig om att många båtar i den storleken inte är några fartvidunder, men faktum kvarstår att båten känns underriggad och storen verkningslös. Jag önskar att begreppet Vegakryss bara var en rotlös myt, men efter att ha seglat vega i 3 säsonger så skriver jag under på att den är just trött. I övrigt förbenat välplanerad med kök, kojer, och toalett! Något baktung med inombordaren kvar, hela familjen i sittbrunnen och fylld stuv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 20 Februari , 2014 Vegan har 1.75 i ståhöjd i salongen. finns mycket fakta att hämta på vegaklubben. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauritx 16 Postad 20 Februari , 2014 Jag är inte helt nybörjare, jag äger redan en segelbåt, en liten Hurley 18, som jag lärde mig att segla i. Att segla själv en vega från södra sverige, nä skulle jag inte våga..... kan segla bra men alldrig i havet. Jag letar efter en större båt. Jag vill kunna leva i den längre perioder. Jag tänker mest ha den som en liten flyttande sommarstugan typ. På vilket sett är din modifierad? roder? är det en utanpåliggande som du har skaffat? Är det professionell gjort? vad har hänt med originalen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 84 Postad 21 Februari , 2014 Kolla Vegaklubbens hemsida. www.vegaklubben.se Där finns mkt info. Sålde min Vega i höstas efter 11 säsonger. Vegan är en grym båt! Säker och mkt utrymmen. Seglade till Finland, Gotland, Öland och längs Ostkusten med den. Fungerade hur bra som helst! Vi var ofta ute 6 veckor i sträck, så vi modifierade vår Vega ganska mkt för att få det så bekvämt som möligt. Bla.a. ny inombordsmotor, nya fönster, teakinredd sittbrunn, rullfock, kylskåp, tv, solceller, plotter, radar m.m. Idag kan man få en Vega för runt 20 000 eller billigare på Blocket. Dock skulle jag nog rekommendera att köpa en Vega i lite bättre skick där den tidigare ägaren har gett sin Vega lite kärlek iaf. Eftersom vi nu i vår får vårt andra barn tyckte vi att Vegan blev lite liten för familjen. Därför sålde vi vår ögonsten i höstas och köpte en större båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 21 Februari , 2014 som sakt Vegan är en perfekt bobåt till dom måtten som den har mycket stuvutrymme. mina kreterier när jag köpte båt var grundgående,toa,rullfock,dizelmotor, vi hade aldrig seglat innan ägt snipa i 20 år innan jag hämta vegan i stockholm till göteborg. vi fick en go semester segling på 5 veckor och fulllärd när jag kom hem har sen skaffat sittbrunskapell för att öka trivseln om board och nya segel enda nackdelen går inte så högt i vind vid kryss ( får ibland stötta med motor ) från en vegaseglare som haft vega i 9 år och minst 10 år till innan jag byter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauritx 16 Postad 21 Februari , 2014 Om det finns någon som vill sälja sin Vega hör av er. Jag vill ha en som är i mycket fint skick. Hellre köper jag en dyrare än en billigare vrak. Som sagt det är en plus om jag får hjälp med att segla den hem till Smedjebacken och om den har vagn med däck, man måste åka en ganska så stor bit med motorn så den måste gå som en klocka. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 21 Februari , 2014 Angående motorer så har jag för mig att de senare har Penta, medan tidigare Albin. Albinmotorerna är lite coola, men det börjar bli tufft med vissa delar. Försök hitta en med inombordare, helst bytt såklart, men annars med välhållen Penta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 21 Februari , 2014 Min Vega har frihängande balansroder vilket ger den, vid motorpådrag framåt, helt unika manöveregenskaper,. Den roterar kring sin egen axel. Rodret är väldigt väl konstruerat och tillverkat. Fick ofta frågan om jag har bogpropeller... det finns nog ett reportage på VEgaklubben om rodret om du söker på¨nätet. Vega 826. JAg har bilder fast i en annan dator. Ny hjärtstock innanför Akterspegeln. Inombordare. Egentligen ovesäntlig info eftersom min båt förmodligen inte är till salu längre. Det verkar som Vega parrar dej som båt. PRovsegla en, så får du känsla av dom egenskaperna. Jag seglade själv, tillsammans med dotter och ett par av hennes kompisar en dag utan att någon av oss hade seglat förr. Sen seglade vi en eftermiddag med den förre ägaren. Efter det seglade jag nedåt och uppåt, från Nyköping sett, på ostkusten, nästan alltid själv. Det var inga problem alls. Jag har inte upplevt att jag behövt stötta med motor för att den kryssat för o-högt.. Sen finns det smala partialriggade kryss-båtar som går högre såklart men jag upplever nog att Vegan gick lika högt som Scampin. Vet inte hur mycket ev. rodret skulle påverka det? Borde inta göra någon stor skillnad, det mesta avgör nog segel och trim. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 21 Februari , 2014 Rodret gör enormt mycket för höjdtagningen. En Vega med standardroder är en brottningsmatch att segla på hård kryss, riktigt tung på rodret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan66smart 10 Postad 21 Februari , 2014 När jag var 15 år 1982, så seglade vi med en Comfort 30-eskader till Bornholm Danmark. Det var nog runt 12 båtar med, varav en Scampi och en Vega. På sträckan Byxelkrok Öland till Kalmar bestämde vi att ha FF på Vegan, så vi kanske var 7-8 ungdomar som tog befälet och föräldrarna placerades ut på 30-fotarna. Efter många timmars bidevind i 8-9 m/s, med 5 st i trapets hängande utanför båten kunde vi stoltsera med att vara första båt att lägga till i Kalmar:) Minne för livet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 21 Februari , 2014 Pkej... jag har ingen erfarenhet a andra Vegor än min. Den är absolut ingen brottningsmatch, rodertryckmässigt, oavsett bog. Kan hålla rodret med ett par fingrar. Lovar precis lagom vid slag, när man seglar själv. Om rodret gör sån skillnad kan jag kanske förstå lite av de dåliga ryktet, på dikt bidevind utan att ha upplevt det själv. I såna fall råder jag att fixa till friihängande balansroder, då får du läthanterligheten i hamnen på köpet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 25 Februari , 2014 Att en Vega är lovgirig beror oftast på segelsättningen samt gamla segel. Nya segel gör underverk på båten. Den är inte underriggad, snarare behöver man reva tidigt. Nästan som en modern båt! Men högt i vind går den inte. Med en Vega går man lågt och fort istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toop 2 Postad 3 Mars , 2014 Jag har en super utrustad Vega till salu!! Om någon är intreserad! Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eembretsen 1 Postad 3 Mars , 2014 Håller på att renovera en vega inför en jorden runt seglats! www.djuptvatten.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauritx 16 Postad 3 Mars , 2014 Jag är det... skicka en PM. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauritx 16 Postad 3 Mars , 2014 Har kollat på hemsidan, såg att niär från Dalarna, Jag är från Ludvika själv!!! min dröm är att korsat atlanten nån gång.... Det kommer att bli hur spännande och kul som helst.. en minne för livet! jag har min lilla segelbåt i smedjebacken... Hur har ni tänkt er med Albin O21? Jag skulle nog byta till en diesel om det är så att O21 är gaska gammal och trött. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 4 Mars , 2014 Fördelen med albin är att det finns reservdelar som nytillverkas forfarande ! http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/index.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toop 2 Postad 4 Mars , 2014 Jag har skickat till din email! Har du inte fåt det? Min mail danne.nygren@gmail.com Skicka hit! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 5 Mars , 2014 Vega är faktiskt nåt speciellt. Alla man stöter på på sjön har antingen anknytning till, känner någon som har anknytning till eller såhar dom åtminståne synpunkter gällande Vega. Så om någon ska ha en nu är dom till vrakpris. Min är fantastisk, ett otroligt roder proffsbygge, bra utrustning rikgigt fina nya tjocka dynor överallt. Funkar kanon. Hade den till salu både förra och förrförra året, bästa budet jag fick var på runt 30000kr en som ringde och bjöd bara. tolvtusen gånger hade man tittat på annonsen förutom frågor, från någon uppe i norra sverige som åxå skulle segla jorden runt, fick jag ett enda mejl. Det var en tidigare ägare till båten som sålt den för tion är sedan till dom jag köpte den av... han hade krashat hårddisken och hade inga bilder på sin svunna kärlek.... =).. JAg hyr ut min. Förra året var jag ute ett par gånger och seglade henne och det är verkligen något speciellt med Vega.. Kolla masbalk och huvudskotten, det är skotten som ska bära masten. Om mastbalken börjat vika sig, sjunka ihop, på mitten så kan det vrida sönder skotten åxå. inte säkert det märks innan man spännt upp riggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eembretsen 1 Postad 7 Mars , 2014 Sitter en 022 i den. Visst är den trött och gammal men vad gör man? Budgeten är inte allt för stor, så sålänge den fungerar sitter den kvar. En diesel hade väl varit att föredra om vi ska byta motor! Vi har ju även satt fast ett fäste till utombordaren på akterspegeln, så det går ju att köra med den! Går till och med lättare att köra med den i hamnar osv eftersom att den går att vrida 180 grader. Orginalmotorn har ju sin propeller strax bakom rodret, vilket gör det omöjligt att få till en bra sväng i en marina! Sluta dröm om att korsa atlanten! Lev drömmen istället, sen blir man äldre och ångrar att man inte gjorde det man ville i livet. Att vänta på rätt tid när man har råd är ju galet, ju mer pengar man har sparat undan ju större blir ju kraven på båten. Självklart skulle det ju vara trevligt att åka i en swan 65a men det är ju ännu trevligare att åka iväg i sommar, och inte sommaren det år man går i pension. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rustick 0 Postad 30 Mars , 2014 Jag köpte en Vega för drygt en månad sedan. Den ska enligt hörsägen ha stått i sin vagga mellan 5 och 10 år i skogen så det finns att göra på den men vi har gett oss faen på att den ska seglas i år så vi fixar det nödvändigaste för att det ska gå att segla säkert. Vi är totala nybörjare men har läst/hört att Vegan ska vara en riktigt bra nybörjarseglare och vi fick den till ett pris som var för lågt för att låta bli. Verkar som det finns ett gäng erfarna Vega-seglare här så om det dyker upp frågor vet jag vart jag ska ställa dom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 31 Mars , 2014 Jag köpte en Vega för drygt en månad sedan. Den ska enligt hörsägen ha stått i sin vagga mellan 5 och 10 år i skogen så det finns att göra på den men vi har gett oss faen på att den ska seglas i år så vi fixar det nödvändigaste för att det ska gå att segla säkert. Vi är totala nybörjare men har läst/hört att Vegan ska vara en riktigt bra nybörjarseglare och vi fick den till ett pris som var för lågt för att låta bli. Verkar som det finns ett gäng erfarna Vega-seglare här så om det dyker upp frågor vet jag vart jag ska ställa dom Får du inte svar i detta forum så har du Vegaklubbens Forum http://www.vegaklubben.se/ mvh Vegabjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser