Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Mauritx

Ska kolla på en B31 och förutom det vanliga vad ska jag kolla extra på?

Rekommendera Poster

Hej.

Ska åka till Stockholm för att kolla på en B31, Den är ganska billig, vilket oftas betyder ett vrak, Jag har frågat om allt till säljare och han har haft båten i över 20 år, han är tredje ägaren, det är en ny rullgenua på den, det som han anmärkte var att kölen var liten ojämt på ytan och att man kunden spackla om man ville.

 

Är det någon som har en B31 som kan säga var är det vanligaste fel? vad ska jag kolla extra nogran på? 

El till fråga. Den är 170cm djup, är den inte för djup för att ha i en relativ liten insjö (Barken smedjebacken)? 

 

MVH

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på hur djup sjön är såklart. Om det är grundare än 1,7m där du vill och kan segla så är det inte så vettigt.

Misstänker att det är sjön sydost om Smedjenacken. Den är inte stor, runt 4-5M på längden och knappt 1M tvärs över. Tror inte båten blir för stor, däremot att sön kan bli i minsta laget. Men allt beror ju på hur du ska använda båten och hur långa sträckor du tänkt segla.

Känner inte till båtmodellen, Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först, B-31 finns i två versioner, MK1 och MK2. Den senare har annorlunda överbyggnad än den första. Jag är osäker på vad det innebär exakt, men den brukar vara dyrare så jag anar mer utrymme i ruffen, kanske..?

 

Tänk på att båtarna är självbyggen. Framför allt betyder det att inredningen skiljer, allt ifrån halvfärdig brädgård till proffs-inredning finns exempel på. Kolla därför också layouten så Händige Herrn inte haft fiffiga idéer när båten byggdes och kortat ner kojer eller annat kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MkI an är den tidigare varianten med lägre ruff och oftast skotskena på rufftaket medans MkIIan har en annan lösning med skot i sittbrunnen och skjutbar rufflucka 

dessa båtar blev populära under 70-80 talet, då man kunde beställa ett skrov och sedan bygga mycket själv (=billigt) standarden varierar mycket en del båtar är 100%hemmabyggen med billiga och snabbdbyggda material medans en del beställde båten komplett och fick allt färdigbyggt. det förekommer dock exemplar som är riktiga pärlor och som är helt perfekta. 

jag har en själv och gillar att de är så stabila och robusta men de har en smal sittbrunn så båten kan seglas av en person dock kan det bli trångt om man är fler detta pga IOR reglerna som båten är byggd efter.

se upp med kölinfästningen och skarven mellan skrov och köl, även roderinfästningen kan glappa ibland samt om foamen har släppt i rodret(skruva fast rattlåsningen och rucka på rodret) ingen rörelse skall förekomma. kolla även elen och motorn ( förekommer flera alternativ) riggenär sällan ett problem masthead med genomgående mast (be om att föregående ägaren är med vid första påmastningen) trevlig nätt dam med fina former. :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej här är svaret som jag fick när jag frågade om skick på båten, DEn verkar vara i rätt så bra skick.  Vad tycker ni?  MVH

 

- MK 2

-troligen totalt 3 ägare. jag har haft den ca 23 år.

-gelcoten är hyffsad, med lite ålderrepor. ingen osmos. skrovet är också fuktmätt utan anmärkning.

-färgen, orange är originalfärg. Den är ej ommålad.

-Köl och kölinfästningar är helt ok. 1500 eller 1700 kg. vet ej. Kölen är rostmålad men kan behöva lite finishspackling.

i övrigt inga kölskador.

-rutorna är täta, träinredningen är hel.

-mast, vantinfästningar och dyl. är ok.

-mastfot är ok.

ratt och pidestal är ok. Inget glapp.

-roder ok, i övrig ingen rost.

-Storsegel, rullgenua, spinnacker. rullgenuan är endast 3 år. övriga segel har hängt med ett tag men är bra.

-däcket är ej ommålat.

-nya linor till rullgenuan, övriga fall är kanske lite slitna men fungerar bra.

-Värmaren är en Wallas, lite osäker på funktionen. kan behöva byta servicesats.

-vattentank är plast. dieseltank är rostfri.

-elinstallationen är bra och mycket utbytt av ledningar.

-Gasol ok, ledningar är bytt i år.

-Däckgenomföringar ok.

-Motor lite äldre Yanmar YSB 12, går bra, inget oljeläckage. Backslag prop.axel ok. Det mesta är i rostfritt.

-Påmastning är enkel att göra.

Vggan är utan hjul och bra skick.

-Båten står på land och är vinterkonserverad. pressening över sittbrunn.

-Fall från rullgenuan är neddragna till sittbrunn. Båten går alldeles utmärkt att segla ensam.

-Finns med kartplotter med GPS Garmin 276c.

-sprayhood finns ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kölen är en järnköl och det kan krävas mer än lite spackel jag har renskrapat hela kölen på min och primat epoxybehandlat och täckt med ny bottenfärg om inte sikat mellan köl och skrov bytts någon gång så är det nog dax.. 

även om påmastningen är lätt så kan det finnas ett antal små tips som är bra att ta med sig om det ska gå smidigt är man två personer och man är förberedd kan det gå på 15-20 min att masta av o på båten. 

räkna med att värmaren kanske behöver bytas då dessa ärjar sönder om den inte använts på ett tag. 

 

i övrigt en trevlig båt låter som om värdet skulle ligga på ca 90-120k  lycka till :) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag fick jag en mejl där jag blev erbjuden at köpa den för 33K, kan inte tro det är sant. Åker och kollar på den på lördag.

Fan det måste vara en vrak... vem säljer en som båt för 33KSEK? om det är inte att man vill bli av med den omedelbart...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen finns det något lurt med båten eller också är det någon som är i stort behov av pengar. Om det rör sig om det senare fallet ska du kolla extra noga så att inte båten har några kvarvarnade skulder i form av varvsavgifter/båtklubbsavgifter som måste lösas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Be säljaren ta med ett försäkringsbevis samt att hen kan legitimera sig med samma namn som på försäkringsbeviset. Kolla datumet på försäkringsbeviset också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att det bara var Genuafallet som var nerdraget. Iom att genuan sitter på rulle kommer du bara hissa seglet en gång per år. Vore bättre om storsegelfallet var nerdraget som du drar i varje gång du skall segla... ;-)

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han hade skrivit fel på priset det ska vara 63 000 SEK vilke är rymlig om den är i bra skick. 

 

Jag tycker att den ser lite risig unuti... Här äe den en bild. had är det för grej i taket? isolering? skrovet kan inte vara så där tjock.

post-10021708-1394237810,3205_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inget om båten, utan jag reflekterar mest på djupgåendet.

Det kan nog bli lite nätt att komma igenom vissa passager med den. Tex Gladtjärn och Hjortstjärn kan du nog glömma. Tror de har muddrat ur Ronningeleden, men det är nog gränsfall även där.

Vad jag sett så finns det bara en större segelbåt i Smedjebacken, och han brukar mest segla ute på fjärden, skulle tro att vindarna är allt för svaga och nyckfulla bland öarna för att det ska bli nån trevligare upplevelse.

Hade jag varit som du hade jag satsat på en motorbåt typ snipa eller liknande. Då slipper du dessutom masta av om du ska längre än till Söderbärke. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...