klas-b 0 Postad 18 Februari , 2014 hej håller på och skissar på en förstärkning till min båt se bilder och har hittat en mariner 2 cylindrig 2 taktare:) lång rigg är det viktigt vad gör det för skillnad? mer än att propelern är längre ner då deklart kommer mäst köra i lite större sjöar och lite i havet (har båten på kärra) är det lika bra att byta impellern direkt vid köp? den värkar ju billig? lite allmänt om mina planer? vad kan en sådan motor vara värd? har en 3,5 hästars och en elmotor att fiska med så detta blir mäst transport motor/nöjes körning tacksam för extremt snabba svar då jag vill köpa motorn innan den blir såld http://www.maringuiden.se/forum/;thread=530925 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 18 Februari , 2014 Det finns ingen anledning att ha längre rigg än att kavitationsplattan når ner lika djupt som båtbotten. Jag tror det enda som händer om riggen är längre är att den ger onödigt motstånd i vattnet. Om du ändå ska plasta om akterspegeln så kan du ju anpassa höjden så att riggen går ner lagom djupt. Allmänt tycker jag man ska låta bli att använda tvåtaktare eftersom de skitar ner, men om man nu -av ekonomiska skäl kanske - väljer en äldre motor så ta gärna den extra kostnaden för akrylatbensin i alla fall. Så tycker jag. Lycka till! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 18 Februari , 2014 Det ovan sagda är vist, men jag förstår att 4t kan bli både dyrt och tungt på en svajig gammal spegel. Ska du bygga om aktern så känns det som en självklarhet att göra detta så att den är anpassad för lång rigg - de flesta nya motorer som säljs är långriggade och de gamla långriggade har en betydligt trögare marknad som gynnar dig som köpare. Ska jag ge några prisförslag på en gammal motor vill jag se annons med bild men framförallt veta storleken i HK. En gammal tvåcylindrig tvåtaktare från Mariner kan ju i teorin vara en 40 hästare, som betingar ett klart större värde än en 9,9a. Och för att svara på din andra tråd också: Ja det går att bygga om med en högre plyfaskiva i aktern och stärka upp med motsvarande lösning på insidan. Det blir fult och kommer ruttna bort bara efter ett par säsonger och är väl knappast optimalt ur hållbarhetssynpuntk. Men med avseende på att det rör sig om en gammal skorv, att du inte har någonstans att plasta och att det är roligare att åka båten än att sitta med den på trailern så skulle jag säga att det är fritt fram. Jag har själv fullagat en riktigt gammal, tung och rutten glasfiberbåt på 3,90 m för för att kunna kroka på en 9,9 långriggad motor och ge den ett par år till i tjänst. Var noga med att täta dina bultgenomföringar med onödigt mycket sika så att den troligen redan sanka aktern inte blir mer vattensjuk inför det tillfälle du ska göra om jobbet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Februari , 2014 När man köper en gammal motor utan garanti för annat än att den startar finns en risk att den ändå inte är värd något alls. Gamla motorer är svårmekade då inte alls skruvar och muttrar går att lossa. Säljaren kanske startar den i en tunna och den surrar fint. När du sen hänger på den räcker inte kylningen när du kör med mer gas. I tunna går det inte att köra fullt med växel i och det räcker inte att varva då motorn inte blir lika varm när den snurrar fritt. Kolla på skruvar vid impellern om de går att lossa. Har någon försökt redan? Fråga om du får prova att lossa skruvarna för impellerbyte. Gjort misstaget en gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klas-b 0 Postad 19 Februari , 2014 tack för svarn är denna jag kollat på http://www.blocket.se/halland/Mariner_15_hk_2_cylindrig_51742211.htm?ca=15&w=2 hur tänkte jag att inte skriva storlek då jag snart fyller 15 och håller på att bygga a-traktor och hålla en moppe a-traktor + båt rullande/flytande och betala istora drag allt själv så blir det inga extrema 4-takteare för 15k++ har inte dom pengarna och vill inte lägga 4 gånger båtens värde på en motor denna är mäst tänkt ha några år hängandes på båten under sesång sen stå i morfar fråd på vintern byter nog impeller direkt för att vara på säkra sidan är ju inga stora pengar någon som har en någorlunda uppfattning om fart sedan? blir det mycket svårare att lägga i? med lång rigg tack för att ni tog er tid Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 19 Februari , 2014 Den motorn har en låång rigg. Var beredd på att bygga upp akterplattan så att den sitter ovan nuvarande relingslist för att få till propellerhöjd. Bara du kan fälla upp motorn maximalt så ser jag inga problem med att skicka i och ur båten ur vattnet. Det du däremot kan tänkas vilja tänka på är att eventuellt också höja upp styrplatsen något eftersom rorkulten kommer hanna oergonomiskt högt upp. Motorn är ju från Mercury-eran och alltså inte alltför gammal, dessutom har den legat ute ett tag så bör finnas prutläge. I och med att den verkar sprayad så kan du ju fråga när detta skedde och sedan utröna genom att leta efter skrap i lacken på muttrar och bultar hur mycket man faktiskt ägnat sig åt att serva och meka med motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 19 Februari , 2014 Annonsen verka vara borttagen, har du köpt motorn ? Annars verkar det finnas en 15 hk Suzuki till salu för 12.000 och den ser kortruíggad ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 19 Februari , 2014 http://www.blocket.se/halland/Mariner_15_hk_2_cylindrig_51742211.htm?ca=11&w=3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 19 Februari , 2014 Angående tipset om Akrylatbensin så avses Alkylatbensin. ;-) Peter, besserwisser och stolt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klas-b 0 Postad 19 Februari , 2014 hur lågt tycker ni jag ska starta med priset? blir troligen att åka på söndag om vi kommer överens vill ju ha den så billigt som möjligt men ändå inte skambuda då jag vet hur sur man blir själv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 19 Februari , 2014 Förutsatt att den funkar är det egentligen inget fel på priset som det är angivet i annonsen. Väntar säljaren ett par månader så kommer den försvinna snabbt. Vad du tycker att motorn är värd kommer vara upp till dig, och vad du kan lägga för bud märker du ganska snart så fort du hälsat på säljaren - ingen som kan säga vad gränsen för tolerant bud eller inte går, det är alltför individuellt. Däremot så skulle jag inte åka dit om jag inte var beredd att betala 4000 SEK och jag skulle aldrig i mitt liv lämna ett bud över telefon om jag har för avseende att själv åka och hämta den i slutändan ändå, det hör till god sed och jag hoppas verkligen att inte fler glömmer bort detta. (Slut på predikan, amen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klas-b 0 Postad 19 Februari , 2014 ungefär 4000 är väll vad jag kan tänka mig att lägga och jag håller med dig (jag skrotar bilar och säljer delar) finns inget så jävla störande som när folk ringer/smsar man säger att det pris dom vill betala är ok och sen kommer inte svinen hände mig senast idag om jag hittar något så kollar jag alltid innan om jag kan få någon som kör mig och om det är ett okej pris innan jag ringer och kötar TACK FÖR SVAREN! bättre här än många andra ställen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 20 Februari , 2014 Suck, jag sökte efter mercury vilket kan förklara saken. En viss skillnad mellan 12 000 och 4500... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klas-b 0 Postad 20 Februari , 2014 han hade ingen tank så jag frågade om anslutningen till motorn finns och om han kan fixa en tank att provköra med (väntar fortfarande på svar) för en tank hitta jag för typ 300kr på biltema så det är ju inga större pengar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 20 Februari , 2014 Den icke riskaversa häller soppa i koppen och kör lite granna på startgas och prutar därefter. Annars så kan du ju bara åka och köpa dig en anslutning till Mariner/Mercury (icke Yamaha) och ta med dig den tank du kör med till den gamla motor, eller vilken dunk med slang som helst. Det skulle vara intressant hur han vet att den startar, går och växlar som den ska om han inte kan dra sig till minnes att han haft någon tank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 Februari , 2014 När du är en ung grabb kan han kanske kan ge dig en funtionsgaranti. Ett kvitto där du skriver in förbehållet är: Full returrätt om motorn inte klarar full gas i en kvart. Går han inte med på det ska du kolla på en annan motor. Ett prov i tunna är inte så mycket värt. Det är mest kylproblem som skickar utombordaren till återvinningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klas-b 0 Postad 20 Februari , 2014 han hade tank som han har till sin nya båt som vi kunde testa med vet att det inte är någon säkerhet att den funkar perfekt sen men kylningsproblemen har väll med impellern att göra? tänker byta den direkt och alla oljor mm för att vara på den säkra sidan inte kul att vara en bit ut på havet och motorn pajar om man bara har åror kommer dock ha 3,5a på ett extra motorfäste och ha i reserv just när jag åker till havet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 Februari , 2014 Impellern måste gå att byta. Inga fastärgade skruvförband. Sen det svåraste. Igensatta kylkanaler. Fullgastest ska givetvis ske med växel i. Nan t.ex göras med båten vid bryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klas-b 0 Postad 22 Februari , 2014 blir att vi köper en yamaha 15 hk med tank mm typ 15 min från där jag bor istället kunde starta i tunna och så. kommer börja med båten när det blir varmare tror egentligen inte den behöver förstärkas då jag sett likadana båtar med 25 hk utan förstärkning men vill vara på säkra sidan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klas-b 0 Postad 22 Februari , 2014 kom och tänka på det någon skrev tidigare om igentepta kylkanaler hur märker/ser man detta innan motorn överhettas? finns det rengörning typ som man kan hälla i kylaren ppå en bil? byter impellern direkt då jag ändå inte kan andvänta motorn på några veckor då båten inte är klar kan man typ köra in någon rund lite diskborste liknande sak? tänker att i sommras grejade jag med en kommpis moppe och den hade rost vatten tömde ut detta gång på gång men va fortfarande samma rost sen smulade jag sönder en diskmaskinstablett och körde en vecka sen bytte vatten igen och då va det nästan helt rent tänker om man fyller en tunna med vatten smullar sönder många tabletter så kanske det blir samma resultat? vad tror ni? tack för att ni läste denna extremt långa text lämmna gärna ett svar/tanke då jag är helt ny på detta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser